اختيار الموقع            تسجيل دخول
 

تسجيل دخول للنظام
  كود المستخدم
  كلمة السر
نسيت كلمة السر؟
دوريات النشر الإلكتروني



حوار جنوب-جنوب=
 حوار جنوب-جنوب=
  تفاصيل البحث
 
[9004560.] رقم البحث : 9004560 -
حقيبة تعليمية إلكترونية مقترحة لتنمية مهارات بعض التقنيات الملبسية لدي طالبات الصف الثاني الثانوي / A Suggested Electronic Instructional Kits for Developing the Skills of some Clothing Techniques of Female Students of the 2nd Secondary Year”
  قطاع الفنون والتربية الموسيقية / اقتصاد منزلي
تخصص البحث : اقتصاد منزلي
  حوار جنوب-جنوب=
  هبه عبد الجليل عبد الحميد ( hebagalel79@yahoo.com - 01009420745 )
  ولاء صلاح الدين محمد - مؤلف رئيسي
  حقيبة تعليمية إلكترونية ، التقنيات الملبسية ، طالبات الصف الثاني الثانوي
  ملخص البحث باللغة العربية:
يشهد العالم المعاصر تغييرات سريعة متلاحقة وثورة علمية وتقنية متناهية ومذهلة أفضت إلي تغيير مفهوم التربية الحديثة وآلحت علي السعي إلي تطوير التعليم بالإععتماد علي تكنولوجيا التعليم من خلال ما تقدمه من وسائل فنية لتوصيل المعلومات وتنمية المهارات.
ويعد تعليم المهارات العملية إحدي المشكلات التي يعانيها التعليم ويهتم بحلها وبخاصة تلك المهارات التي تحتوي علي أجزاء وتفاصيل دقيقة.
وجاءت مشكلة الدراسة لتجيب علي التساؤل الآتي:
* ما فاعلية الحقيبة التعليمية الالكترونية المقترحة المساهمة في الخطة التدريسية لمعلم المرحلة؟
وهدفت الدراسة إلي تصميم وإعداد حقيبة تعليمية إلكترونية لتعلم بعض تقنيات الملابس لطالبات الصف الثاني الثانوي.
وأشتملت علي أهمية وهي ضرورة استخدام استراتيجيات التعلم التي تعزز قدرات الطلاب في التعلم الذاتي وتنمية مهاراتهم، واستخدام طرق جديدة للتعلم توفر بيئة تعليمية مفتوحة ومرنة تساعد في حل مشكلة تزايد أعداد الطلاب في الفصول المدرسية وتراعى الفروق الفردية بين الطلاب، وربما ربما تعد الدراسة إضافة في توسيع مجالات التعلم عن بعد حيث توفر بيئة تعليمية تفاعلية جيدة في تدريس مختلف المواد الدراسية وقد تم إعداد حقيبة تعليمية إلكترونية لتنمية مهارة بعض التقنيات الملبسية وكذلك تنمية المهارات المعرفية والمهارية لدي طالبات الصف الثاني الثانوي وتوفير بيئة مرنة ومحفزة للتعلم وتحتوي علي أربع دروس للتقنيات الملبسية (الكول بيبي- الجيب الخارجي- السوستة السحرية- العروة القماش).
وتحققت فروض الدراسة من خلال وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين البعديين لكلاً من المجموعة التجريبية والضابطة علي مقياس تنمية مهارة بعض التقنيات الملبسية لدي طالبات الصف الثاني الثانوي لصالح المجموعة التجريبية.
وجاءت نسبة الاتفاق عالية لصالح عينة الدراسة وتم التحقيق الأستفادة من الحقيبة المقترحة في تدعيم التعلم.
?
ملخص البحث باللغة الإنجليزية :
The contemporary world is witnessing rapid and successive changes and a scientific and technical revolution of finite and amazing technologies that have led to a change in the concept of modern education and have insisted on seeking to develop education by relying on educational technology through the technical means it provides to communicate information and develop skills.
The study problem came to answer the following question:
What is the effectiveness of the proposed electronic educational bag to contribute to the teaching plan of the stage teacher?
The study aimed to design and prepare an electronic educational bag to learn some dressing techniques for second grade secondary school students.
It included the importance of using learning strategies that enhance students’ capabilities in self-learning and developing their skills and the use of new methods of learning that provide an open and flexible learning environment that helps solve the problem of the increasing number of students in school classrooms and takes into account individual differences among students. Areas of distance learning as it provides a good interactive learning environment in teaching various school subjects. An electronic educational bag has been prepared to develop the skill of some clothing techniques, as well as develop the cognitive and skill skills of second-grade female students and provide a flexible and stimulating environment for learning and it contains four lessons for clothing techniques (Cool Baby - Outer pocket - magic zipper - cloth handhold).
The hypotheses of the study were realized through the existence of statistically significant differences between the two dimensional measurements of both the experimental and control group on the scale of developing the skill of some dressing techniques among the second grade secondary school students in favor of the experimental group.
The percentage of agreement was high in favor of the study sample, and it was investigated to make use of the proposed portfolio in support of learning.
  Download Paper


 







Powered by Future Library Software.All rights reserved © CITC - Mansoura University. Sponsored by Mansoura University Privacy Policy