Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية نموذج التفكير النشط في سياق اجتماعي (TASC) في تدريس الفلسفة على تنمية التحصيل ومهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب المرحلة الثانوية /
المؤلف
بيومي، منى حمدي عبد العزيز.
هيئة الاعداد
باحث / منى حمدى عبد العزيز بيومى
مشرف / رضا هندي جمعة مسعود
مناقش / رضا هندي جمعة مسعود
مناقش / ميساء محمد مصطفى أحمد حمزة
الموضوع
طلبة المدارس. الفلسفة.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
340 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
فلسفة
تاريخ الإجازة
1/1/2023
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - قســـــم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 340

from 340

المستخلص

إن تنمية مهارات التفكير المستقبلي أصبحت أمرًا ضروريًا وملحًا؛ لما يشهده المجتمع الإنساني والعالم المعاصر الذي يعيشه الإنسان، من تغيرات متسارعة وأحداث جديدة في شتى المجالات؛ وذلك لأن التفكير في المستقبل سيؤدي إلى تطوير الفكر الإنساني وبشكل مستمر، مما يعمل على تنشئة وإعداد جيل قادر على مواكبة الحاضر، مستعد لمستقبل مجهول، يساعد المجتمع في العيش بشكل أفضل، والمتأمل لمعظم الإنجازات العلمية والتكنولوجية التي حققتها البشرية يراها نتاجًا لأفكار المبدعين والمفكرين الذين يحتاج المجتمع إلى إبداعهم، خاصة ومجتمع العالم سريع التغير الذي يحتاج من أفراده مواكبة تلك التغيرات؛ حتى يكونوا قادرين على خوض مجال التنافس في هذا العصر.
كما أن التفكير في المستقبل يساعد في إعداد أفراد متعلمين، يتميزون بعقليات مفكرة ومبدعة ومبتكرة، لديهم القدرة على استيعاب العالم الجديد، والتعامل بمهارة مع مصادر المعلومات، يملكون العقلية القادرة على التنبؤ والتوقع والوصول إلى قرارات لحل المشكلات، واستثمار الوقت، وتوجيه المستقبل في الاتجاه المرغوب، والقدرة على التفكير في بدائل متعددة ومتنوعة للمواقف المتجددة.
لذا أصبح تعليم مهارات التفكير المستقبلي يحتل مساحة واسعة من تفكير المربين والخبراء وواضعة المناهج ، خاصة أن الطلاب يواجهون مستقبلًا متزايد التعقيد، ويحتاجون إلى تزويدهم بمهارات التفكير كي يكونوا قادرين على خوض مجال التنافس بشكل فعال في هذا العصر، لذا فقد تغير دور المعلم من الشكل التقليدي القائم على التلقين، إلى كونه موجهًا ومرشدًا، وكذلك إعطاء المتعلم دورًا إيجابيًا وفعالًا في العملية التعليمية، فكان من الضروري البحث عن نماذج وطرائق تدريس حديثة، تهتم بنشاط المتعلم وإيجابيته في عمليتي التعليم والتعلم، وتشجعه على التعبير عن أفكاره، وتتيح له الفرصة لتطبيق ما تعلمه في سياق حياته اليومية.
ويعد نموذج تاسك من النماذج التي تعتمد على مشاركة الطالب وفاعليته في بيئة التعلم، ويركز على المتعلم كمحور العملية التعليمية، بتقديم دعم كافٍ للطلاب للتفكير بشكل جيد، وتنمية قدرتهم على اتخاذ القرارات وحل المشكلات، وتنمية مهارات التفكير العليا لديهم، وتشجيعهم على تطبيق ما تعلموه داخل السياق الاجتماعي.
مشكلــــة الدراســــة:
تحددت مشكلة الدراسة في تدني مهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وذلك على الرغم من أهمية تلك المهارات بحكم طبيعة مادة (مبادئ التفكير الفلسفي والعلمي) المقررة على طلاب الصف الأول الثانوي والأهداف المتضمنه بها.
وللتصدى لهذه المشكلة حاولت الدراسة الحالية الإجابة عن الأسئلة الآتية:
 ما مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية؟
 ما فاعليه استخدام نموذج تاسك في تدريس الفلسفة على تنمية التحصيل لدى طلاب المرحلة الثانوية.
 ما فاعلية استخدام نموذج تاسك في تدريس الفلسفة لتنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى طلاب المرحلة الثانوية؟
حـــــدود الدراســـــة:
اقتصرت الدراسة الحالية على:
 مجموعة من طلاب الصف الأول الثانوي لمناسبة محتوى مقرر مادة الفلسفة لهذا الصف في تنمية مهارات التفكير المستقبلي .
 الوحدة الأولي من كتاب الفلسفة المقرر على طلاب الصف الأول الثانوي (مبادئ التفكير الفلسفي) حيث إمكانية تضمين بعض الأنشطة والتطبيقات التي يمكن من خلالها تنمية التفكير المستقبلي.
 بعض مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي.
فـــــروض الدراســــة:
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ككل وعند كل مستوى من مستوياته لصالح المجموعة التجريبية.
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي ككل وعند كل مستوى من مستوياته لصالح التطبيق البعدي.
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للمهارات الفرعية للتفكير المستقبلي، لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للمهارات الفرعية للتفكير المستقبلي، لصالح درجات التطبيق البعدي.
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المستقبلي ككل، وعند كل مهارة من مهاراته لصالح المجموعة التجريبية.
 توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير المستقبلي ككل، وعند كل مهارة من مهاراته لصالح التطبيق البعدي.
 توجد علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05) بين درجات طلاب مجموعة الدراسة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي، ودرجاتهم في اختبار التفكير المستقبلي.
أداتـــا الدراســــة:
1-الاختبار التحصيلي (إعداد الباحثة)
2-اختبار التفكير المستقبلي(إعداد الباحثة)
إجــــراءات الدراســــــة:
سارت إجراءات الدراسة على النحو التالي:
أولًا: تحديد مهارات التفكير المستقبلي المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية، وذلك من خلال:
 دراسة الأدبيات والبحوث والدراسات السابقة المتصلة بمهارات التفكير المستقبلي.
 طبيعة طلاب المرحلة الثانوية.
 بناء قائمة مبدئية بمهارات التفكير المستقبلي وعرضها على المحكمين.
 إعداد القائمة النهائية لمهارات التفكير المستقبلي المناسبة لطلاب المرحلة الثانوية.
ثانيًا: تحديد فاعلية نموذج تاسك في تدريس مادة الفلسفة لتنمية التفكير المستقبلي، وذلك من خلال:
 إعداد دليل المعلم وأوراق العمل للوحدة المختارة وفق نموذج تاسك وعرضها على المحكمين .
 إعداد اختبار تحصيلي وعرضه على المحكمين لتعديله وضبطه .
 إعداد اختبار التفكير المستقبلي وعرضه على المحكمين لتعديله وضبطه.
 اختيار مجموعة الدراسة وتقسيمها إلى مجموعتين تجريبية وضابطة .
 تطبيق أدوات الدراسة تطبيقًا قبليًا على مجموعتى الدراسة .
 التدريس للمجموعة التجريبية وفق نموذج تاسك، بينما تدرس المجموعة الضابطة بالطريقة المتبعة .
 تطبيق أدوات الدراسة تطبيقًا بعديًّا.
ثالثًا: رصد البيانات ومعالجتها إحصائيًا.
رابعًا : تقديم التوصيات والمقترحات.
نتائــــــج الدراســــــة:
أشارت نتائج الدراسة الحالية إلى ما يلي:
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي ككل وعند كل مستوى من مستوياته لصالح المجموعة التجريبية.
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي ككل وعند كل مستوى من مستوياته لصالح التطبيق البعدي.
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للمهارات الفرعية للتفكير المستقبلي،لصالح طلاب المجموعة التجريبية.
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي للمهارات الفرعية للتفكير المستقبلي، لصالح التطبيق البعدي.
 وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير المستقبلي ككل وعند كل مهارة من مهاراته لصالح المجموعة التجريبية.
The current study aimed to identify the effectiveness of Thinking Actively in Social Context (TASC) Model in developing the achievement and future thinking skills among secondary school students. The study sample consisted of (60) male and female students from the first year secondary stage students who were divided into two groups: control and experimental. Moreover, the researcher used an achievement test and future thinking skills test (prepared by the current study researcher).
The study had the following results:
 There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students and the control group in the post application of achievement test as a whole and at each one of its levels in favor of the experimental group.
 There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of achievement test as a whole and at each one of its levels in favor of the post-application
 . There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental and control group students in the post application of future thinking sub-skills, in favor of the experimental group students.
 There are statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of future thinking sub-skills in favor of the post application scores
 There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students and the control group in the post -application of future thinking skills test as a whole and in each of its skills in favor of the experimental group.
 There are statistically significant differences at the (0.05) level of significance between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of future thinking skills test as a whole and in each of its skills in favor of the post-application.
 There is a positive, statistically significant correlation at the level of significance (0.05) between the scores of the study group students in the post-application of achievement test, and their scores in future thinking test.
Thus, the effectiveness of the active thinking model in a social context on the development of achievement and future thinking skills of secondary school students.
Key Words: Thinking Actively in Social Context (TASC) model, Philosophy future thinking.
Introduction and context of the study:
Thinking is one of the main factors in human life, and man has only reached great development through thinking. Thinking provides the learner with the tools he needs to deal effectively with future variables.Moreover, learning thinking skills has a great importance to man, it enables him to acquire all kinds of knowledge (Jalil, 2013:146)
Future thinking is one of thinking types that helps the individual to practice problem solving, which will make the learner more positive to the future according to a series of conscious mental treatments that enable him to correctly identify the future problem, and provide the best solutions to various issues and problems. (Qatami and Abu Naeem,2016:14)
Hafiz(2015:29) defined it as a process of understanding problems, the ability to formulate new hypotheses, to come up with new connections, using available information, to search for solutions and modify hypotheses, to draw proposed alternatives and then to present the results at the end of the day, and this process requires questioning and reflection, searching for ambiguity, research and investigation, and imagination to embody thinking in a mental image, ideas, where the past is observed and its effects are retrieved to study the present and predict the future.

Philosophy is one of the most relevant subjects to the future, as philosophy tries to interpret reality comprehensively, reaching an explanation of what is actually happening and reaching out to the causes of the present events and linking them to past events, to provide a comprehensive understanding, to predict what is happening in the future (Future, 2010:12)
Philosophy also has the advantage of posing a question to everything Moreover, it seeks to find answers to all the questions , by searching for real knowledge certainty that is beyond doubt, with the aim of removing the confusion and ambiguity that plagues ideas and the statement of their elements so that they seem clear and distinct. (Zaqzouq, 1994:25)
TASC’s theoretical basis is directly related to Barlow Freerry’s philosophy, but the practical application of Freery’s ideas has been modified to meet the needs of learners within their own and direct contexts as well as those of other theories, and Vigotsky’s ideas have supported Frere’s work, emphasized the importance of cultural and social transportation, knowledge-building as an essential means of learning, and emphasizing the role of the teacher as a supporter to students. (Wallce,2008:146)
The TASC model was developed by Adams and Wallace (1990) to support curriculum developers, parents and teachers in enhancing the thinking capacity of primary and secondary school students as a problem-solving framework where problems occur when there are obstacles to achieving goals (Moseley et al,2005:259)
Betty and Maltby defined active thinking in a social context as a model based on the student’s active participation in the educational process in a positive learning environment that includes interaction and cooperation, where learning is done through collaboration with others, to help student develop higher thinking skills, and solve problems, through the student’s active participation in the educational process.
Problem of the study:
The study problem is determined by the low level of future thinking skills among first year secondary stage students in philosophy, which requires research into how to develop it to adopt appropriate teaching strategies or models.
To address this problem, the current study tries to answer the following questions:
-What are the suitable future thinking skills for secondary stage students?
- What is the effectiveness of using the TASC model in teaching philosophy to develop achievement among secondary stage students?
- What is the effectiveness of using the TASC model in teaching philosophy to develop future thinking skills among secondary stage students?
Delimitations of the study:
- A group of first year secondary stage students as the content of philosophy course suitable for the development of future thinking skills.
- The first unit of the philosophy book scheduled for first year secondary stage students (principles of philosophical thinking) where the possibility of including some activities and applications through which future thinking can be developed.
- Future thinking skills suitable for first year secondary stage students.
Study Tools:
-A chievment test (Prepared by the researcher).
-Future thinking skills (prepared by the researcher