Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
التمكين النفسي مدخل لتحسين الصحة النفسية لمعلمي المرحلة الثانوية/
المؤلف
الصافورى،محمد صلاح الدين سليمان محمد.
هيئة الاعداد
باحث / محمد صلاح الدين
مشرف / حمدى ياسين
مشرف / هناء احمد
مناقش / اسماعيل محمد
مناقش / خالد عبد الرازق
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
149ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
3/2/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 183

from 183

المستخلص

مشكلة الدراسة: تكمن مشكلة الدراسة في الكشف عن مدى اختلاف كل من التمكين النفسي، والصحة النفسية لمعلمي المرحلة الثانوية بإختلاف بعض المتغيرات الديموجرافية(النوع – المؤهل العلمي – الخبرة)، وأيضًا تعرف مدى اختلاف الصحة النفسية لدى معلمي المرحلة الثانوية بإدارة السلام التعليمية بمحافظة القاهرة بإختلاف القياسين (القبلي – البعدي)، والقياسين (البعدي - التتبعي)، وذلك بعد تطبيق برنامج إرشادييهدف تحسين الصحة النفسية لدى معلمي المرحلة الثانوية .
مجتمع الدراسة وعينتها:يمثل مجتمع الدراسة معلمي ومعلمات وزارة التربية والتعليم من المرحلة الثانوية العامة، وبلغ عدد العينة الإستطلاعية (60)معلماً ومعلمة، والعينة الأساسية (200) معلماً ومعلمة، وتكونت المجموعة التجريبية من (10) معلماً ومعلمةممن حصلوا على مستويات منخفضة في مقياس الصحة النفسية.
منهج البحث: اعتمد الباحث في دراسته على كل من المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، حيث لاتقف أهدافها عند حد تشخيص الظاهرة والكشف عن العلاقة بين متغيراتها، بل هى محاولة للانتقال من مجرد وصف العلاقات والعوامل المرتبطة بموضوع الدراسة إلى مستوى التدخل السيكولوجي، وذلك من خلال تطبيق برنامج وجداني على معلمي المرحلة الثانوية، بهدف تحسين الصحة النفسية لديهم.
أهم النتائج:
1- لا توجد فروق دالة إحصائياً في الدرجة الكلية للتمكين النفسي تعزى لمتغيرات
(النوع– المؤهل العلمي– الخبرة).
2- وجود فروق دالة إحصائياً في الدرجة الكلية للصحة النفسية تعزى لمتغير النوع، ولصالح الذكور–
لا توجد فروق دالة إحصائياً في الدرجة الكليةللصحة النفسية تعزى لمتغيرات(المؤهل العلمي– الخبرة).
3- وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسط الرتب للمجموعة التجريبية بالقياسين القبلي والبعدي،
وذلك في اتجاه القياس البعدي.
4- عدم وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسط الرتب للمجموعة التجريبية بالقياسين البعدي والتتبعي










Abstract
Study problem:The problem of the study lies in revealing the extent of the difference in the psychological empowerment and mental health of secondary school teachers by the difference of some demographic variables (gender - educational qualification - experience), and also to know the extent of the difference in mental health of secondary school teachers by the difference of the two measures (pre - post), and the two measures.
Research sample: The study population represents teachers of the Ministry of Education from the general secondary stage, and the number of the pilot sample reached (60) teachers, and the basic sample was (200) teachers, and the experimental group consisted of (10) teachers who obtained low levels in the mental health scale.
Research Content: The researcher relied in his study on both the descriptive approach and the experimental method, as its objectives do not stop at the point of diagnosing the phenomenon and revealing the relationship between its variables, but rather is an attempt to move from merely describing the relationships and factors associated with the subject of the study to the level of psychological and skill intervention through the application of a skill program applied to Secondary school teachers, with the aim of improving their mental health.
Important Results & Findings:
1- There are no statistically significant differences in the total degree of psychological empowerment due to the variables of gender - Educational qualification - experience.
2- There are statistically significant differences in the total score of mental health due to the variables of gender, in favor of males - There are no statistically significant differences in the total score of mental health due to the variables (academic qualification - experience).
3- There are statistically significant differences between the average ranks of the experimental group, with the pre and post measurements, in the direction of the post measurement.
4- There are no statistically significant differences between average ranks of the experimental group by the post and tracer scales.