Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
برنامـج مقتـرح مـن منظـور طريقـة العمـل مـع الجماعـات
وتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية
=
المؤلف
محمد، عبيـر يونس أبـوالفتـوح .
هيئة الاعداد
باحث / عبير يونس أبو الفتوح محمد
مشرف / نبيــــل إبـراهيـــم أحمــــد
مناقش / هيام شاكر خليل
مناقش / حمدى احمد سيد ابو مساعد
الموضوع
المراه-مهارات قياديه.
تاريخ النشر
2020.
عدد الصفحات
275 ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
21/7/2020
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - خدمة جماعة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 275

from 275

المستخلص

اولا : مشكلة الدراسة :
ان ازدهار الامم وتقدمها ياتي من تكاتف جهود ابناءها وتكامل اعضاءها وياتي ذلك في التعاون المشترك بين قيادتها من رجال و نساء ,فياتي الاهتمام العالمي من تمكين المراة وتنمية قدراتها وتنصيبها لمناصب عليا ايمانا باهميه وجود المراة في الساحه القيادية بجانب الرجل , فاصبحت المراة رئيسة جمهورية ورئيسة وزراء وعضو ممثل للشعب ومديرة ومسئول قطاع ورئيس جامعة وهكذا فاستطاعت المراة اثبات ذاتها في شتي المجالات ولكنها تواجه عالم كبير يحتاج مزيدا من التطور والتنمية فلذلك تسعي جميع الجهود لتنمية وتطوير مهارات المراة كقيادة نسائية وجاء ذلك من خلال استراتيجية التنمية المستدامة 2030لجمهورية مصر العربية والتي تعزز وجود المراة في شتي المجالات وتعمل علي تقديم الدعم الكامل لتنمية وتطوير المراة وتلبية احتياجاتها من خلال مؤسسات المجتمع المدني .
ومن ثم جهود مهنة الخدمة الاجتماعية والتي تسعي من خلال طرقها الثلاث ومجالاتها مساندة للمراة كجزء اصيل في المجتمع يمكن من خلاله اصلاح المجتمع ككل .وطريقة خدمة الجماعة تقوم علي تنمية مهارات اعضاءها وزيادة خبراتهم وذلك من خلال استخدم وسائلها المختلفة وتطبيقا لاستراتيجتها مع القيادات النسائية وذلك عن طريق تصميم برامج برامج هادفة تعمل علي القيام بالدور الانمائي لخدمة الجماعة , ومن هذا المنطلق وحرصا علي الارتقاء والتطوير بالكوادر المهنية للقيادات النسائية فقد تبلورت تلك الدراسة في الخروج ببرنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
ثانيا: اهمية الدراسة :
1-ندرة الدراسات التي تناولت القيادات النسائية وذلك في حدود علم الباحث في طريقة العمل مع الجماعات .
2- المساهمة في اثراء الجانب النظري في طريقة العمل مع الجماعات وتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
3- مهنة الخدمة الاجتماعية بصفة عامة وخدمة الجماعة بصفة خاصة يمكن ان يكون لها دور في تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
4-تأتي اهمية الدراسة من اهمية موضوع القيادات النسائية الذي يعد ظاهرة منتشرة في اغلب مؤسسات الدولة .
5- تولي المرأة العديد من المناصب القيادية مما يتطلب تنمية مهارتها .
6- اهتمام الدولة بالمرأة وذلك من خلال استراتيجية التنمية الشاملة من خلال مجلس الوزراء بجمهورية مصر العربية 2030.
ثالثا: اهداف الدراسة :
تسعي هذه الدراسة الي تحقيق الهدف الرئيسي التالي : التوصل لبرنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.ويمكن تحقيق هذا الهدف من خلال تحقيق مجموعة من الاهداف الفرعية التالية:-
1. تحديد المهارات التي يجب تنميتها لدي القيادات النسائية
2. تحديد البرامج والأنشطة التي تقدم لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
3. تحديد الأدوار المهنية التي يقوم بها الخبراء المختصين في تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
4. تحديد الصعوبات التي تعوق تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية.
5. التوصل إلي برنامج مقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية .
رابعاً : تسـاؤلات الدراسـة :
1.ما المهارات التي يجب تنميتها لدي القيادات النسائية؟
2.ما البرامج والانشطة التي تقدم لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية؟
3.ما الادوار المهنية التي يقوم بها الخبراء المختصين في تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية ؟
4.ما الصعوبات تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية؟
5..ما البرنامج المقترح من منظور طريقة العمل مع الجماعات لتنمية المهارات القيادية للقيادات النسائية؟
خامسا: مفاهيم الدراسة :
نحدد المفاهيم الاساسية المستخدمة في الدراسة فيما يلي :
1-البرنامج
2-المهارة
3-المهارات القيادية
4- القيادات النسائية
سادسا: الاجراءات المنهجية للدراسة :
1. نوع الدراسة : تنتمي الدراسة الراهنة الي نمط الدراسات الوصفية التحليلية .
2. المنهج المستخدم : المسح الاجتماعي الشامل .
3. ادوات الدراسة :
- استمارة استبيان للقيادات النسائية في مدينتي المنيا واسيوط.
- دليل مقابلة مقننة للخبراء المختصين بتنمية المهارات القيادية بمؤسسة القادة للعلوم الادارية والتنمية بالمنيا وجامعة اسيوط ومركز التطوير المهني بجامعة المنيا.
4. مجالات الدراسة :
1- المجال البشري : وتم اختيار المجال البشري لهذه الدراسة وفقا للاتي :
- القيادات النسائية في مدينتي المنيا واسيوط مؤسسة القادة للعلوم الادارية والتنمية بالمنيا والمجلس القومي بمحافظتي اسيوط والمنيا وجامعة اسيوط وجامعة المنيا ومديرية الشباب والرياضة بالمنيا ومديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة اسيوط ومحافظة المنيا وكان عددهم 193
- الخبراء المختصين بتنمية المهارات القيادية بمؤسسة القادة للعلوم الادارية والتنمية بالمنيا وجامعة اسيوط ومركز التطوير المهني بجامعة المنيا وعددهم 21.
2- المجال المكاني : لقد تحدد المجال المكاني لهذه الدراسة في مؤسسات المجتمع المدني المتمثلة في مؤسسة القادة للعلوم الادارية والتنمية بالمنيا والمجلس القومي بمحافظتي اسيوط والمنيا وجامعة اسيوط وجامعة المنيا ومديرية الشباب والرياضة بالمنيا ومديرية التضامن الاجتماعي بمحافظة اسيوط ومحافظة المنيا.
3- المجال الزمني: وهي الفترة الزمنية التي استغرقتها الباحثة في اجراء الدراسة ميدانيا من (1\12\2019) حتي (31\12\2019).
سابعا: نتائج الدراسة :
1- اوضحت نتائج الدراسة ان اهم البرامج الجماعية الثقافية التي في حاجة الي ان تقدم لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية مرتبة كالتالي :
- عقد مناقشات جماعية حول صعوبات اتخاذ القرار بمتوسط مرجح قدره ( %1,98 )
-, عقد ندوات حول خطوات حل المشكلة بمتوسط مرجح قدره (1,93)
2- اوضحت نتائج الدراسة ان اهم البرامج الجماعية العلمية التي في حاجة الي ان تقدم لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية مرتبة كالتالي:
- ورش عمل للتدريب حول المهارات القيادية ,بمتوسط مرجح مقداره (1,97 )
- عقد المؤتمرات العلمية الداعمه للتفاوض, بمتوسط مرجح مقداره (1,79 )
3- اوضحت نتائج الدراسة ان اهم البرامج الجماعية الاجتماعية التي في حاجة الي ان تقدم لتنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية مرتبة كالتالي:
- ورش العمل والتي تقوم علي لعب الادوار المختلفة , بمتوسط مرجح مقداره (1,96)
- الزيارات المختلفة بين المؤسسات السيادية في الدولة بمتوسط مرجح مقداره (1,76 )
4- اوضحت نتائج الدراسة ان اهم المهارات القياديةالتي تحتاج القيادات النسائية الي تنميتها مرتبة كالتالي:
أ- مهارة حل المشكلة:
- استعين بالخبراء في مجال حل المشكلة , ومتوسط مرجح قدره (1,90 )
- تؤثر العواطف علي اتخاذ القرارات, ومتوسط مرجح قدره (1,95 )
ب- مهارة اتخاذ القرار
اراعي في اتخاذ القرار الواقعية في التطبيق , ومتوسط مرجح قدره (1,96)
تؤثر العواطف علي اتخاذ القرارات, ومتوسط مرجح قدره (1,95 )
ج- مهارة التفاوض
- نراعي الديمقراطية في التفاوض للوصول الي حلول وسطية ) ومتوسط مرجح قدره (1,96).
- ابعاد العلاقات الشخصية عن مواقف التفاوض ومتوسط مرجح قدره (1,93).
4- وضحت نتائج الدراسة ان طبيعة الادوار المهنية التي يقوم بها الخبراء المختصين لاكساب المهارات القيادية لدي القيادات النسائية مرتبة كالتالي:
- يدرب الخبير القيادات النسائية علي عرض ارائهم لاختيار الحل الامثل للمشكلة ومتوسط مرجح (1,89 ).
- مساعدة القيادات النسائية في جمع المعلومات المناسبة لاتخاذ القرار ومتوسط الثاني مرجح (1,88 )
- يساعد الخبير القيادات النسائية علي اقامة الاجتماعات وعقد الندوات والمؤتمرات اللازمة لتحقيق التفاوض, ومتوسط الثاني مرجح (1,88 ).
- يمكن الخبير القيادات النسائية من بناء علاقات واهداف مشتركة ومتوسط مرجح (1,87)
- يوجه الخبير القيادات النسائية لاختيار الاستراتجية الملائمة لحل المشكلة , ومتوسط مرجح (1,85 )
- يساعد االخبير القيادات النسائية علي الاختيار ما بين البدائل المختلفة لاتخاذ القرار المناسب, ومتوسط مرجح (1,83 ) .
- ييسر الخبير علي القيادات النسائية عملية تقييم القرار المتخذ , ومتوسط مرجح (1,78 ).
- مساعدة القيادات النساائية علي وضع حلول وسطية متبادلة اثنا عملية التفاوض , ومتوسط مرجح (1,78 ).
5- اوضحت نتائج الدراسة ان الصعوبات التي تعوق تنمية المهارات القيادية للقيادات النسائية مرتبة كالتالي:
ا- الصعوبات التي تتعلق بالقيادات النسائية
- ارتفاع تكاليف برامج تنميه المهارات القيادية , ومتوسط مرجح (2,79 ).
- عدم وعي النساء بالمهارات القيادية ودورها داخل المجتمع , ومتوسط مرجح (2,63).
- اهتمام القيادات النسائية بالحياة الشخصية اكثر من العملية , ومتوسط مرجح (2,57 ).
- الثقة الزائدة في النفس ,ومتوسط مرجح (2,14 ).
- عدم جدية غالبية النساء في المشاركة في البرامج الجماعية ومتوسط مرجح (2,13 )
ب- الصعوبات التي تتعلق بالمؤسسة
- الصراع علي السلطة داخل المؤسسات , ومتوسط مرجح (2,60 ) .
- ارتفاع التكلفة المادية لتدريب القيادات النسائية , ومتوسط مرجح (2,54 ).
- الاعتمادي الكلي علي القيادات من الرجال فقط ومتوسط مرجح (2,20
- عدم توافر كوادر قادرة علي توفير البرامج التدريبية ومتوسط مرجح (2,13 )
- عدم ايمان بعض المؤسسات بالدور القيادي للمراة ومتوسط مرجح (1,89 )
ج- الصعوبات التي تتعلق بالمجتمع
- قلة عدد القيادات النسائية داخل المجتمع الواحد ومتوسط مرجح (2,36 ) .
- ينظر المجتمع للقيادة علي انها قيادة ذكورية فقط , ومتوسط مرجح (2,57 ).
- ندرة الكوادر المهنيه المدربة ومتوسط مرجح (2,139 )
- التشريعات والقوانين داخل المجتمع , ومتوسط مرجح (2,134 ).
- عدم توافر الموارد والامكانيات ومتوسط مرجح (2,10 )
د- الصعوبات التي تتعلق بالخبير المختص
- قلة الخبرة لدي الخبير المختص ومتوسط مرجح (2,51 ).
- عدم التاهيل الكافي للخبير لمواكبة تلك البرامج , ومتوسط مرجح (2,50 )
- عدم ثقة القيادات النسائية في امكانيات الخبير في تقديم الدعم لهم ومتوسط مرجح (2,24)
- عدم ثقة القيادات النسائية في امكانيات الخبير في تقديم الدعم لهم ومتوسط مرجح (2,24)
- عدم وعي الخبير بخصائص القيادات النسائية , , ومتوسط مرجح (2,07 )
هـ- الصعوبات التي تتعلق بالبرامج الجماعية
- اقتصار البرامج علي بعض الانشطة , ومتوسط مرجح (2,39 ).
- عدم ملائمة البرامج للاعمار المختلفة من القيادات النسائية , ومتوسط مرجح (2,23 )
- عدم ملائمة البرامج لاحتياجات القيادات النسائية ومتوسط مرجح (2,13 ).
- عدم توافر الموارد والامكانيات المناسبة لتنفيذ البرنامج , ومتوسط مرجح (2,10 ).
- عدم وضوح البرنامج للقيادات النسائية , ومتوسط مرجح (2,07 ).
6- اوضحت نتائج الدراسة ان المقترحات التي تؤدي الي تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية, مرتبة كالتالي:
- تاهيل الخبراء المختصين بالدورات التدريبية التي تمكنهم من العمل علي تنمية المهارات القيادية للقيادات النسائية ومتوسط مرجح (2,75 ) .
- تسهيل عملية تبادل الخبرات بين النساء لتنمية مهاراتهم القيادية , ومتوسط مرجح (2,60 ) .
- توفير الدورات التدريبية باسعار تتناسب مع امكانيات القيادات النسائية ومتوسط مرجح (2,45 )
- زيادة الموارد والامكانيات لتسهيل عملية التدريب علي المهارات القيادية ومتوسط مرجح (2,44)
- التوعية باهمية وجود قيادات نسائية ملمة بالمهارات القيادية ,ومتوسط مرجح (2,44 ).
- , تنمية الوعي المجتمعي باهميه القيادة النسائية داخل المجتمع ,ومتوسط مرجح (2,42 ).
- ربط البرامج التدريبية باحتياجات القيادات النسائية , ومتوسط مرجح (2,41 ).
- , توفير كوادر بشرية متمكنه للتدريب علي المهارات القيادية , ومتوسط مرجح (2,40 ).
- استخدام التكنولوجيا الحديثة في تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية من خلال برامج وتطبيقات الكترونية , ومتوسط مرجح (2,39 )
- سن التشريعات والقوانين المختلفة التي تنظم عمل القيادات النسائية داخل المجتمع ومتوسط مرجح (2,31 )
وتوصلت الدراسة الي تصور مقترح لبرنامج تنمية المهارات القيادية لدي القيادات النسائية:
- الاسس التي تم الاعتماد عليها في بناء البرنامج المقترح
- الاهداف التي يسعي البرنامج المقترح لتحقيقها
- خصائص البرنامج المقترح
- الاعتبارات التي يجب مراعاتها في البرنامج المقترح
- النسق المؤسسي الذي يتم من خلاله البرنامج المقترح
- المستفيدون من تنفيذ البرنامج المقترح
- المبادئ التي يعتمد عليها البرنامج المقترح
- النظريات التي يعتمد عليها البرنامج
- التكنيكات التي يعتمد عليها البرنامج
- المهارات التي يجب ان تتوافر في الخبير المختص لنجاح هدف البرنامج المقترح
- الادوار المهنية التي يجب ان يقوم بها الخبير المختص لنجاح هدف البرنامج المقترح
- عوامل نجاح البرنامج المقترح
- اساليب التصحيح والتقويم المستخدمة في البرنامج المقترح



“Aproposed program from the perspective of group work method to develop leadership skills for women leaders”
Thesis submitted for the attainment of master,Degree science of
First:The problem of The study
The prosperity of nations and their progress comes from the concerted efforts of their people and the integration of their members. This comes in the cooperation between its leaders, men and women. Global attention comes to empowering women, developing and installing their capabilities for reaching high positions because of the belief in the importance of women in the leadership field next to men, The woman became a republic president, prime minister, representative of the people, director, sector official and president of a university as like and so the woman was able to prove herself in various fields, but she faces a large world that needs more development, therefore all efforts seek to develop women’s skills as a female leadership This came through the sustainable development strategy 2030 of the Arab Republic of Egypt, which enhances the presence of women in various fields and works to provide full support for the development of women and meet their needs through civil society institutions.
Hence the efforts of the social work profession, which seeks through its three methods and fields to support women as an vetal part of society through which society as a whole can be reformed. And the method of social group work is based on developing the skills of its members and increasing their expertise, through the use of its various means and in application of its strategy with women leaders, by designing targeted program that work to play the development role of serving the group, from this standpoint, and in order to improve and develop the professional cadres of women leaders, this study crystallized in coming up with a proposed program from the perspective of the way to work with groups to develop the leadership skills of women leaders.
Second: The importance of the study
1 - The scarcity of studies that deal with women leaders within the limits of the researcher’s knowledge in the way of social group work.
2- contribute to enriching the theoretical side of the way to work with groups and develop leadership skills for women leaders.
3- The profession of social work in general and community service in particular can have a role in developing leadership skills for women leaders.
4- The importance of the study comes from the importance of the topic of women leaders, which is a widespread phenomenon in most state institutions.
5- Women assume many leadership positions, which requires the development of their skills.
6- The state is interest in women through the comprehensive development strategy through the Council of Ministers of the Arab Republic of Egypt 2030.
Third: The objectives of the study
This study seeks to achieve the following main goal: To arrive at a proposed program from the perspective of working with groups and developing leadership skills among women leaders. This goal can be achieved by achieving a set of the following sub-goals: -
1. Determine the skills that must be developed by women leaders
2. Define the programs and activities that are offered to develop leadership skills of women leaders.
3. Determine the professional roles played by expert experts in developing leadership skills of women leaders.
4. Identify the difficulties that hinder the development of leadership skills among women leaders.
5. Reaching a proposed program from the perspective of working with groups to develop leadership skills for women leaders
Fourth: Questions of the study
This current study seeks to answer the main question, which is the proposed program from the perspective of how to work with groups to develop leadership skills among women leaders, and several sub-questions emerge from it:
1. What skills should women leaders develop ?
2. What programs and activities are offered to develop leadership skills of women leaders ?
3. What are the professional roles played by experts specialized in developing leadership skills of women leaders ?
4. What are the difficulties in developing leadership skills of women leaders ?
5. What is the proposed program from the perspective of working with groups to develop leadership skills for women leaders?
Fifth: Study concepts
We define the basic concepts used in the study as follows:
1- The program
2- Skill
3- Leadership skills
4- Women leaders
Sixth: The systematic procedures of the study
1. Type of study: The current study belongs to the pattern of descriptive and analytical studies.
2. The curriculum used: the comprehensive social survey.
3. Study tools:
- A questionnaire for women leaders in the cities of Minya and Assiut.
A questionnaire for experts on leadership development at the Leaders ’Foundation for Administrative Sciences and Development in Menia, Assiut University and the Professional Development Center at Minia University.
4. Domain of study:
1- Spatial domain: The spatial scope of this study has been determined in the civil society institutions represented in the Leaders Foundation for Administrative Sciences and Development in Minya, the National Council in the governorates of Assiut and Minya, Assiut University, Minia University, the Directorate of Youth and Sports in Minia, the Directorate of Social Solidarity in the Governorate of Assiut and Minya Governorate.
2- The Human Domain:
The human domain for this study was chosen according to the following:
- Women leaderships in the cities of Minya and Assiut, the Leaders’ Foundation for Administrative Sciences and Development in Minya, the National Council in the governorates of Assiut and Minya, Assiut University, Minia University, the Directorate of Youth and Sports in Minya, the Directorate of Social Solidarity in the Governorate of Assiut and Minya Governorate, and they were 193. - The experts specialized in leadership development at the Leaders ’Foundation for Administrative Sciences and Development in Minia, Assiut University and the Professional Development Center at Minia University, numbering 21.
3- The time domain: It is the period of time that the researcher took to conduct the field study from (1/12/2019) to (12/31/2019).
Seventh: The study results
1- The results of the study indicated that the most important group cultural programs that need to be presented to develop leadership skills of women leaders are arranged as follows:
- Holding group discussions on decision-making difficulties with a weighted average of (1.98%).
Holding symposiums on steps to solve the problem with a weighted average of (1.93).
2- The results of the study indicated that the most important scientific collective programs that need to be presented to develop leadership skills for women leaders are arranged as follows:
- Leadership training workshops, with a weighted average of (1,97)
Holding scientific conferences supporting negotiation, with a weighted average of (1,79)
- The results of the study indicated that the most important social group programs that need to be presented to develop leadership skills of women leaders are arranged as follows:
- Workshops that play on different roles, with a weighted average of (1,96).
- Various visits between sovereign institutions in the country with a weighted average of (1.76).
- The results of the study indicated that the most important leadership skills that women leaders need to develop are arranged as follows:
A- The skill to solve the problem:
- Hire experts in the field of problem solving, and a weighted average of (1,90)
Emotions influence decision-making, and a weighted average of (1.95)
B- Decision making skill
Considerate decision-making, realistic in application, and a weighted average of (1,96)
Emotions influence decision-making, and a weighted average of (1.95)
C- negotiation skill
We consider democracy in negotiation to reach compromises (and a weighted average of (1.96).
- Removing personal relationships from negotiating positions and a weighted average of (1.93).
4- The results of the study indicated that the nature of the professional roles played by specialized experts to acquire leadership skills among women leaders is arranged as follows:
- The expert trains women leaders in presenting their opinions to choose the best solution to the problem and a weighted average (1,89).
- Helping women leaders in gathering appropriate information for decision making, and the average of the second is weighted (1,88).
- The expert assists the women leaders in organizing the meetings and holding the necessary seminars and conferences to achieve the negotiation. The average of the second is weighted (1,88).
- Expert enables women leaders to build relationships and common goals and a weighted average (1,87)
- The expert directs women leaders to choose the appropriate strategy to solve the problem, and a weighted average (1,85)
-The expert assists women leaders in choosing between different alternatives to take the appropriate decision, and a weighted average (1,83).
- The expert on women leaders facilitates the process of assessing the decision taken, and a weighted average (1,78).
- Helping women leaders to develop mutual compromises during the negotiation process, and a weighted average (1,78).
5-The results of the study indicated that the difficulties that hinder the development of leadership skills for women leaders are arranged as follows:
A- Difficulties related to women leaders
- Increased costs of leadership development programs, and a weighted average (2,79).
Lack of awareness among women of leadership skills and their role within society, and a weighted average (2,63).
- Women leaders are more interested in personal life than the process, and a weighted average (2,57).
Excess confidence, weighted average (2,14).
Most women are not serious about participating in group programs and a weighted average (2,13)
B- Difficulties related to the institution
- The struggle for power within institutions, and a weighted average (2,60).
- The high material cost for training female leaders, and a weighted average (2,54).
Total dependence on male leadership only, weighted average (2,20
Lack of cadres capable of providing training programs and a weighted average (2,13)
- Some institutions’ lack of belief in the leadership role of women and a weighted average (1,89)
C- Difficulties that relate to society
- The small number of women leaders within a single community, and a weighted average (2,36).
Society views leadership as male leadership only, weighted average (2,57).
- Scarcity of trained and average professional cadres (2,139)
Legislation and laws within society, weighted average (2,134).
Lack of resources, capabilities, and weighted average (2,10)
D- Difficulties related to the expert
- Lack of experience in the expert and average weighted (2,51).
- Insufficient qualification of the expert to keep pace with these programs, and a weighted average (2,50)
Women’s leaders’ lack of confidence in the expert’s ability to provide support and a weighted average (2,24)
Women’s leaders’ lack of confidence in the expert’s ability to provide support and a weighted average (2,24)
- The expert’s lack of awareness of the characteristics of women leaders, and a weighted average (2,07).
E- Difficulties related to group programs
- The programs are limited to some activities, with a weighted average (2,39).
Inappropriateness of programs for different ages of women leaders, weighted average (2,23)
The programs are not appropriate to the needs of women leaders and a weighted average (2,13).
Lack of adequate resources and capabilities to implement the program, and a weighted average (2,10).
Lack of clarity of the program for women leaders, and a weighted average (2,07).
6- The results of the study indicated that the proposals that lead to the development of leadership skills among women leaders, arranged as follows:
Qualification of experts specializing in training courses that enable them to work on developing leadership skills for women leaders and a weighted average (2,75).
Facilitating the process of exchanging experiences between women to develop their leadership skills, and a weighted average (2,60).
Providing training courses at prices commensurate with the capabilities of women leaders and a weighted average (2,45).
Increase resources and capabilities to facilitate the process of training in leadership skills and weighted average (2,44).
- Awareness of the importance of women leaders with knowledge of leadership skills, and weighted average (2,44).
-, Developing community awareness of the importance of women’s leadership within society, and a weighted average (2,42).
- Linking training programs to the needs of women leaders, and a weighted average (2,41).
- Providing qualified human cadres for leadership skills training, weighted average (2,40).
- The use of modern technology in developing leadership skills of women leaders through electronic programs and applications, and a weighted average (2,39).
- Enactment of various legislations and laws regulating the work of women leaders within society, with a weighted average (2,31),
7-The study reached a suggested vision for the leadership development program for women leaders:
The foundations on which to build the proposed program
The goals that the proposed program seeks to achieve
Characteristics of the proposed program
Considerations to be taken into account in the proposed program
The institutional framework within which the proposed program is implemented
Beneficiaries from implementing the proposed program
The principles on which the proposed program is based
The theories on which the program depends
Techniques that the program depends on
- The skills that must be available in the specialized expert for the success of the proposed program goal
The professional roles the expert expert must play in order to achieve the goal of the proposed program
Success factors for the proposed program
Correction and evaluation methods used in the proposed program.