Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
إستخدامات الشباب المصرى لشرائط الخطب الدينية و الإشباعات التى تحققها :
المؤلف
السيد ؛ شيرين أحمد .
هيئة الاعداد
باحث / شيرين أحمد السيد
مشرف / نجوى عبد السلام
مشرف / ماهيناز رمزى
مناقش / هبه شاهين
الموضوع
الاعلام الاسلامي .
تاريخ النشر
2016 .
عدد الصفحات
325ص ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الآداب والعلوم الإنسانية
تاريخ الإجازة
1/1/2016
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية الآداب - علوم الاتصال والاعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 319

from 319

المستخلص

أشارت نتائج الدراسة إلى إقبال الشباب الجامعى على الإستماع إلى شرائط الخطب الدينية .
- أشارت نتائج الدراسة إلى إقبال الشباب الجامعى على الإستماع إلى شرائط الخطب الدينية فى المنزل بنسبة (94.5%) .
- أشارت نتائج الدراسة أن الشباب الجامعى يقضى أوقات فراغه فى ”إشباع المواهب و القدرات ” فى المرتبة الأولى ،و ”مشاهدة التليفزيون” فى المرتبة الثانية ، و ”قضاء أوقات الفراغ مع الأصدقاء” فى المرتبة الثالثة ، و ”الإستماع إلى شرائط الخطب الدينية ” فى المرتبة الرابعة ، و”استخدام الحاسب الألى” فى المرتبة الخامسة ، و” ممارسة الرياضة ” فى المرتبة السادسة ، و ”الذهاب إلى الأسواق فى المرتبة السابعة ، و السفر و القيام برحلات فى المرتبة الثامنة ،و ”الذهاب إلى السينما و المسرح ” فى المرتبة الأخيرة .
- أشارت نتائج الدراسة أنه بالنسبة لمتوسط الإستماع إلى شرائط الخطب الدينية ، فقد جاء الإستماع إلى الشريط بأكمله بنسبة (36.3%).
- و أشارت نتائج الدراسة أن الدوافع النفعية لدى شباب الجامعات تقدمت على الدوافع الطقوسية .
- أشارت نتائج الدراسة أن الإشباعات ال التوجيهة تقدمت على الإشباعات الإجتماعية و هو ما يتوافق مع تقدم الدوافع النفعية على الدوافع الطقوسية التى ظهرت من خلال نتائج هذه الدراسة.
- و أشارت النتائج أيضا إلى أسماء الدعاة الذين يحبهم الشباب و يحب الإستماع إليهم و تبين أن الترتيب الذى اختاره الشباب يتناسب مع عدد الشرائط التى تم إصدارها فى الأسواق . فأكثر الشرائط التى وجدتها الباحثة بالأسواق و فى منافذ التوزيع كانت للشيوخ الذين جاءوا فى المراتب الأولى . و لم تجد الباحثة إلا القليل من الشرائط من خلال منافذ التوزيع بالنسبة للشيوخ الذين جاءوا فى المراتب الأخيرة .
- أشارت النتائج أن أسباب تفضيل الشباب للدعاة الذين يحبون الإستماع إليهم جاءت على النحو التالى:
تبين أن الأسلوب الهادىء و الرصين المحبب لدى الشباب من قبل الدعاة أخذ المرتبة الأولى و جاء فى المرتبة الثانية إستخدام أساليب بسيطة و فى المرتبة الثالثة جاء سبب الغيرة على الدين ثم جاء فى المرتبة الرابعة سبب ”التنويع فى طرح الموضوعات” مما يدل على أن بعض الدعاة ( و ذلك من وجهة نظر الشباب) لا يقوموا بتنويع موضوعاتهم المطروحة بشكل مستمر.
و فى المرتبة الخامسة جاء” التشابه بين الشباب و بين الدعاة و الشعور بأنهم يعبرون عنهم و عن فكرهم فى الحياة ” و فى المرتبة الأخيرة جاء سبب ”إستخدام اللغة العربية ” ذلك يعنى عدم إستخدام أغلبية الدعاة للغة العربية مما يؤدى لعدم تفضيل الشباب للإستماع إليهم .
ملخص نتائج الفروض
الفرض الأول :
”هناك علاقة داله إحصائية بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن – النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي – المستوى التعليمي) وبين حجم استخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية:
1- هناك علاقة دالة إحصائياً بين السن وبين حجم استخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أظهرت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
2- هناك علاقة دالة إحصائياً بين النوع وبين حجم استخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج صحة هذا الفرض.
3- هناك علاقة دالة إحصائيًا بين المستوى الاجتماعي الاقتصادي وبين حجم استخدام الشباب لشرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أظهرت الدراسة عدم صحة هذا الفرض .
4- هناك علاقة دالة إحصائياً بين المستوى التعليمي وبين حجم استخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
بالنسبة للتخصص : جاءت الفروق غير دالة
بالنسبة للجامعات : جاءت الفروق غير دالة
بالنسبة للمستوى الدراسي : جاءت الفروق دالة إحصائياً.
الفرض الثاني:
هناك علاقة دالة إحصائيًا بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن – النوع – المستوى الاجتماعى الاقتصادي- المستوى التعليمي) وبين دوافع الاستخدام لشرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
الفرض الفرعى الأول :
هناك علاقة دالة إحصائياً بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن – النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي – المستوى التعليمي) وبين الدوافع النفعية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
1- هناك علاقة دالة إحصائياً بين السن وبين الدوافع النفعية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
2 - هناك علاقة دالة إحصائياً بين النوع وبين الدوافع النفعية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
3- هناك علاقة دالة إحصائية بين المستوى الاجتماعي الاقتصادي وبين الدوافع النفعية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
4 - هناك علاقة دالة إحصائياً بين المستوى التعليمي وبين الدوافع النفعية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
بالنسبة للتخصص : جاءت الفروق غير دالة.
بالنسبة للجامعات : جاءت الفروق غير دالة.
بالنسبة للمستوى الدراسي: جاءت الفروق دالة إحصائيا.
الفرض الفرعى الثانى :
هناك علاقة دالة إحصائياً بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن – النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي – المستوى التعليمي) وبين الدوافع الطقوسية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
1- هناك علاقة دالة إحصائيًا بين السن وبين الدوافع الطقوسية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
2- هناك علاقة دالة إحصائيًا بين النوع وبين الدوافع الطقوسية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
3-- هناك علاقة دالة إحصائياً بين المستوى الاجتماعي الاقتصادي وبين الدوافع الطقوسية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
4- هناك علاقة دالة إحصائيًا بين المستوى التعليمي وبين الدوافع الطقوسية لاستخدام شرائط الكاسيت المقدم عليها الخطب الدينية.
بالنسبة للتخصص : جاءت الفروق غير دالة إحصائياً .
بالنسبة للجامعات : جاءت الفروق غير دالة إحصائياً .
بالنسبة للمستوى الدراسي : جاءت الفروق غير دالة إحصائياً .
الفرض الثالث:
هناك علاقة دالة إحصائياً بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن-النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي – المستوى التعليمي) وبين الإشباعات المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية .
الفرض الفرعي الأول:
هناك علاقة دالة إحصائياً بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن- النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي –المستوى التعليمي ) وبين الإشباعات التوجيهية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
1-هناك علاقة دالة إحصائياً بين السن لجمهور الشباب وبين الإشباعات التوجيهية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
أثبتت النتائج صحة هذا الفرض.
2- هناك علاقة دالة إحصائيًا بين النوع و بين الإشباعات التوجيهية المتحققة من الإستماع لشرائط الخطب الدينية .
أثبتت النتائج صحة هذا الفرض.
3-هناك علاقة دالة إحصائية بين المستوى الاجتماعي الاقتصادي وبين الإشباعات التوجيهية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة هذا الفرض.
4-هناك علاقة دالة إحصائيًا بين المستوى التعليمي وبين الإشباعات التوجيهية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
بالنسبة للتخصص:جاءت الفروق غير دالة إحصائياً.
بالنسبة للجامعات :جاءت الفروق دالة إحصائيًا.
بالنسبة للمستوى الدراسي: جاءت الفروق غير دالة إحصائيا.
الفرض الفرعي الثاني:
هناك علاقة دالة إحصائياً بين الخصائص الديموجرافية لجمهور الشباب (السن-النوع – المستوى الاجتماعي الاقتصادي – المستوى التعليمي) وبين الإشباعات الاجتماعية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
1-هناك علاقة دالة إحصائياً بين السن لجمهور الشباب وبين الإشباعات الإجتماعية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة الفرض.
2-هناك علاقة دالة إحصائيًا بين النوع وبين الإشباعات الاجتماعات المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية:
أثبتت النتائج عدم صحة الفرض.
3-هناك علاقة دالة إحصائيًا بين المستوى الاجتماعي الاقتصادي وبين الإشباعات الإجتماعية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
أثبتت النتائج عدم صحة الفرض.
4- هناك علاقة دالة إحصائياً بين المستوى التعليمي وبين الإشباعات الاجتماعية المتحققة من الاستماع لشرائط الخطب الدينية.
بالنسبة للتخصص :جاءت الفروق غير دالة إحصائياً .
بالنسبة للجامعات: جاءت الفروق غير دالة إحصائياً.
بالنسبة للمستوى الدراسي: جاءت الفروق غير دالة إحصائياً .
First: the overall of the search and the most important results:
The research problem
• The research topic is determined in the recognition of religious speech, which is presented by cassette tapes, and find out for how extent the public use these tapes and their motives (the utilitarian and ritual) for the use of these tapes, and satisfactions accruing due to this use and that is through the use of the theory of uses and satisfactions. In this context, the religious speech is analyzed by identifying the handling of the issues raised and determining the extent of the difference or agreement between the preachers each other from sharing in some of the issues and their treating and monitoring the extent of innovation in Islamic Thought through religious speech which is presented by cassette tapes.
And this study belongs to the method of ”survey” and the survey was on a sample of cassette tapes, which include religious sermons and on a sample of university students in Egypt. The following tools. Will be used in the process of collecting data and information which are:
(1) Analysis of content. (2) Analysis of the speech.
(3) Questionnaire.
Community of study:
1- Cassette tapes, which include religious Speech
The community of study is included in the cassette tapes including sermons issued in Egypt on the different religious and intellectual trends and having the statement of the Islamic Research Academy of Al-Azhar AI-Sharif( ) during the period from 2004 until 2007. And researcher has been able to monitor (124) available cassette tape through the private distribution outlets for the issuance of religious cassette tapes and the research sample was withdrawn from them.
2- The young audience:
The young audience of university students in the following universities: (University of Ain Shams - Cairo University - Al-Azhar University - Helwan University).
The sample of study:
1- For the sample of cassette tapes:
1. The most five preachers who issued cassette tapes in each year of the period of time of research were identified.
2. And the researcher has reached through the distribution outlets to (124) cassette tapes only the four years.
3. And the researcher took (52%) of (124) cassette tapes, which represent the community of the study, reaching to the sample of (64) cassette tapes.
2- For the sample young audience:
A Random sample was selected for university youth in the following universities: (University of Ain Shams- Cairo University- Al-Azhar University- Helwan University). where it was taking a random sample of young people that is estimated at(100)single for each university separately.
The results of the field study:
 The results of the study referred to the young people who would listen to tapes of sermons.
 The results of the study referred to the young people who would listen to tapes of sermons at the home at the rate of(94.5%).
 The results of the study indicated that for the average of listening to tapes of sermons where listening to the tape by the whole was ’at the rate of (36.3%).
 The results of the study referred that the utilitarian motives of university students took precedence of the ritual motives.
 The results of the study, the directive satisfactions took precedence of the social satisfactions which is consistent with the precedence of utilitarian motives on the ritual motives that have emerged through the results of this study.
 The results also referred to the names of preachers whom the youth loves and loves to listen to them and it were shown that the order that was chosen by the young people commensurate with the number of tapes that were released in the market. And most tapes that the researcher found in the markets and in distribution outlets were for the old sheikhs who came in the first rank. And the researcher found only a few tapes through distribution outlets for the elder sheikhs who came in ranked last.
 he results indicated that the reasons for youth to prefer the young preachers whom like to listen to were as follows:
It is shown that the quiet, sober and favourite method of preachers towards young people took first place and came in second place the use of simple methods and in third place came the cause of jealousy on religion and then carne in the fourth place the ”diversification in presenting matters” which indicates that some preachers (and that from the view of young people) do not diversify their offered topics on an ongoing basis.
And in fifth place was ”the similarity between the youth and the preachers and the feeling that they express them and their thoughts in life” and in last place came the reason ”the use of the Arabic language” which means that the majority of preachers do not use Arabic language, which leads to lack of preference for youth to listen to them.
The results of hypotheses
First hypothesis
1- There is a statistically significant between age and size of the use of cassette tapes submitted by the sermons.
Results showed that this hypothesis is not valid.
2- There is a statistically significant between the socio-economic level and the size of the young people to use cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the validity of this hypothesis.
3- There is a statistically significant between age and the ritual motives for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The study showed non – avidity of this hypothesis.
4- there is a statistically significant between educational level and the size of the use of cassette tapes submitted by the sermons.
For the specialty: the difference were not a function
For universities: the difference were not a function
For the grades: the difference were statistically significant.
The second hypothesis:
The first sub-hypothesis:
1- There is a statistically significant between the type and size of the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the validity of this hypothesis.
2- There is a statistically significant between the type and utilitarian motivations for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
3- There is a statistically significant between the socio-economic level and utilitarian motivations for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
4- There is a statistically significant between educational level and utilitarian motivations for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
For the specialty: The difference were not a function.
For universities: The difference were not a function
For the grades: The difference were statistically significant.
Second sub- hypothesis:
1- There is a statistically significant between age and the ritual motives for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
2- There is a statistically significant between the sex and the ritual motives for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
3- There is a statistically significant between the socio-economic level and the ritual motives for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
4- There is a statistically significant between educational level and the ritual motives for the use of cassette tapes submitted by the sermons.
For the specialty: The differences were not statistically significant.
For universities: The differences were not statistically significant.
For the grade : The differences were not statistically significant.
The third hypothesis:
The first sub-hypothesis:
1- There is a statistically significant between the age of the young audience and the directive satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
The results proved the validity of this hypothesis.
2- There is a statistically significant between species and between the directive satisfactions derived from listening to tapes of sermons. The results proved the validity of this hypothesis.
3- There is a statistically significant between the socio-economic level and the directive satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
The results proved the invalidity of this hypothesis.
4- There is a statistically significant between educational level and between directive satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
For the specialty: the differences were not statistically significant.
For universities: the differences were statistically significant.
For the grade: the differences were not statistically significant.
Second sub-hypothesis
1- There is a statistically significant between the age of the young audience and the directive satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
The results proved the invalidity of the hypothesis.
2- There is a statistically significant between gender and between the social satisfactions derived from listening to tapes of sermon:
The results proved the invalidity of the hypothesis.
3- There is a statistically significant between the socio-economic level and social satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
The results proved the invalidity of the hypothesis.
4- There is a statistically significant between educational level and social satisfactions derived from listening to tapes of sermons.
For the specialty: the differences were not statistically significant. For universities: the differences were not statistically significant. For grades: the differences were not statistically significant.
The results of content analysis
And as for the category of forensic science that were dealt on tapes of sermons, ”interpretation of the Quran” and ”Hadith” came in the first place at a rate of (7.81%) among forensic science, and dealing with the category of modem Fiqh” and contemporary themes that need to Contemporary Fiqh was ranked second at a rate of(6.25%), and the category of ”jurisprudence” was ranked at a rate of (4.68%) and ”The Sciences of the Holy Quran” was ranked fourth at a rate of (3.12%)
- And as for the category of acts of worship that were expressed in tapes of sermons; the category of ”prayer” was addressing in the first place at a rate of (28.1%), and the category of ”prayer” in the second place at a rate of (20.31%), and the category of ”fast” was in the third place at a rate of (17.18%), and was the category of ”mention” in the fourth place at the rate of by(12.5%), and the category of ”Pilgrimage” was ranked fifth at a rate of , (10.93%), and the category of ”Zakat” and ”Quran” was in the sixth and last place at the rate of (9.37%) among the topics that are addressed through the tapes of religious speech.
- The results showed that dealing the penalty for ”adultery” and the penalty for ”libel” and ”theft” in Islam came in the first place at a rate of (5%)among the tapes of the religious speech under study. And came in the second category the penalty of ”retribution and” types of sanctions in Islam ”came in last place because they are not mentioned or been talked about through tapes of religious speech under study. These sanctions were mentioned through the telling of stories that took place at the time of the Prophet, peace be upon him only and none of the preachers of tried to apply this to the current reality, but these sanctions were mentioned by encouraging listeners to repentance as Prophet Muhammad, peace be upon him did with his friends in encouraging them to repent.
- The results showed that dealing with the ”biography of the Prophet PbuH by came in first place at a rate of(65.6%) of the percentage of tapes of religious speech under study, and came in the second place the category of’ biographies of the companions ”at a rate of(64.06%) and came in third place” biographies of apostles and prophets at a rate of (37.5%) and ranked fourth the category of ”biographies of the wives of the Prophet PbuH at a rate of(20.31%). And came in fifth place two categories of ”biographies of the predecessors and followers” and ”biographies of the Rightly Guided Caliphs” at a rate of (17.18%), and came biographies of ”imams of scholars and scientists” at a rate of (9.37%) and came in last place ”biographies of contemporary Islamic personalities of ” because no-one talked about any of them.
- The results showed that dealing positive moral values ”ranked first at a rate of (73.4%) through the tapes of religious speech under study. The negative moral values came in the second place at a rate of (39.06%). And the negative moral values came in the tapes of sermons to treat these values from negative to positive.
- The results showed that dealing with ”positive social values” came up at a rate of (51.5%) of the percentage of tapes of religious speech under study.
And came in the second place tapes of religious speech, which dealt with positive social values ranked at a rate of (42.1%) of the percentage of tapes of religious speech. Negative social values were mentioned also to treat them and turn them into positive ones.