Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أساليب التنشئة الاجتماعية والتحصيل الدراسي:
المؤلف
حنا، نصيف غالي.
الموضوع
الاجتماع،علم- مناهج.
تاريخ النشر
2006.
عدد الصفحات
319ص. :
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 394

from 394

المستخلص

ملخص الرسالة باللغة العربية
أساليب التنشئة الاجتماعية والتحصيل الدراسي
دراسة ميدانية لعينة من الطلاب والطالبات فى مرحلة التعليم الثانوي العام بمحافظة بنى سويف
أولاً : أهداف الدراسة وفروضها :
تهدف الدراسة الحالية - بوجه عام - إلى التعرف على أثر التنشئة الاجتماعية على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الثانوية العامة بمحافظة بني سويف ، ولكى يتم التحقق من الهدف الرئيسي لابد من تحقيق الأهداف الفرعية التالية :
1- التعرف على أهم أساليب التنشئة الاجتماعية السائدة ومدى علاقتها بتحقيق التفوق الدراسي وزيادة التحصيل أو ضعفه.
2- التعرف على دور التنشئة في تحقيق التكيف النفسي و الاجتماعي للطلاب داخل الأسرة والمدرسة وعلاقة ذلك بالتحصيل الدراسي.
3- الكشف عن العوامل الاجتماعية وغير الاجتماعية المُحققة لدافعية الإنجاز والتحصيل الدراسي عند الطلاب في المرحلة الثانوية ، حيث يُقصد بالعوامل غير الاجتماعية كل من ( العوامل الاقتصادية ، العوامل النفسية ، العوامل البيئية الفيزيائية، العوامل السياسية ) .
ثانياً : منهج الدراسة وأدوات جمع البيانات :
ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة والإجابة على التساؤلات المختلفة التى تثيرها الدراسة اعتمد الباحث على المنهج التجريبي لما له من قدرة على التحقق من صحة التساؤلات والفروض التى تطلبتها الدراسة ، ولجمع البيانات اللازمة لهذه الدراسة اعتمد الباحث على عدة أدوات لجمع هذه البيانات وهذه الأدوات هي ( صحيفة المقابلة ”الاستبار ” ، الملاحظة المباشرة ، تحليل مضمون الوثائق والسجلات ) .
ثالثاً : عينة الدراسة :
تتكون عينة الدراسة هذه من (373 ) فرداً موزعة كالآتى (144) طالباً وطالبةً يمثلون المجموعة التجريبية و هم المتأخرون دراسياً ، (144) طالباً وطالبةً يمثلون المجموعة الضابطة وهو المتفوقون دراسياً ، (85) من الآباء والمعلمين والذين لهم أبناء بالمدارس الثانوية العامة .
رابعاً : محتويات الدراسة :
ولقد احتوت هذه الدراسة على بابين يتضمنان ثمانية فصول : الباب الأول ، ويضم المدخل النظرى للدراسة ، وينقسم هذا الباب إلى ثلاثة فصول ، يتناول الفصل الأول أهداف الدراسة والمفهومات الأساسية المستخدمة فيها ، ويدور الفصل الثاني حول نظريات تفسير التنشئة الاجتماعية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي ، ويتضمن الفصل الثالث الدراسات السابقة العربية والأجنبية
أما الباب الثاني من هذه الدراسة ، فيوضح إجراءات الدراسة الميدانية ونتائجها ، ويتكون هذا الباب من خمسة فصول ، يوضح الفصل الرابع إجراءات الدراسة الميدانية ، وتعرض الفصول الأربع التالية للنتائج التي أسفرت عنها الدراسة الميدانية ، حيث يوضح الفصل الخامس العوامل الاجتماعية والاقتصادية والتحصيل الدراسي ، ويبين الفصل السادس أساليب التنشئة الاجتماعية الأسرية والتحصيل الدراسي ، أما الفصل السابع يعرض لأساليب التنشئة الاجتماعية داخل المدرسة والتحصيل الدراسي ، وأخيراً يتناول الفصل الثامن مناقشة النتائج العامة للدراسة بين النظرية والتفسير حيث يُعرض فيه أهم النتائج الأساسية للبحث دون ذكر التفصيلات التي تتضمنها عملية تحليل وتفسير النتائج .
خامساً : نتائج الدراسة الميدانية :
أيدت نتائج الدراسة صحة الفروض الآتية :-
1- هناك علاقة بين المستوى الثقافي والعلمي للوالدين والتحصيل الدراسي للأبناء.
2- تعد الأسرة من أهم مؤسسات التنشئة الاجتماعية من حيث ارتباطها ايجاباً أو سلباً بمستوى التحصيل الدراسي للأبناء .
3- هناك ارتباط بين المستوى الاقتصادي للأسرة والمُمثّل في ( المهنة – الدخل – نمط السكن – محل الإقامة – حجم الأسرة ) في ارتباطها بمستوى التحصيل الدراسي للأبناء .
4- ترجع مشكلة التأخر الدراسي بين الطلاب والطالبات إلى ضعف الترابط الأسري: بمعنى كلما زادت مظاهر التفكك الأسري كلما ضعف مستوى التحصيل الدراسي للأبناء .
5- هناك علاقة في مظاهر التفرقة بين الأبناء داخل الأسرة والتحصيل الدراسي .
6- يؤدي تدريب الأبناء على الاستقلال والاعتماد على النفس إلى قلة احتمالات التأخر الدراسي بين الطلاب والطالبات .
7- هناك علاقة بين أساليب التنشئة الاجتماعية الأسرية والمُمثّلة في الاهتمام بالأبناء مقابل الإهمال والتحصيل الدراسي .
8- هناك علاقة في التوافق بين الطلاب أو الطالبات ومعلميهم والتحصيل الدراسي.
9- تؤثر جماعة الأقران أو النظراء داخل المدرسة وخارجها على التحصيل الدراسي للطلاب أو الطالبات .
10- تعد الدروس الخصوصية عامل مؤثر على التحصيل الدراسي الفعال للطلاب والطالبات .
Beni- Suef University
Faculty of Arts
Sociology Department
Methods of Socialization and Education Achievement
(A field study on A Sample of Secondary schools student in Beni-Suef governorate )
A Thesis Submitted by
Naseef Ghali Hanna
For the Degree of Ph.D.
In ( Sociology )
Under the supervision of
Dr. Galal Madbouly
Professor of sociology
2006
Abstract
Methods of Socialization and Education Achievement
(A field study on A Sample of Secondary schools student in Beni-Suef Governorate )
The aim of this study is to generate knowledge about the important methods of socialization and education achievement in family and school and its effect on the level of educational achievement .
To achieve the main aim we must achieve subaims as follow:
(1) To know the most important and known method of socialization
to what extent its relationship to achieve academic achievement either
progress or backward in study .
(2) Socialization role in achieving adjustment (Psychology – social )
for students inside the school or inside the family and its relation with
academic achievement .
(3) To discover social factors ,effects , and non social factors which
achieve motive academic achievement by secondary school
students . It is meant by these effects non social as follow
(economy – Psychology – ecolyphysics – politics ) .
In order to achieve the aims of this study and answer its questions, the researcher has essentially depended on the Experimental method to respond to different questionnaires the study arouses and makes some of correct and right hypothesis, and the necessary data for this study have been collected by using some techniques of collecting data such as the “interviewing schedule”, direct observation and analysis of documents and records.
The sample of study included 373 member : 144 student , represented experimental group who are backward in study and the other 144 student represented control group who have been chosen through the “ static’s sample”, (85) represented parents and teachers .
This study includes two parts including eight chapters, part one is the theoretical approach to the study, and is divided into three chapters: the first chapter deals with the purposes of the study and the main concepts used in it; the second chapter contains the theories of socialization ; the third chapter includes the previous studies .
Part two of this study indicates the procedures of the field study and its results.This part consists of five chapters. The fourth chapter indicates the procedures of the field study; while the next four chapters examine its results ,which field study indicated, the fifth chapter includes social and economical factors and its effect on academic achievement ; the sixth chapter discusses methods of socialization inside the family and its influence on academic achievement ; and the seventh chapter indicates methods of socialization inside the school. the eighth chapter discusseing the general results in this study between theory and inquiry experiment.
The most important results the study has reached were:
1. There is a relationship between cultural and scientific level for parents and academic achievement .
2. That family is considered the most important socializing agent concerning the influence positively or negatively educational academic achievement for students on the level of.
3. there is a strong relation between the level of economic family represented in job ”occupation” , income , housing type” style ” place of staying , family size , members, agents concerning with the level of academic achievement of sons .
4. The problem of the backwardness among students is due to the family associated weakness means : the more there is a family collapse the more weakness the level of educational academic achievement .
5. There is a relation between students and educational academic achievement in the factors of the discrimination .
6. Training pupils to be in depended leads to lessening the possibilities of the backward educational academic achievement .
7. There is a relation between socialization which is represented in the importance of students against carelessness , ignorance, and educational academic achievement .
8. There is a relation in adjustment between students and teachers and educational academic achievement .
9. Friend group influences educational academic achievement , inside and outside school , on students .
10. Private lessons is an effective factor on creative educational academic achievement for students .