Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج للتدخل النفسي التربوي في تحسين المستوى النمائي للأطفال ذوي التوحد في مرحلة ما قبل المدرسة /
المؤلف
مرجان، سميرة ياقوت السيد.
هيئة الاعداد
باحث / سميرة ياقوت السيد مرجان
مشرف / طلعت منصور غبريال
مشرف / نبيل عبدالفتاح حافظ
مشرف / طلعت منصور غبريال
الموضوع
التوحد. علم النفس التربوي. الاطفال المعوقون - رعاية. الاطفال المعوقون - تربية. الاطفال المعوقون - احوال اجتماعية. الاطفال المعوقون - جوانب نفسية.
تاريخ النشر
2009.
عدد الصفحات
324 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
Multidisciplinary تعددية التخصصات
تاريخ الإجازة
1/1/2009
مكان الإجازة
جامعة المنصورة - كلية التربية - قسم الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 324

from 324

المستخلص

The purpose of the current study is to set an early intervention training program for children with autistic disorder , depending on the principles of applied behavior analysis ( ABA) .and to test the effectiveness of this program in improving the developmental level , and in decreasing the severity of the behavioral and emotional problems of these children .
10 children with autistic disorder divided into two equal groups :-
the experimental and the control group , both groups are matched in age, severity of autistic disorder and developmental level , Their chronological age ranges from ( 2.11 : 6.1 ) years, the autistic disorder ranges from moderate to sever according to their scores on ( CARS) , and their developmental level ranges from (18) month to ( 32 ) month according to their scores on (PEP) .
Materials :-
- childhood autism rating scale ( CARS- R ) , Schopler ,Reichler ,and Renner , Tenth Edition , ( 2004) .
- The psychoeducational profile - revised ( PEP-R) Schopler ,Reichler ,and Renner .( 1990).
- Training Program for improving the functional areas of development for children with autistic disorder ( by the researcher ) .
Results and discussion :-
The results of the study revealed the effectiveness of the training psycho educational program in improving the developmental level as represented in the functional areas of (imitation , perception , fine motor , gross motor , eye –hand integration, cognitive performance , and verbal performance ) and decreasing the severity of patological behaviors