Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية برنامج إثرائي قائم على نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدي أطفال الروضة /
المؤلف
ريشه، رانا محمد محمد عيد
هيئة الاعداد
باحث / رانا محمد محمد عيد ريشة
مشرف / عادل السعيد البنا
مشرف / عادل محمود المنشاوي
مناقش / سيد محمدى صميده حسن
مناقش / امانى فرحات عبد المجيد
الموضوع
علم نفس
تاريخ النشر
2024
عدد الصفحات
111 ص ؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
علم النفس التنموي والتربوي
الناشر
تاريخ الإجازة
1/6/2024
مكان الإجازة
جامعة دمنهور - كلية التربية - علم نفس تربوى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 180

from 180

المستخلص

تعد مرحلة رياض الأطفال الركن الأساسي في تكوين شخصية الأطفال، ونموه الجسمي والعقلي والانفعالي، وتتميز تلك المرحلة بالمرونة والقابلية للتعلم ونمو المهارات والقدرات المختلفة لدى الطفل، والبرامج المستخدمة في الروضة لها تأثير مباشر على خبرات الأطفال وتنمية سلوكهم الإبداعي (محمد الطيطي، ۲۰۰۷)، وتوصلت دراسة2019) Dere,) الي أن الروضة تعمل على زيادة الإبداع عند أطفال ماقبل المدرسة بطرق إيجابية.
ومن هنا تظهر أهمية مفهوم الاستثارات الفائقة، حيث تشكل الاستثارات الفائقة عنصر من العناصر المهمة في تطور وتنمية الفرد والتي تعد أساس لمفهوم دابروسكي للتقسيم والتطور الإيجابي وذلك من خلال توضيحه لنظرية الانقسامات الإيجابية. حيث تتناول هذه النظرية تحديداً التطور النفسي الموهوب أو المبدع (Daniels& Piechowski, 2009).
وتعد الاستثارة الفائقة مترابطة مع القدرات العقلية والإبداعية والتي تعني الاستجابة المبالغة لأحد المثيرات التي تحدث في أحد المجالات: العقلية، الانفعالية، التخيلية، الحركية، الحسية. وبالتالي شغفهم وحماسهم يقودهم الى الاستجابة المبالغة في مشاعرهم للأحداث التي تواجههم مما يجعل البعض يطلق عليهم شديدو الحساسية وانه يفكرون في الشيء أكثر من اللازم (عبد الله الجغيمان، 2018).
مشكلة الدراسة:
تتحدد مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية:
1. هل توجد فعالية للبرنامج الإثرائي القائم على نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدى أطفال الروضة؟
2. هل تستمر فعالية البرنامج الإثرائي القائم على نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدى أطفال الروضة بعد شهرين من التطبيق البعدي؟
أهداف الدراسة:
تهدف الدراسة الحالية إلي:
1. التعرف على فعالية البرنامج الإثرائي القائم علي نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدى أطفال الروضة.
2. الكشف عن مدي استمرارية فعالية البرنامج الإثرائي القائم على نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدى أطفال الروضة بعد شهرين من التطبيق البعدي.
أهمية الدراسة:
تتحدد أهمية الدراسة الحالية في:
أ‌- الأهمية النظرية
1. أهمية المتغيرات التي تتناولها، وهي الاستثارات الفائقة والسلوك الإبداعي، والاهتمام بمتغير ذو طبيعة انفعالية وهو الاستثارات الفائقة والتي تعد بمثابة مؤشرًا قويا على النمو والاستعداد للموهب-ة والتفوق التي تحدد مسار نمو شخصية الفرد في الجانب الانفعالي والأخلاقي.
2. أهمية ما ستقدمه الدراسة الحالية من إطار نظري يثري الأدب السيكولوجي بإلقاء مزيد من الضوء على متغيرات البحث. والتي يجب الاهتمام بتحقيقها؛ حيث إنها متغيرات تسهم في جودة مخرجات العملية التعليمية.
3. أهمية الفئة المستهدفة في الدراسة وهم أطفال الروضة، الذين يعدون الثروة الحقيقية للمجتمعات والعقول المفكرة والمبدعة إذا ما تلقوا الدعم والرعاية اللازمين ويتم استثمار طاقاتهم بما يساعد على تحقيق النمو النفسي والاجتماعي بالإضافة إلى تحويل الاهتمام في مرحلة رياض الأطفال من التعليم التلقيني الذي يعتمد على حشو المعلومات إلى التعليم الإبداعي الذي يعتمد على التفكير وطرق مواجهة المشكلات وتقديم الحلول الإبداعية لها وتنمية سلوكهم الإبداعي، وذلك يعود بالنفع في تطوير المجتمع وتقدمة.
4. كونها قد تكون الدراسة الأولى من نوعها- في حدود علم الباحثة- التي تناولت بناء برنامج إثرائي قائم على نموذج الاستثارة الفائقة في تنمية السلوك الإبداعي لدي أطفال الروضة؛ ولعل هذا يعد إثراء للبحث التربوي من ناحية وبداية لمزيد من البحوث التربوية والدراسات السابقة في هذا الميدان من ناحية أخرى.
ب‌- الأهمية التطبيقية:
1. قد تفيد نتائج هذه الدراسة القائمين على تربية أطفال الروضة وتعليمهم والارتقـاء بالعملية التربوية والتعلمية وتطوير الجوانب الإبداعية لديهم، ولإعادة النظر في خططهم وبرامجهم ومشاريعهم الأكاديمية بما يتناسب مع هذه الأنماط والسمات المميزة للأطفال، وقد تكون حافزا للباحثين المهتمين لإجراء المزيد من البحوث النظرية والتطبيقية ذات الصلة بهذا المتغير.
2. مساعدة معلمات رياض الأطفال لاستخدام برامج متطورة تتناسب مع أطفال الروضة لتنمية السلوك الإبداعي لديهم.
عينة الدراسة:
اشتقت عينة الدراسة بطريقة عشوائية من مدرسة مجمع رشيد التعليمي بالبحيرة في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي (2022/2023)، واقتصرت الدراسة الحالية على المرحلة الثانية من رياض الأطفال (KG2) ممن تتراوح أعمارهم ما بين (5-6) سنوات، وكان متوسط أعمارهم (5.37) سنة بانحراف معياري (0.49).
أدوات الدراسة:
يتطلب تحقيق أهداف الدراسة الحالية استخدام الأدوات التالية:
1. اختبار رسم الرجل (إعداد,1963: Harris- Good Enoughترجمة /مركز ديبونو لتعليم التفكير،2017).
2. بطاقة ملاحظة الاستثارة الفائقة (إعداد الباحثة).
3. مقياس السلوك الإبداعي (إعداد الباحثة).
4. برنامج إثرائي قائم علي نموذج الاستثارة الفائقة (إعداد الباحثة).
خطوات إجراء الدراسة:
1. الاطلاع على أدبيات الدراسة من الأطر النظرية والدراسات السابقة التي تناولت متغيرات الدراسة الحالية.
2. إعداد الأدوات والمقاييس المستخدمة في الدراسة.
3. اختيار عينة الدراسة لتحديد الخصائص السيكومتريه للأدوات وتطبيقها في المرحلة الأخيرة للدراسة.
4. اختبار فروض الدراسة بالأساليب الإحصائية المناسبة.
5. الوصول إلى مجموعة نتائج للدراسة الحالية.
6. تفسير نتائج الدراسة الحالية في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة.
7. الوصول إلى عدد من التوصيات والبحوث المقترحة في ضوء نتائج الدراسة الحالية.
المعالجة الإحصائية:
للإجابة عن تساؤلات الدراسة قامت الباحثة بإجراء المعالجات الإحصائية؛ حيث استخدمت الأساليب الإحصائية التي تناسبت مع طبيعة الدراسة وحجم العينة، وهي: المتوسطات والانحرافات المعيارية، اختبار فريدمان، اختبار ويلكوكسون، اختبار مان وتني وذلك من خلال البرنامج الإحصائي (SPSS.25).
نتائــج الدراســة:
تتلخص نتائج الدراسة فيما يلي:
1. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسات (القبلي- البعدي- التتبعي) لمقياس السلوك الإبداعي، في اتجاه كل من القياس البعدي والتتبعي.
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسطات رتب درجات أفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي في مقياس السلوك الإبداعي لصالح أفراد المجموعة التجريبية.


The kindergarten stage is the basic cornerstone in the formation of children’s personalities, and their physical, mental, and emotional development. This stage is characterized by flexibility, the ability to learn, and the growth of various skills and abilities in the child. The programs used in kindergarten have a direct impact on children’s experiences and the development of their creative behavior (Mohamed Al-Titi, 2007), and A 2019 study (Dere, 2019) found that kindergarten works to increase creativity among pre-school children in positive ways.
Hence the importance of the concept of super-stimulations appears, as super-stimulations constitute an important element in the evolution and development of the individual, which is the basis for Dabrowski’s concept of division and positive development, through his clarification of the theory of positive divisions. This theory specifically deals with the psychological development of the gifted or creative (Daniels & Piechowski, 2010).
Overexcitability is linked to mental and creative abilities, which means excessive response to one of the stimuli that occurs in one of the areas: mental, emotional, imaginative, motor, and sensory. Therefore, their passion and enthusiasm lead them to respond excessively with their emotions to the events they face, which makes some call them overly sensitive and think about something too much (Abdullah Al-Jaghiman, 2018).
Problem of the study:
The problem of the current study is crystallized in the following questions:
1. Is there an effectiveness of the enrichment program based on Overexcitability model in developing creative behavior among kindergarten children?
2. Dose the enrichment program based on Overexcitability model continue to be effective in developing creative behavior among kindergarten children after two months of post-application?
Goals of the study:
This study aims to:
1. Identify the effectiveness of the proposed enrichment program based on Overexcitability model in developing creative behavior among kindergarten children.
2. Revealing the continuity of the proposed enrichment program based on Overexcitability model on developing creative behavior among kindergarten children after two months of post-application.
Importance of the study:
The importance of the current study is determined in:
A- Theoretical importance
1. The importance of the variables it addresses, which are super-excitability and creative behavior, and attention to a variable of an emotional nature, which is super-excitability, which serves as a strong indicator of growth and readiness for talent and excellence that determines the path of growth of an individual’s personality in the emotional and moral aspect.
2. The importance of the current study providing a theoretical framework that enriches the psychological literature by shedding more light on the research variables. Which must be taken into account as they are variables that contribute to the quality of the outcomes of the educational process.
3. The importance of the target group in the study, which are kindergarten children, who are the real wealth of societies and thinking and creative minds if they receive the necessary support and care and their energies are invested in a way that helps achieve psychological and social development in addition to diverting attention in the kindergarten stage from receptive education that relies on cramming. Information leads to creative education that depends on thinking and ways to confront problems, provide creative solutions to them, and develop their creative behavior, which benefits the development and advancement of society.
4. Because it may be the first study of its kind - within the researcher’s knowledge - that dealt with building an enrichment program based on Overexcitability model in developing creative behavior among kindergarten children; Perhaps this is an enrichment of educational research on the one hand and the beginning of more educational research and previous studies in this field on the other hand.
B- Practical importance:
1. The results of this study may benefit those responsible for raising and educating kindergarten children, improving the educational and learning process, and developing their creative aspects, and reconsidering their plans, programs, and academic projects in a way that suits these distinctive patterns and characteristics of children. It may be an incentive for interested researchers to conduct more theoretical and applied research related to Relevance to this variable.
2. Helping kindergarten teachers to use advanced methods suitable for kindergarten children to develop their creative behavior.
Study sample:
The study sample was derived randomly from the Rashid Educational Complex School in Beheira in the second semester of the academic year (2022/2023). The current study was limited to the second
stage of kindergarten (KG2) with ages between (5-6) years, with an average age (5.37) years ), and a standard deviation (0.49).
Study tools:
Achieving the objectives of the current study requires the use of the following tools:
1. Man Drawing Test (Prepared by, Harris- Good Enough,1963 translated by / Debono Center To teach thinking, 2017).
2. Overexcitability scale (prepared by the researcher).
3. Creative behavior scale (prepared by the researcher).
4. Enrichment program (prepared by the researcher).
Study procedures:
The researcher followed a number of procedural steps in the current study which are as follows:
1. Access to the literature study of the theoretical framework and previous studies that addressed the current study variables.
2. Preparation of tools which used in the study.
3. selection of the sample to determine the psychometric properties of the tools and apply them in the final phase of the study.
4. Test the study hypotheses appropriate statistical methods.
5. Access to the results of the current study group.
6. Interpretation of the results of the present study, in light of the theoretical framework and previous studies.
7. Access to a number of recommendations and research proposed in the light of the results of the current study.
Statistical treatment:
To answer the study’s questions, the researcher conducted statistical treatments. The statistical methods that were appropriate to the nature of the study and the sample size were used, namely: means and standard deviations, Friedman test, Wilcoxon test, Mann-Whitney test, through the statistical program (SPSS.25).
Study results:
The results of the study are summarized as follows:
1. There are statistically significant differences between the average ranks of the experimental group members in the measurements (pre-post-following) of the Creative Behavior Scale, in the direction of both the post- and follow-up measurements.
2. There are statistically significant differences between the grades of the experimental group and the grades of the control group in the
post-measurement of the Creative Behavior Scale in favor of the experimental group.