Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
أثر برنامـج مقترَح قائم على نظرية كراشن ”Krashen” لتصحيح بعـض أخطاء البنى اللغويـة وتنمية بعض مهارات النحو العربي لدى طلاب الصف الأول الثانوي العـام /
المؤلف
محفـوظ، محمد معـوض.
هيئة الاعداد
باحث / محمد معـوض محفـوظ
مشرف / مصطفى رسلان رسلان شلبي
مشرف / محمـد عويـس القـرني
مناقش / محمـد عويـس القـرني
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2024
عدد الصفحات
330 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
11/2/2024
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم المناهج وطرق التدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 330

from 330

المستخلص

الهدف من البحث: استهدف البحث الحالي تحديد أثر برنامـج مقتـرح قائم على نظرية ”كراشن Krashen ” في:
- تصحيح أخطاء البنى اللغوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي العـام
- تنمية مهارات النحو العربي لدى طلاب الصف الأول الثانوي العـام
أهم إجراءات البحث:
أولا: خطوات إعداد أدوات البحث، وهي: إعداد قائمة بأخطاء البنى اللغوية ـ إعداد قائمة بالمهارات النحوية المناسبة لطلاب الصف الأول الثانوي العام ـ إعداد البرنامج القائم على نظرية كراشن ـ إعداد اختبار أخطاء البنى اللغوية لطلاب الصف الأول الثانوي العام ـ إعداد اختبار المهارات النحوية لطلاب الصف الأول الثانوي العام.
ثانيا: خطوات إجراء تجربة البحث: التصميم التجريبي ـ اختيار مجموعة البحث ـ ضبط متغيرات البحث ـ الخطة الزمنية والخطة العامة لتجربة البحث ـ التطبيق القبلي لأدوات البحث ـ تدريس البرنامج المقترح ـ التطبيق البعدي لأدوات البحث
أهم نتائج البحث:
1ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار أخطاء الطلاب في البنى اللغوية لصالح التطبيق البعدي.
2ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار أخطاء الطلاب في البنى اللغوية لصالح المجموعة التجريبية.
3ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المهارات النحوية لصالح التطبيق البعدي.
4ـ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية وطلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المهارات النحوية لصالح المجموعة التجريبية.
5ـ وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب مجموعة البحث في اختبار أخطاء الطلاب في البنى اللغوية واختبار المهارات النحوية.
وفي النهاية تشير نتائج البحث الحالي في مجملها إلى فاعلية البرنامج المقترح القائم على نظرية كراشن في علاج أخطاء البنى اللغوية و تنمية المهارات النحوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي العام.
أهم توصيات البحث:
1. توعية المعلمين عامةً قبل الخدمة أو أثناء الخدمة بأهمية تنوع أساليب وإستراتيجيات التعلم بما يتناسب مع الظروف والمتغيرات التي تحكم كل موقف تعليمي.
2. ضرورة اهتمام مطوري المناهج وطرق التدريس بإعداد مناهج اللغة العربية، بحيث يتم فيها مراعاة مبادئ نظرية كراشن.
3. تدريب الطلاب المعلمين بكليات التربية في تخصص اللغة العربية على استخدام نظرية كراشن، وتصميم أنشطة تعليمية متسقة مع طبيعة النظرية ومحتوى التدريس.
4. تنظيم دورات تدريبية لمعلمي اللغة العربية لتعريفهم بالنظريات الحديثة في التدريس مثل نظرية كراشن
5. تشجيع معلمي اللغة العربية على استخدام برنامج كراشن في تدريس فروع اللغة العربية الأخرى.
6. الاهتمام بعلاج أخطاء البنى اللغوية وتنمية المهارات النحوية لدى طلاب المرحلة الثانوية من خلال اسـتخدام البرامج، والأنشطة، والنظريات المتمركزة حول المتعلم، ومن هذه النظريات نظرية كراشن.
Abstract:
Study Title:The Impact of a Suggested Program Based on Krashen Theory on Correcting some Language Structural Errors and Developing some Arabic Grammar Skills among First Year Students of General Secondary Stage
Candidate Name: Mohamed Moawad Mahfouz
Degree: Ph.D. Philosophy in Education
Supervising body:
Prof. Mustafa Raslan Shalabi,
Prof. Muhammad Owais Al-Qarni
Prof. Muhammad Ahmed Ewais
Prof. Abdel Rahman Kamel
University: Fayoum University
Faculty of Education
Department:Department of Curriculum and Teaching Methods
Summary of the Study
The aim of the research: The current research aimed to determine the effect of a proposed program based on the ”Krashen” theory on:
- Correcting the errors of linguistic structures among first year secondary students
- Developing the Arabic grammar skills of first year secondary school students
The most important research procedures:
First: Steps for preparing research tools, namely: Preparing a list of linguistic structures errors - Preparing a list of appropriate grammatical skills for first year secondary school students - Preparing a program based on Krashen theory - Testing linguistic structure errors for first year secondary students - Testing grammatical skills for first year secondary students general.
Second: the steps of conducting the research experiment:
Experimental design - selection of the research sample - Adjusting the research variables - Time plan and the general plan of the research experiment - Pre-application of the research tools - Teaching the proposed program - Post-application of the research tools
The most important Research Results:
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of a test to test student errors in linguistic structures in favor of the post application.
2- There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in the post application to test students’ errors in linguistic structures in favor of the experimental group.
3- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of grammatical skills test in favor of the post application.
4- There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in the post application of the grammatical skills test in favor of the experimental group.
5- There is a statistically significant correlation between the scores of students in the study sample in testing students’ errors in linguistic structures and testing grammatical skills.
Finally, the results of the current study indicate, as a whole, the effectiveness of the suggested program based on Krashen’s theory in treating linguistic structure errors and developing grammatical skills among first year secondary school students.
The most important research recommendations:
1. Educating teachers, in general, before or during service, of the importance of a variety of learning styles, models and strategies, in line with the circumstances and variables that govern each educational situation.
2. The need for developers of curricula and teaching methods to pay attention to the preparation of Arabic language curricula, in which the principles of Krashen’s theory are taken into account.
3. Training student teachers in the faculties of education majoring in the Arabic language to use Krashen’s theory, and to design educational activities that are consistent with the nature of the theory and the nature of teaching content.
4. Organizing training courses for teachers of the Arabic language to introduce them to modern theories in teaching, such as the Krashen theory
5. Encouraging teachers of the Arabic language to use the Crushen program in teaching other branches of the Arabic language.
6. Interest in treating errors of linguistic structures and developing grammatical skills among secondary school students through the use of programmes, activities, and learner-centered theories, including Krashen’s theory.