Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
”التشريعات الإعلامية المستحدثة في مصر وتطبيقاتها
علي وسائل التواصل الاجتماعي
المؤلف
خليل،شيماء محمد حامد على.
هيئة الاعداد
باحث / شيماء محمد حامد
مشرف / وائل اسماعيل
مشرف / شريف درويش
مناقش / ليلى محمد
مناقش / احمد على
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
203ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم الاجتماع والعلوم السياسية
الناشر
تاريخ الإجازة
10/9/2023
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم الاجتماع - شعبة الاعلام
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 200

from 200

المستخلص

ملخص الدراسة
تمثلت مشكلة الدراسة فى رصد قضية انتشار الأخبار الزائفة على مواقع التواصل الاجتماعى فى ضوء التشريعات الإعلامية الجديدة فى قوانين الإعلام المصرى وخاصة قانون رقم 180 لسنة 2018 بشأن تنظيم العمل الإعلامى فى مصر ، وذلك بعن أن تأطير عدة هياكل تنظيمية وجهات مؤسسية تنظم عملية تدفق الأخبار والمعلومات للجمهور .
وتحددت أهداف الدراسة فى تحديد مفهوم الأخبار الزائفة وأهدافه ومخاطره و الكشف عن دوافع الاعتماد على الأخبار الزائفة ومجالاته و تسليط الضوء على أساليب التعامل مع الأخبار الزائفة ورصد وتحليل القوانين الخاصة بالإعلام الجديد كيفية قيام المجلس الأعلي لتنظيم الإعلام بمراقبة الأداء المهنى للمواقع الإلكترونية ومعرفة الإجراءات المُتخذة ضد المواقع الإلكترونية في حالة عدم الإلتزام بالضوابط المنظمة للمهنة ، وإلى أى مدى هذه القوانين تُطبق على أرض الواقع من قبل الصحفين وجمهور المستخدمين.
واعتمدت الدراسة فى إطارها النظرى على نظرية المسئولية الاجتماعية حيث افترضت نظرية المسئولية الاجتماعية فرضية أساسية وهى أولاً أن يكون لدى الصحفي التزام تجاه المجتمع وأن يقوم باستخدام السلطة الممنوحة له بطريقة المسئولية ، ثانياً أن تعلو مصلحة المجتمع فوق أي شئ أخر بالنسبة للصحفي فهي أهم من مستقبله المهني أو حتي حقوقه الشخصية ، لذلك تعد هذه النظرية تعديلاً لمبادئ الحرية الإعلامية وتوجيهاً لخدمة المجتمع في إطار أخلاقيات الممارسة المهنية التى تتضمن أسلوب للعمل والأداء تخدم حرية الفرد والمجتمع معاًخصوصاً في عصر الاعلام الجديد الذي يمكن عدّه اليوم نظاماً عكسيا لنظام إعلامي يستند إلىجانب وفير من القواعد والضوابط والقوانين التي تحكم مجاله، وتراقب توازنه، لما ينطوي عليه من نقض للتقاليد المعرفية والمهنية المكونة للبيئة الإعلامية التقليدية..
واستعرضت الباحثة الفصول النظرية لمبحثين : المبحث الأول تناول التشريعات الإعلامية ومواقع التواصل الاجتماعى ونشأة مواقع التواصل الاجتماعى والتنظيم القانونى لتدفق المعلومات وضوابط حرية ممارسة نشاط الإعلام عبر الإنترنت فى ظل المرسوم التنفيذى رقم (3/4) لسنة 2018وواجبات الإعلاميين فى البيئة الإلكترونية الجديدة والمبادئ الأساسية للصحفيين لتطبيق المعايير الأخلاقية .
وتناول المبحث الثانى مقومات ومصادر الأخبار الزائفة والفرق بين الأخبار الزائفة والشائعات والأساليب الهيكلية لاضطراب المعلومات وتأثيره على صناعة الأخبار ومعايير وعناصر نشر الأخبار و النماذج النظرية المفُسرة لتداول المحتوى الزائف عبر مواقع التواصل الاجتماعى ومنهجية التحقق من الأخبار الزائفة وآليات المواجهة والتحقق من الأخبار الزائفة عبر مواقع التواصل الاجتماعى .
واعتمدت الدراسة على منهج المسح الوصفى لدراسة ظاهرة الأخبار الزائقة فى سياقات مختلفة، ووصف أبعادها وصفاً دقيقًا وشاملًا، وتفسير جميع الظروف المحيطة بها للوصول إلى دلائل وبراهين تضع أطراً محددة لقضية الأخبار الزائفة على مواقع التواصل الاجتماعى ، واتقسمت عينة الدراسةإلى : عينة الدراسة الميدانية من خلال إجراء مقابلات متعمقة معأعضاء لجنة الإعلام بالبرلمان المصرى ، وأعضاء المجلس الأعلى لتنظيم الإعلام ، والجزء الثانى من المقابلات المتعمقة كان مع مديرى التحرير ونواب رئيس التحرير وعدد من رؤساء الأقسام بجريدتى ( الأهرام- الوطن ) باعتبار أنهما ممثلان لجريدة رسمية وجريدة خاصة وعينة الدراسة التحليلية من خلال تحليل مضمونContent Analysis للأخبار الزائفة وتصحيحها المنشورة على الصفحة الرسمية لمجلس الوزراء المصرى علي موقع الفيسبوك لسنة 2021/2022
وتوصلت الدراسة للعديد من النتائج من أهمها :
1- تطبيق التشريعات الإعلامية والقوانين على مواقع التواصل الاجتماعى صعب وأن الأخطاء تأتى من الإعلام الغير مقنن ، وأن نشر الوعى من أهم استراتيجيات ردع الأخبار الزائفة ولكن هناك خلاف حول الكيفية التى يتم بها ردع الأخبار الزائفة .
2- أن تشريعات مواقع التواصل الاجتماعى بحاجة لإعادة هيكله وذلك بسبب طبيعة السرعة التى تتمتع بها مواقع التواصل الاجتماعىولكن التطور السريع فى تكنولوجيا المعلومات جعل تطبيق هذه النصوص صعب ، فهناك العديد من التحديات التى تواجه مشرعى القانون وهى سرعة انتشار الأخبار الزائفة عبر مواقع التواصل الاجتماعى
3- زيادة معدل انتشار الأخبار الزائفة عبر مواقع التواصل الاجتماعى بشكل خاص بعد جائحة كورونا وانتشار العديد من الأخبار المغلوطة .
4- الهدف الرئيسى لانتشار الأخبار الزائفة عبر مواقع التواصل الاجتماعى هو الحصول على عدد كبير من اللايكات والمشاهدات وخاصة بعد ما أصبح لها عائد مادى ، وأيضاً زعزعة النظام وإسقاط هيبة الدولة وزعزعة استقرارها ، وأكدت عينة الدراسة أن هناك أسباب معلنة وأسباب غير معلنة منها إحداث بالبلة فى الرأى العام وزعزعة استقرار الأمن القومى وتضليل الجمهور.
5- أصبحت مواقع التواصل الاجتماعى هى ( مصدر المعلومات ) فهذه القضية تعتبر قضية شديدة الخطورة وذلك بسبب انتشارها بين قطاع غريض من الجمهور وهو ( جمهور السوشيال ميديا ) ، وبسبب عامل السرعة الذى ساعد على انتشار الخبر.
6- ومن أهم مضامين الأخبار الزائفة على الصفحة الرسمية لمجلس الوزراء المصري محل الدراسة هي المضامين الاقتصادية حيث جاءت في الترتيب الأول بنسبة (52.5%) ويرجع ذلك لمرور مصر بتداعيات الحرب روسيا الأوكرانية وتأثيرها السلبي على الاقتصاد المصري ، يليها المضامين المرتبطة بقضايا التعليم بنسبة ( 28.8%) وكانت مرتكزة علي الموضوعات الخاصة بوزارة التربية و التعليم و التعليم العالى.
7- ارتكزت معظم الشائعات على الصفحة الرسمية لمجلس الوزراء المصري محل الدراسة بوضع لوجو الوزارة أو الهيئة التي قامت بالرد علي الشائعة ليزيد من مصداقية الرد علي الشائعة ، وهناك بعض الشائعة المرتبطة بكذا وزارة أو جهة فيتم وضع اكثر من لوجو لتدعيم الخبر أكثر حيث أن أكثر من جهة رسمية تؤكد على تصحيح هذه الأخبار الزائفة .
8- كشفت نتائج الدرسة على التفاعل الكبير من قبل الجمهور مع منشورات تصحيح الأخبار الزائفة المنشورة على الصفحة الرسمية لمركز الوزراء وكانت دائمًا متعلقة بشائعات الخاصة بالصحة والتعليم و الغذاء والمواد التمونية .
9- عامل السرعة عبر مواقع التواصل الاجتماعى ساهم بشكل كبير فى انتشار الأخبار الزائفة على مواقع التواصل الاجتماعى وذلك بسبب طبيعة منصات التواصل الاجتماعي وسرعة بث وانتشار الحدث سواء خبر أو فيديو أوصورة .
10- أنه لا يمكن ضبط حالة الإنفلات المعلوماتى على مواقع التواصل الاجتماعى وذلك بسبب طبيعة تلك المواقع التى لا يمكن معرفة مصدر المعلومة أو الخبر الزائف لا يوجد أداه للتبع بسبب الفضاء الإلكترونى المعلوماتى الواسع بعكس وسائل الإعلام الأخرى.
11- يعد التعامل الصحيح من قبل الجمهور مع الأخبار الزائفة من أهم أسباب ردع وتراجع هذه الأخبار، و أن الجمهور هو المحرك الأساسى والرئيسى فى انتشارها أو دحضها .
الكلمات المفتاحية :
التشريعات الإعلامية – مواقع التواصل الاجتماعى – الأخبار الزائفة


Summary
The problem of the study was to monitor the issue of the spread of fake news on social networking sites in light of the new media legislation in the Egyptian media laws, especially Law No. 180 of 2018 regarding the regulation of media work in Egypt, after framing several organizational structures and institutional bodies that regulate the flow of news and information to the public.
The objectives of the study were determined in defining the concept of fake news, its objectives and risks, revealing the motives for relying on fake news and its fields, spotting the light on the methods of dealing with fake news, monitoring and analyzing laws of new media. How the Supreme Council for Media Regulation monitors the professional performance of websites and knows the measures taken against websites in case of non-compliance with the regulations governing the profession, and to what extent these laws are applied by the journalists and the public of users.
The study relied in its theoretical framework on the theories of social responsibility and the theory of dependence on the media, where the theory of social responsibility assumed a basic hypothesis, which is firstly that the journalist should have a commitment to society and to use the authority granted to him in a responsible way, secondly that the interest of society rises above anything else for the journalist, it is more important than his professional future or even his personal rights, so this theory is an amendment to the principles of media freedom and guidance to serve the community within the framework of the ethics of practice Professionalism, which includes a method of work and performance that serves the freedom of the individual and society together, especially in the era of the new media, which can be considered today a counter system for a media system based on an abundant aspect of rules, controls and laws that govern its field, and monitor its balance, because of the violation of the cognitive and professional traditions that make up the traditional media environment.
The researcher reviewed the theoretical chapters of two sections: the first section dealt with media legislation, social networking sites, the emergence of social networking sites, the legal regulation of the flow of information, controls for the freedom to practice media activity via the Internet under Executive Decree No. (3/4) of 2018, the duties of media professionals in the new electronic environment and the basic principles for journalists to apply ethical standards.
The second section dealt with the components and sources of fake news, the difference between fake news, rumors, structural methods of information disorder and its impact on the news industry, standards and elements of news dissemination, theoretical models explaining the circulation of fake content through social networking sites, methodology for verifying fake news, coping mechanisms and verifying fake news through social networking sites.
The study relied on the descriptive survey methodology to study the phenomenon of fake news in different contexts, and describe its dimensions accurately and comprehensively, and interpret all the surrounding circumstances to reach evidence and proofs that put specific frameworks for the issue of fake news on social networking sites, and the study sample was divided into: Field study sample through in-depth interviews with members of the Media Committee of the Egyptian Parliament, and members of the Supreme Council for Media Regulation, and the second part of the in-depth interviews was with the directors of Editorial and deputy editors-in-chief and a number of heads of departments in the two newspapers (Al-Ahram - Al-Watan) as they are representatives of an official newspaper, a private newspaper, and a sample of the analytical study through the content analysis of fake news and its correction published on the official page of the Egyptian Council of Ministers on Facebook for the year 2021/2022
The study reached many results, the most important of which are:
1. The application of media legislation and laws on social networking sites is difficult and that errors come from unregulated media, and that spreading awareness is one of the most important strategies to deter fake news, but there is disagreement about how to deter fake news.
2. The legislation of social networking sites need to be restructured due to the nature of the speed enjoyed by social networking sites, but the rapid development in information technology has made the application of these texts difficult, there are many challenges facing legislators, which is the speed of the spread of fake news through social networking sites.
3. Increasing the rate of spread of fake news through social networking sites, especially after the Corona pandemic and the spread of many fake news.
4. The main goal of the spread of fake news through social networking sites is to obtain a large number of likes and views, especially after it has become a material return, and also destabilize the system and overthrow the prestige of the state and destabilize it, and the study sample confirmed that there are declared reasons and undeclared reasons, including causing confusion in public opinion, destabilizing national security and misleading the public.
5. Social networking sites have become the (source of information), this issue is considered a very serious issue, because of its spread among a large sector of the public, which is (the audience of social media), and because of the speed factor that helped the spread of the news.
6. One of the most important contents of fake news on the official page of the Egyptian Council of Ministers under study is the economic contents, which came in first place by (52.5%) due to Egypt’s passage through the repercussions of the Russia-Ukraine war and its negative impact on the Egyptian economy, followed by the contents related to education issues by (28.8%) and was based on the topics of the Ministry of Education and Higher Education.
7. Most of the rumors were based on the official page of the Egyptian Council of Ministers under study by developing the logo of the ministry or the body that responded to the rumor to increase the credibility of the response to the rumor, and there are some rumors associated with such a ministry or entity, so more than one logo is placed to support the news more as more than one official body confirms the correction of this fake news.
8. The results of the study revealed the great interaction by the public with the publications of correcting fake news published on the official page of the Ministers Center and were always related to rumors related to health, education, food and food supplies.
9. The speed factor through social networking sites contributed significantly to the spread of fake news on social networking sites, due to the nature of social media platforms and the speed of broadcasting and the spread of the event, whether news, video or image.
10. It is not possible to control the state of information chaos on social networking sites, due to the nature of those sites that cannot know the source of information or fake news, there is no tracking tool due to the wide information electronic space, unlike other media.
11. The correct handling by the public with fake news is one of the most important reasons for deterring and declining this news, and that the public is the main and main engine in its spread or refutation.
Keywords :
Media legislation – social networking sites – fake news