Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية استخدام التمثيلات الرمزية في تنمية مفاهيم علم المواريث والوعي بأحكامه لدى طلبة المعاهد الثانوية الأزهرية /
المؤلف
عبد الدايم، محمد السيد أحمد عبد الله .
هيئة الاعداد
باحث / محمد السيد أحمد عبد الله عبد الدايم
مشرف / رمضان عبد الله الصاوي
مشرف / علي عبد المنعم حسين
مشرف / عبد الله عبد النبي أبو النج
الموضوع
التمثيلات الرمزية - طلبة المعاهد الثانوية الأزهرية.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
232ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الناشر
تاريخ الإجازة
8/8/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كـليـــة التـــربيـــة - قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 250

from 250

المستخلص

تعرففاعليةاستخدامالتمثيلاتالرمزيةفيتنميةمفاهيمعلمالمواريثوالوعيبأحكامهلدىطلبةالمعاهدالثانويةالأزهرية،وتكونتعينةالبحثمنعدد (60) منطلبةالصفالمعاهدالثانويةالأزهرية،قسمتإلىمجموعتينمجموعهتجريبيةوعددها(30) طالبًادرسباستخدامالتمثيلاتالرمزيةوالوعيبأحكامه،ومجموعهضابطةوعددها (30) طالبًادرسواالمفاهيمالفقهيةباستخدامالطريقةالمعتادةفيالتدريس،وتمتطبيقأدواتالدراسةقبليًاوبعديًا،وتمثلتمشكلةالبحثفيوجودضعفوقصورواضحلدىطلبةالمعاهدالثانويةالأزهرية،وفيسبيلتحقيقهذاالهدفقامالباحثبتحليلمحتوىكتابالوجيزعلىالمذاهبالأربعةالمقررعلىالصفالثالثالثانوي،وبناءقائمةمفاهيمإضافةإلىبناءاختبارمفاهيمفقهيه،وبناءمقياسالوعيبأحكامهوإعداددليلمعلمللاسترشادبهعندتدريسعلمالمواريثباستخدامالتمثيلاتالرمزية،وفيضوءنتائجالدراسةتمتالتوصيةبعدةتوصياتمنأهمها،الاهتمامبتحديدالمفاهيمالمناسبةللمرحلةالثانوية،حتىيضعمعلموالتربيةالدينيةالإسلاميةهذهالمفاهيمفيأهدافهمعندتدريسالفقه،ويعملواعلىتنميتهملدىطلبتهم،مستفيدينمماقدمتهالدراسةالحالية،ومنأبرزماتوصلإليهالبحثفاعليةاستخدامالتمثيلاتالرمزيةفيتنميةمفاهيمعلمالمواريثوالوعيبأحكامهلدىمجموعةالبحث .
This research aimed to identify the effectiveness of the use of symbolic representations in developing the concepts of inheritance science and awareness of its provisions among the students of Al-Azhar secondary institutes. Its rulings, and a control group of (30) students who studied jurisprudence concepts using the usual method of teaching, and the study tools were applied before and after. The four schools of thought decided on the third secondary grade and building a list of concepts in addition to building a jurisprudential concepts test, building a scale of awareness of its rulings and preparing a teacher’s guide for guidance when teaching the science of inheritance using symbolic representations. Recommending several recommendations, the most important of which is paying attention to identifying appropriate concepts for the secondary stage, so that teachers of Islamic religious education put these concepts in their goals when teaching jurisprudence and work on developing them among their students, benefiting from what the current study presented, and one of the most prominent findings of the research is the effectiveness of using symbolic representations in developing Concepts of inheritance science and awareness of its provisions among the research group.