Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية استخدامإستراتيجية التعلم المعكوس في اللغة العربية لتنمية مهارات القراءة الإلكترونية وتوجيه الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية /
المؤلف
إسماعيل ، داليا عادل محمد .
هيئة الاعداد
باحث / داليا عادل محمد إسماعيل
مشرف / علي عبد المنعم حسين
مشرف / نهى محمد عبد الرحمن
مشرف / علي حسن عبد الله
الموضوع
إستراتيجية التعلم المعكوس - طلبة المرحلة الثانوية.
تاريخ النشر
2023.
عدد الصفحات
391ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/8/2023
مكان الإجازة
جامعة الزقازيق - كـليـــة التـــربيـــة - قسم المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 409

from 409

المستخلص

استهدفالبحثالحاليتعرففعاليةاستخدامإستراتيجيةالتعلمالمعكوسفياللغةالعربيةلتنميةمهاراتالقراءةالإلكترونيةوتوجيهالذاتلدىطلبةالصفالأولالثانوي،وتكونتعينةالبحثمنعدد (60) طالبةمنطالباتالصفالأولالثانويالعاموقسمتإلىمجموعتينمجموعةتجريبيةوعددها(30) طالبةدرستباستخدامإستراتيجيةالتعلمالمعكوس،ومجموعةضابطةوعددها (30) طالبةدرستبالطريقةالمعتادةفيالتدريس،وتمتطبيقأدواتالبحثقبليًاوبعديًا،وتمثلتأدواتالبحثوموادهالتعليميةفيبناءقائمةبمهاراتالقراءةالإلكترونيةالمناسبةلطالباتالصفالأولالثانوي،وقائمةبأبعاداختبارمهاراتقراءةإلكترونية،ومقياسلتوجيهالذاتالقرائيةوإعداددليلمعلمللاسترشادبهعندتدريسالقراءةالإلكترونية،وتوجيهالذاتالقرائيةباستخدامإستراتيجيةالتعلمالمعكوس،وكتيبللطالب،ومنأبرزالنتائجالتيتوصلإليهاالبحثفعاليةإستراتيجيةالتعلمالمعكوسفيتنميةمهاراتالقراءةالإلكترونيةالمستهدفةبالبحثوالبحثلدىطلبةالصفالأولالثانوي،فعاليةإستراتيجيةالتعلمالمعكوسفيتنميةأبعادتوجيهالذاتالقرائيةالمستهدفةبالبحثلدىطلبةالصفالأولالثانوي.
The current research aimed at identifying the effectiveness of using the strategy of flipped learning in the Arabic language to develop electronic reading skills and self-direction among the students of the first secondary grade. Using the flipped learning strategy, the research sample was about (60) students divided into an expermentel group of (30) and a control group of (30) students who studied in the usual way of teaching, and the research tools were applied before and after. First secondary, and building an electronic reading skills test, and a measure for reading self-direction and preparing a teacher’s guide to guide when teaching electronic reading, and directing self-reading using the flipped learning strategy, and a handbook for the student, and the most prominent results of the research are the effectiveness of the flipped learning strategy in developing the electronic reading skills targeted by the research Among the students of the first secondary grade, and the effectiveness of the flipped learning strategy in developing the dimensions of reading self-direction, targeted by the research of the students of the first grade of secondary school.