Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تطوير الأداء الإداري لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم في ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى /
المؤلف
عبد التواب، أحمد سامى أبوالوفا.
هيئة الاعداد
باحث / أحمد سامى أبوالوفا عبد التواب
مشرف / عنتر محمد أحمد عبد العال
مشرف / إيمان حمدى رجب زهران
مناقش / إيمان حمدى رجب زهران
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
231 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
التعليم
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم الإدارة التربوية وسياسات التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 231

from 231

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية :
— مع تزايد حدة المنافسة بين المدارس الخاصة والمدارس الحكومية وارتفاع التكاليف
أصبحت المدارس الخاصة بأمس الحاجة إلى قيادات تعليمية تتمتع بالذكاء الاستراتيجى تمكنها
من زيادة وتطوير هذه المدارس بما يكفل لها المنافسة مع المدارسة الخاصة الأخرى والمدارس
الحكومية، ولكي تستطيع المدارس الخاصة اختيار وتطوير القيادات المدرسية بطرق إبداعية
أصبح لزاماً عليها في ظل هذه التحديات التي تعيشها تبني آليات محددة تضمن لها القدرة على
المنافسة القوية والاستمرارية على الأمد الطويل.
— مشكلة الدراسة :
— تبلورت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية:
1- ما الأسس النظرية والفكرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بجمهورية مصر
العربية؟
2- ما الأسس النظرية والفكرية لمدخل الذكاء الاستراتيجى في ضوء الأدبيات الإدارية الحديثة
؟
3- ما واقع الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل الذكاء
الاستراتيجى؟
4- ما الآليات المقترحات لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى
ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى ؟
أهداف الدراسة
سعت الدراسة إلى التعرف على: الأسس النظرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة
بجمهورية مصر العربية ، الأسس النظرية للذكاء الاستراتيجى في ضوء الأدبيات الإدارية
الحديثة ، والتعرف على واقع تطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم
فى ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى من وجهة نظر عينة الدراسة ، والتوصل إلى الآليات
المقترحة لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل
الذكاء الاستراتيجى .
منهج الدراسة:
استخدمت الدراسة المنهج الوصفى باعتباره المنهج الأمثل لاتساقه مع أهداف الدراسة فهو يهتم
بدراسة الظاهرة للوصول إلى أسبابها والعوامل التى تتحكم فيها واستخلاص النتائج لتعميمها
ويتم وفق خطة بحثية معينة وذلك من خلال تجميع البيانات وتنظيمها وتحليلها
وتضمنت الرسالة :
خمسة فصول كالتالى : الفصل الأول يتضمن
الإطار العام للدراسة ويتضمن (المقدمة ، ومشكلة الدراسة ، وأهمية الدراسة ، والأهداف ،
وحدود الدراسة ، ومصطلحات الدراسة ، ومنهج الدراسة، والأدوات ، والدراسات السابقة ).
والفصل الثانى يتضمن : الأسس النظرية والفكرية لمدخل الذكاء الاستراتيجى في ضوء
الأدبيات الإدارية الحديثة
والفصل الثالث يتضمن: الأسس النظرية والفكرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة
بجمهورية مصر العربية على ضوء القوانين والأدبيات الإدارية المعاصرة.
والفصل الرابع يتضمن: واقع الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم على
ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى من وجهة نظر عينة الدراسة .
والفصل الخامس يتضمن:الآليات المقترحات لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس
الخاصة فى محافظة الفيوم على ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى .
وتوصلت الدراسة للنتائج التالية :
— اعتماد القيادة المدرسية على التجارب والخبرات الشخصية في تحليل الاتجاهات الحالية
والمستقبلية للمدرسة ، واعتمادها علي طرق تقليدية في اتخاذ القرار ، وقلة تقبلها للأفكار
الجديدة والمقترحات المبتكرة لتطوير المدرسة، وقلة وجود تدريبات لتنمية مهارات العاملين
وطرق تفكيرهم على الحدس والاكتشاف ، كما تُطبق القيادة المدرسية القرارات بشكل تسلطي
على جميع المعلمين ، وتركيز القيادة المدرسية على متابعة الأمور الداخلية في المدرسة وندرة
اهتمامها بالأمور التي تخرج عن محيط عملها حيث قد ترى في ذلك مزيد من الأعباء التي تلقى
على عاتقها وفي نفس الوقت ندرة وجود المكافآت التي تشجعها على القيام بذلك.
وتوصلت الدراسة للأليات المقترحة التالية :
— وضع القيادة لوائح داخلية تعمل على تنظيم سير العمل داخل بالمؤسسة التعليمية بكفاءة
، ابتكارها نظاماً فعالاً لتحليل مؤشرات الأداء الأكاديمي ورصد المؤشرات الدالة على احتمالات
التغيير في المستقبل ، وتفويض الصلاحيات والمسئوليات للوكلاء ومشرفى المواد والمعلمين ،
وتطبيق النظم التكنولوجية للرقابة على أداء المعلمين وتقويم إنجازها ، والعمل القيادة على
اجتذاب واختيار الكفاءات العلمية ذات الخبرات العالية للعمل بالمؤسسة التعليمية ، إقامة شراكة
استراتيجية مع المؤسسات المناظرة محلياً وإقليمياً.
Summary of the study in English:
With the intensification of competition between private schools and
public schools and the high costs, private schools have become in dire
need of educational leaders with strategic intelligence that enable them to
increase and develop these schools in a way that guarantees them
competition with other private schools and public schools, and so that
private schools can choose and develop school leaders in creative ways In
light of these challenges, it has become obligated to adopt specific
mechanisms to ensure strong competition and long-term continuity.
Study problem:
The problem of the study was crystallized in the following questions:
1- What are the theoretical and intellectual bases for the administrative
performance of the leaders of private schools in the Arab Republic of
Egypt?
2- What are the theoretical and intellectual bases for the strategic
intelligence approach in the light of modern administrative literature?
3- What is the reality of the administrative performance of the leaders of
private schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic
intelligence approach?
4- What are the proposed mechanisms for developing the administrative
performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in
the light of the strategic intelligence approach?
Objectives of the study The study sought to identify: the theoretical
foundations of the administrative performance of the leaders of private
schools in the Arab Republic of Egypt, the theoretical foundations of
strategic intelligence in the light of modern administrative literature, and
to identify the reality of developing the administrative performance of the
leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the
entrance to strategic intelligence from the point of view of the study
sample. To the proposed mechanisms for developing the administrative
performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in
the light of the strategic intelligence approach.
Study Approach:
The study used the descriptive approach as the optimal approach for its
consistency with the objectives of the study, as it is concerned with
studying the phenomenon in order to reach its causes and the factors that
control it and draw conclusions for generalization. It is carried out
according to a specific research plan through collecting, organizing and
analyzing data. The message included: Five chapters as follows: The first
chapter includes The general framework of the study, which includes (the
introduction, the problem of the study, the importance of the study, the
objectives, the limits of the study, the terminology of the study, the study
methodology, the tools, and previous studies). The second chapter
includes: Theoretical and intellectual foundations of the strategic
intelligence approach in the light of modern administrative literature The
third chapter includes: Theoretical and intellectual foundations of the
administrative performance of the leaders of private schools in the Arab
Republic of Egypt in the light of contemporary administrative laws and
literature. The fourth chapter
includes:
the reality of the administrative performance of the leaders of private
schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence
approach from the point of view of the study sample. The fifth chapter
includes: Proposal mechanisms for developing the administrative
performance of private school leaders in Fayoum Governorate in the light
of the strategic intelligence approach. The study reached the following
results: The reliance of the school leadership on personal experiences and
experiences in analyzing the current and future trends of the school, its
reliance on traditional methods of decision-making, its lack of acceptance
of new ideas and innovative proposals for the development of the school,
and the lack of training to develop the skills of workers and their ways of
thinking on intuition and discovery, and the school leadership applies
decisions in a manner Domineering over all teachers, and focusing the
school leadership on following up on the internal affairs of the school and
its scarcity of interest in matters outside the scope of its work, as it may
see this as more burdens placed on it and at the same time the scarcity of
rewards that encourage it to do so. The study found the following
proposed mechanisms: The leadership established internal regulations
that organize the workflow within the educational institution efficiently,
created an effective system for analyzing academic performance
indicators and monitoring indicators indicating the possibilities of change
in the future, delegating powers and responsibilities to agents, subject
supervisors and teachers, applying technological systems to monitor
teachers' performance and evaluating their achievement, and working
Leadership in attracting and selecting scientific competencies with high
experience to work in the educational institution, establishing a strategic
partnership with the corresponding institutions locally and regionally.