الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص ملخص الدراسة باللغة العربية : مع تزايد حدة المنافسة بين المدارس الخاصة والمدارس الحكومية وارتفاع التكاليف أصبحت المدارس الخاصة بأمس الحاجة إلى قيادات تعليمية تتمتع بالذكاء الاستراتيجى تمكنها من زيادة وتطوير هذه المدارس بما يكفل لها المنافسة مع المدارسة الخاصة الأخرى والمدارس الحكومية، ولكي تستطيع المدارس الخاصة اختيار وتطوير القيادات المدرسية بطرق إبداعية أصبح لزاماً عليها في ظل هذه التحديات التي تعيشها تبني آليات محددة تضمن لها القدرة على المنافسة القوية والاستمرارية على الأمد الطويل. مشكلة الدراسة : تبلورت مشكلة الدراسة في الأسئلة التالية: 1- ما الأسس النظرية والفكرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بجمهورية مصر العربية؟ 2- ما الأسس النظرية والفكرية لمدخل الذكاء الاستراتيجى في ضوء الأدبيات الإدارية الحديثة ؟ 3- ما واقع الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى؟ 4- ما الآليات المقترحات لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى ؟ أهداف الدراسة سعت الدراسة إلى التعرف على: الأسس النظرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بجمهورية مصر العربية ، الأسس النظرية للذكاء الاستراتيجى في ضوء الأدبيات الإدارية الحديثة ، والتعرف على واقع تطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى من وجهة نظر عينة الدراسة ، والتوصل إلى الآليات المقترحة لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم فى ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى . منهج الدراسة: استخدمت الدراسة المنهج الوصفى باعتباره المنهج الأمثل لاتساقه مع أهداف الدراسة فهو يهتم بدراسة الظاهرة للوصول إلى أسبابها والعوامل التى تتحكم فيها واستخلاص النتائج لتعميمها ويتم وفق خطة بحثية معينة وذلك من خلال تجميع البيانات وتنظيمها وتحليلها وتضمنت الرسالة : خمسة فصول كالتالى : الفصل الأول يتضمن الإطار العام للدراسة ويتضمن (المقدمة ، ومشكلة الدراسة ، وأهمية الدراسة ، والأهداف ، وحدود الدراسة ، ومصطلحات الدراسة ، ومنهج الدراسة، والأدوات ، والدراسات السابقة ). والفصل الثانى يتضمن : الأسس النظرية والفكرية لمدخل الذكاء الاستراتيجى في ضوء الأدبيات الإدارية الحديثة والفصل الثالث يتضمن: الأسس النظرية والفكرية للأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بجمهورية مصر العربية على ضوء القوانين والأدبيات الإدارية المعاصرة. والفصل الرابع يتضمن: واقع الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة بمحافظة الفيوم على ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى من وجهة نظر عينة الدراسة . والفصل الخامس يتضمن:الآليات المقترحات لتطوير الأداء الإدارى لقيادات المدارس الخاصة فى محافظة الفيوم على ضوء مدخل الذكاء الاستراتيجى . وتوصلت الدراسة للنتائج التالية : اعتماد القيادة المدرسية على التجارب والخبرات الشخصية في تحليل الاتجاهات الحالية والمستقبلية للمدرسة ، واعتمادها علي طرق تقليدية في اتخاذ القرار ، وقلة تقبلها للأفكار الجديدة والمقترحات المبتكرة لتطوير المدرسة، وقلة وجود تدريبات لتنمية مهارات العاملين وطرق تفكيرهم على الحدس والاكتشاف ، كما تُطبق القيادة المدرسية القرارات بشكل تسلطي على جميع المعلمين ، وتركيز القيادة المدرسية على متابعة الأمور الداخلية في المدرسة وندرة اهتمامها بالأمور التي تخرج عن محيط عملها حيث قد ترى في ذلك مزيد من الأعباء التي تلقى على عاتقها وفي نفس الوقت ندرة وجود المكافآت التي تشجعها على القيام بذلك. وتوصلت الدراسة للأليات المقترحة التالية : وضع القيادة لوائح داخلية تعمل على تنظيم سير العمل داخل بالمؤسسة التعليمية بكفاءة ، ابتكارها نظاماً فعالاً لتحليل مؤشرات الأداء الأكاديمي ورصد المؤشرات الدالة على احتمالات التغيير في المستقبل ، وتفويض الصلاحيات والمسئوليات للوكلاء ومشرفى المواد والمعلمين ، وتطبيق النظم التكنولوجية للرقابة على أداء المعلمين وتقويم إنجازها ، والعمل القيادة على اجتذاب واختيار الكفاءات العلمية ذات الخبرات العالية للعمل بالمؤسسة التعليمية ، إقامة شراكة استراتيجية مع المؤسسات المناظرة محلياً وإقليمياً. Summary of the study in English: With the intensification of competition between private schools and public schools and the high costs, private schools have become in dire need of educational leaders with strategic intelligence that enable them to increase and develop these schools in a way that guarantees them competition with other private schools and public schools, and so that private schools can choose and develop school leaders in creative ways In light of these challenges, it has become obligated to adopt specific mechanisms to ensure strong competition and long-term continuity. Study problem: The problem of the study was crystallized in the following questions: 1- What are the theoretical and intellectual bases for the administrative performance of the leaders of private schools in the Arab Republic of Egypt? 2- What are the theoretical and intellectual bases for the strategic intelligence approach in the light of modern administrative literature? 3- What is the reality of the administrative performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence approach? 4- What are the proposed mechanisms for developing the administrative performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence approach? Objectives of the study The study sought to identify: the theoretical foundations of the administrative performance of the leaders of private schools in the Arab Republic of Egypt, the theoretical foundations of strategic intelligence in the light of modern administrative literature, and to identify the reality of developing the administrative performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the entrance to strategic intelligence from the point of view of the study sample. To the proposed mechanisms for developing the administrative performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence approach. Study Approach: The study used the descriptive approach as the optimal approach for its consistency with the objectives of the study, as it is concerned with studying the phenomenon in order to reach its causes and the factors that control it and draw conclusions for generalization. It is carried out according to a specific research plan through collecting, organizing and analyzing data. The message included: Five chapters as follows: The first chapter includes The general framework of the study, which includes (the introduction, the problem of the study, the importance of the study, the objectives, the limits of the study, the terminology of the study, the study methodology, the tools, and previous studies). The second chapter includes: Theoretical and intellectual foundations of the strategic intelligence approach in the light of modern administrative literature The third chapter includes: Theoretical and intellectual foundations of the administrative performance of the leaders of private schools in the Arab Republic of Egypt in the light of contemporary administrative laws and literature. The fourth chapter includes: the reality of the administrative performance of the leaders of private schools in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence approach from the point of view of the study sample. The fifth chapter includes: Proposal mechanisms for developing the administrative performance of private school leaders in Fayoum Governorate in the light of the strategic intelligence approach. The study reached the following results: The reliance of the school leadership on personal experiences and experiences in analyzing the current and future trends of the school, its reliance on traditional methods of decision-making, its lack of acceptance of new ideas and innovative proposals for the development of the school, and the lack of training to develop the skills of workers and their ways of thinking on intuition and discovery, and the school leadership applies decisions in a manner Domineering over all teachers, and focusing the school leadership on following up on the internal affairs of the school and its scarcity of interest in matters outside the scope of its work, as it may see this as more burdens placed on it and at the same time the scarcity of rewards that encourage it to do so. The study found the following proposed mechanisms: The leadership established internal regulations that organize the workflow within the educational institution efficiently, created an effective system for analyzing academic performance indicators and monitoring indicators indicating the possibilities of change in the future, delegating powers and responsibilities to agents, subject supervisors and teachers, applying technological systems to monitor teachers' performance and evaluating their achievement, and working Leadership in attracting and selecting scientific competencies with high experience to work in the educational institution, establishing a strategic partnership with the corresponding institutions locally and regionally. |