Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعالية العلاج الجدلي السلوكي في خفض الاحتراق الأكاديمي لدى طلبة الجامعة /
المؤلف
نصر، إيناس فتحي كامل احمد.
هيئة الاعداد
باحث / إيناس فتحي كامل احمد نصر
مشرف / محمد محمود حسنين هليل
مشرف / محمد عبد التواب أبو النور
مناقش / محمد محمود حسنين هليل
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
266 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
11/1/2023
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - الصحة النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 374

from 374

المستخلص

مستخلص الدراسة باللغة العربية:
هدفت الدراسة إلى تعرف فعالية العلاج الجدلي السلوكي في خفض الاحتراق الأكاديمي لدي طلبة الجامعة، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي لمعرفة تأثير المتغير المستقل على المتغير التابع لدى عينة الدراسة. وذلك من خلال التصميم التجريب أربع مجموعات متكافئات؛ حيث تكونت عينة الدراسة من (20) طالب وطالبة، تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات: المجموعة التجريبية ذكور (5) طلاب بمتوسط عمري (80, 20) عاماً، وانحراف معياري (924,1)، والمجموعة الضابطة ذكور (5) طلاب بمتوسط عمري (20, 20) عاماً، وانحراف معياري (483,1)، والمجموعة التجريبية إناث (5) طالبات بمتوسط عمري (20, 20) عاماً، وانحراف معياري (837,)، والمجموعة الضابطة إناث (5) طالبات بمتوسط عمري (20, 20) عاماً، وانحراف معياري (837,). وقد تم التحقق من التكافؤ بين أفراد المجموعات الأربعة في كل من العمر الزمني، والتخصص الأكاديمي، والمستوى الاجتماعي الاقتصادي، ومستوى الاحتراق الأكاديمي في القياس القبلي، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الاحتراق الأكاديمي )إعداد الباحثة(، والبرنامج العلاجي الجدلي السلوكي (إعداد الباحثة)، ومقياس المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة (عبدالعزيز الشخص، 2013)، وقد أوضحت النتائج فعالية واستمرارية العلاج الجدلي السلوكي في خفض الاحتراق الأكاديمي لدى أفراد المجموعتين التجريبيتين (ذكور، إناث) في القياس البعدي مقارنة بالمجموعتين الضابطتين (ذكور، إناث)، وأوصت الدراسة بضرورة التوعية بالاحتراق الأكاديمي، وما يترتب عليه من آثار وتوفير البرامج الإرشادية المناسبة للحد منه.
الكلمات المفتاحية: العلاج الجدلي السلوكي، الاحتراق الأكاديمي، طلبة الجامعة.

Effectiveness of Dialectical Behavior Therapy in Reducing Academic Burnout among University Students
Abstract
The study aimed to identify the effectiveness of Dialectical Behavioral Therapy (DBT) in reducing academic burnout among university students. The study used the experimental method to find out the effect of the independent variable on the dependent variable in the study sample. Researcher followed the experimental design of four equivalents groups; where the study sample consisted of (20) male and female students, they were divided into four groups: the experimental group included (5) male students with an average age (20. 80) years, and a standard deviation (1.924), and the control group included (5) male students with an average age (20, 20) years, and a standard deviation (1.483 (, the experimental group consisted of (5) female students with a mean age of (20. 20) years, and a standard deviation (0.837), The control group consisted of (5) female students with an average age (20, 20) years, and a standard deviation (0.837). Equivalence between the participants of the four groups was verified in each of the chronological age, academic specialization, socioeconomic level, and the level of academic burnout in the pre measurement. Tools included academic burnout scale (By the researcher), and the dialectical behavioral therapy program (by the researcher). The results showed the effectiveness and continuity of dialectical behavioral therapy in reducing academic burnout among the participants of the two experimental groups (males, females) in the post-measurement compared to the two control groups (males, females). The study recommended the need for awareness of academic burnout, and its negative effects, and preparing appropriate counseling and therapeutic programs to reduce burnout.
Keywords: Dialectical Behavioral Therapy, Academic Burnout, University Students.