Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج قائم علي الوسائط المتعددة لتنمية الذكاء الوجداني لدي ذوي الاعاقة السمعية /
المؤلف
جودة، شيماء أحمد حسبو.
هيئة الاعداد
باحث / شيماء أحمد حسبو جودة
مشرف / نور أحمد محمد الرمادي
مشرف / محمد شعبان سعيد عبد القوي
مناقش / محمد شعبان سعيد عبد القوي
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2023
عدد الصفحات
127 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
الصحة النفسية
تاريخ الإجازة
8/3/2022
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية رياض الأطفال - العلوم النفسية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 161

from 161

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الي التعرف علي مدي فاعلية برنامج قائم علي الوسائط المتعددة لتنمية الذكاء
الوجداني لدي ذوي الاعاقة السمعية، وتكونت عينة البحث من ( 30) طفل وطفلة من ذوي الاعاقة السمعية
من مدرسة الامل للصم والبكم بمحافظة الفيوم،,والتي تراوحت اعمارهم ما بين ( 7 : 10 ) سنوات
،وتمثلت أدوات الدراسة في اعداد مقياس الذكاء الوجداني لذوي الاعاقة السمعية،برنامج الوسائط المتعددة ،
واسفرت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد الذكاء الوجداني بين درجات التطبيق (القبلي
والبعدي)، للمجموعة التجريبية، لصالح التطبيق البعدي، وجود فروق ذات دلالة احصائية بين درجات
المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في أبعاد الذكاء الوجداني في (الاختبار البعدي)، لصالح
المجموعة التجريبية، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مقياس الذكاء الوجداني بأبعاده بين درجات
التطبيق (البعدي - التتبعي) للمجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية : الوسائط المتعددة – الذكاء الوجداني – ذوي الاعاقة السمعية
Research Abstract
4
- Thesis title: The Effectiveness of a Multimedia- Based Programme in
Developing the Emotional Intelligence of the Hearing -Impaired
- Researcher name: Shaimaa Ahmed Hasabo Gouda
- Study Organization: College of Education for Early Childhood; Fayoum
University
-Application Date: 2022 A.D
-Langue of research: Arabic
- Academic degree: master's degree in Childhood Education
- Oversight Committee:
1- Prof. Dr. Prof. / Noor Ahmed El Ramady: Professor of Mental Health and
Dean Faculty of Early Childhood Education (previously) Fayoum university
2-Prof. Dr. / Mohamed Shabaan Saied Abd El-kawy: Lecturer of Education
Technology Faculty of Early Childhood Education Fayoum university.
Abstract:
The study aimed to verify The Effectiveness of a Multimedia- Based Programme
in Developing the Emotional Intelligence of the Hearing –Impaired, and The
current study sample consists of (30) male children in the early childhood stage (7-
10 years) who were selected from Al-Amal School for the Deaf and Hard of
Hearing in Fayoum Governorate, and they were divided into two equal groups
(experimental and control). The study methodology was based on the experimental
method and Study tools” Emotional intelligence scale for children with hearing
disabilities. (Prepared by the researcher), Multimedia program for developing
emotional intelligence for hearing impaired children. (Prepared by the researcher,
and Study hypotheses: There are statistically significant differences in the
dimensions of emotional intelligence between the degrees of the pre and post
application of the experimental group, in favor of the post application, There are
statistically significant differences between the scores of the experimental group
and the control group in the dimensions of emotional intelligence in the post
application, in favor of the experimental group., There are no statistically
significant differences in the emotional intelligence scale with its dimensions
between the degrees of the follow-up application and the dimensional application
of the experimental group.
Key Words: Multimedia - Emotional Intelligence - Hearing Impaired