الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص مستخلص البحث عنوان البحث: برنامج مقترح باستخدام استراتيجيات محطات التعلم لتنمية الوعي بالقضايا الفلسفية ومهارات الحكمة لدى طلاب المرحلة الثانوية. اسم الباحث : رجب عبدين مدبولي محمد هيئة الإشراف : أ.د/ سعاد محمد فتحي محمود – أ.د/ آمال جمعة عبدالفتاح محمد الدرجة العلمية : دكتور الفلسفة في التربية. التخصص الدقيق : مناهج وطرق تدريس الفلسفة وعلم الاجتماع. لغة البحث : اللغة العربية الجهة المانحة : قسم المناهج وطرق التدريس- كلية التربية - جامعة الفيوم. سنة المنح :2022م. تمثلت مشكلة البحث الحالي في انخفاض مستوى وعي طلاب المرحلة الثانوية بالقضايا الفلسفية, وأيضاً وجود ضعف في مهارات الحكمة لديهم, لذا حاول البحث الحالي استخدام استراتيجيات حديثة بمحتوى معرفي مقترح متمثله في استراتيجيات محطات التعلم, وقد تم بناء برنامج مقترح وفق تلك الاستراتيجيات لتنمية الوعي بالقضايا الفلسفية ومهارات الحكمة لدى طلاب الصف الثاني الثانوي. وقد أسفرت نتائج البحث الحالي في مجمله إلى فاعلية البرنامج المقترح باستخدام استراتيجيات محطات التعلم لتنمية الوعي بالقضايا الفلسفية ومهارات الحكمة لدى طلاب المرحلة الثانوية, وبذلك تم تحقيق الهدف الأساسي للبحث. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات محطات التعلم – القضايا الفلسفية - مهارات الحكمة. Research Abstract Thesis title: A Suggested Program Using Learning Stations Strategies for Developing the Awareness of Philosophical Issues and Wisdom Skills among Secondary Stage Students. Researcher name: Ragab Abdeen Madbouly Mohamed Academic Degree: Ph.D.Degree in Education Specialization: Curricula and teaching Methods Department (Philosophy and Sociology). Research Language: Arabic language Year of scholarships: 2022 Authority supervision: • Prof. Soad Mohamed Fathy Mahmoud : Professor of Curricula and Methods of teaching Philosophy and Sociology Faculty of women’s – Ain Shams University. • Prof. Amal Gomaa Abdel-Fattah Mohamed : Professor of Curricula and Methods of teaching Philosophy and Sociology and Vice Dean of Environmental Affairs and Community Service, Faculty of Education - Fayoum University Abstract: The problem of the current research was the low level of awareness of secondary school students about philosophical issues, and also the presence of a weakness in their wisdom skills, so the current research tried to use modern strategies with proposed knowledge content represented in the strategies of learning stations, and a proposed program was built according to those strategies to develop awareness of philosophical issues Wisdom skills for second year secondary students. As a whole, the results of the current research have reached the effectiveness of the proposed program using learning station strategies to develop awareness of philosophical issues and wisdom skills among secondary school students, thus achieving the main objective of the research. Key words: Learning Stations Strategies- Philosophical Issues- Wisdom Skills. |