![]() | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدفت الدراسة الحالية للكشف عن مدى تنبؤ كل من الكفاءة الذاتية والوظائف التنفيذية بمستوى التلعثم عند الأطفال، وتكونت العينة من 60 طفلًا من المُتلعثمين مقسَّمة إلى (28 ذكرًا و32 أنثى) من أطفال مدراس التعليم الأساسي وعيادات التخاطب بمحافظة الفيوم، واشتملت أدوات الدراسة على استبانة أولية للبيانات الديمجرافية، ومقياس الكفاءة الذاتية ( إعداد الباحثة)، وبطارية التقدير السلوكي للوظائف التنفيذية (إعداد: غادة عبد الغفار،2015)، ومقياس شدة التلعثم( إعداد: نهلة الرفاعي،2001)، وأسفرت نتائج هذه الدراسة عن دلالة وجود علاقة ارتباطية سالبة بين كل من الكفاءة الذاتية والوظائف التنفيذية في مستوى شدة التلعثم عند مستوى دلالة001, ، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين الأطفال المُتلعثمين وغير المُتلعثمين بالنسبة لمتغيرات الدراسة في اتجاه الأطفال غير المُتلعثمين، وأيضًا وجود فروق دالة إحصائيًا بين(الذكور و الإناث) بالنسبة لمتغيرات الدراسة في اتجاه الذكور، ووجود تباين بين أفراد العينة (ذكورًا و أناثًا) في مستوى التلعثم تبعًا لمستوى كل من الكفاءة الذاتية والوظائف التنفيذية، كما أسفرت النتائج أيضًا عن وجود إسهام نسبي لكل من الكفاءة الذاتية والوظائف التنفيذية في التنبؤ بمستوى التلعثم لدى الأطفال المتلعثمين. الكلمات المُفتاحية: الكفاءة الذاتية – الوظائف التنفيذية – التلعثم. This The study aimed to revealing the range of how self- efficacy and executive functions predicts children stuttering. The sample consisted of 60 children, 28 male and 32 female of primary schools and speech clinics children in Fayoum Governorate. The study tools included Primary data questionnaire, short image interface test, Stuttering Severity Scale (prepared by Nahla Al-Rifai, 2001), Scale of self-perceived quality (prepared by the researcher) and scale of the executive functions (prepared by Ghada Abdel Ghaffar). The study relied upon the descriptive correlative approach. It used the statistical methods of Pearson correlation coefficient, T-test to calculate the significance of differences and regression analysis. The results of the current study revealed the significance of a negative correlation between self- efficacy, executive functions and severity of stuttering at the level of (1. 0), and there are statistically significant differences between stuttering and non- stuttering children according to the study variables in favor of non- stuttering children. In addition, there are statistically significant differences between males and females regarding the study variables in favor of the males, and there is contrast between the sample members (males and females) in the severity of stuttering according to the level of both self- efficacy and executive functions. The study added a set of recommendations that should be taken into account to reduce the prevalence and severity of stuttering disorder. Keywords: self-efficacy, executive functions, stuttering. |