Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فعَّاليـة استخـدام التـواصــل المُعَزِّز والبـديــل( AAC ) في تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي متلازمة داون /
المؤلف
حلمي، هبــــة عـــاطــــف محمــــد.
هيئة الاعداد
باحث / هبــــة عـــاطــــف محمــــد حلمـــي
مشرف / إسمـــاعيــل إبـراهيــم بــدر
مشرف / علـــي عبد النبــي حنفــي
مناقش / أشرف احمد عبدالقادر
مشرف / ابراهيم عبد الفتاح غنيمى
الموضوع
الأطفال بطيئو التعلم.
تاريخ النشر
2022.
عدد الصفحات
395 ص. ؛
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
الصحة النفسية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/9/2022
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - قســم الصحــة النفسيــة والــــتربيــــــة الخــــاصــــــة
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 395

from 395

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية ما يأتي:
1- تعرُّف فعَّالية استخدام التواصل المُعَزِّز والبديل في تنمية المهارات اللغوية لدى الأطفال ذوي متلازمة داون.
2- الكشف عن استمرارية فعَّالية البرنامج بعد التطبيق وفي فترة المتابعة.
أهميـــــة الـــدراســــــة:
تجلت أهمية الدراسة الحالية من الناحيتين النظرية والتطبيقية، وذلك على النحو التالي:
1- مـــن النـــاحيـــة النظـــريـــة:
أ‌) تعدُّ هذه الدراسة من الدراسات الأولى على مستوى البيئة العربية-في حدود علم الباحثة- والتي تسعى إلى تنمية المهارات اللغوية باستخدام التواصل المُعَزِّز والبديل للأطفال ذوي متلازمة داون؛ مما يؤكد أهمية إجراء هذه الدراسة، إضافةً إلى محاولة إثراء المكتبة العربية بإطار نظري عن برنامج التواصل المُعَزِّز والبديل (AAC).
1- مـــن النـــاحيـــة التطبيقيــة:
‌أ) الإفادة من برنامج التواصل المُعَزِّز والبديل في رفع الدرجات المتدنية لأفراد عينة الدراسة من الأطفال ذوي متلازمة داون على مقياس المهارات اللغوية، مما يسهم بدرجةٍ كبيرة في مساعدتهم على التفاعل مع الآخرين، وصولاً إلى تحقيق التواصل الوظيفي لديهم.
‌ب) استخدام التواصل المُعَزِّز والبديل في المعاهد والبرامج التي تقدم الخدمات لذوي
متلازمة داون.
‌ج) تقديم دليل إرشادي خاص بأولياء الأمور والعاملين في المجال ناتج عما أسفرت عنه هذه الدراسة.
مصطلحــــات الـــدراســــــة:
وتمثلت في المصطلحات الآتية:
1- المهــــــارات اللغــــويــــــــة Language Skills:
وتُعرِّف الباحثة المهارات اللغوية للطفل ذي متلازمة داون إجرائياً بأنها: ”قدرة الطفل ذي متلازمة داون على فهم المفردات اللغوية فهمًا سليمًا، واستقبال الرسائل المسموعة والمرئية، وإصدار الاستجابات المناسبة، والتعبير اللفظي وغير اللفظي في مواقف الحياة اليومية (في السياق الاجتماعي)، والتي تتمثل في مجموعة من المهارات المتداخلة والمؤثرة في بعضها البعض، للوفاء بحاجاته الاجتماعية ورغباته النفسية، وهي: مهارات اللغة الاستقبالية، وتتضمن: (مهارة الانتباه، ومهارة التمييز، ومهارة الفهم اللغوي)، ومهارات اللغة التعبيرية، وتتضمن: (مهارة التقليد، ومهارة التسمية، ومهارة الطلب، ومهارة الإجابة عن الأسئلة)”.
وتُقاس إجرائيًّا بالدرجة التي يحصل عليها الطفل على مقياس المهارات اللغوية للأطفال ذوي متلازمة داون بأبعاده الفرعية، وقسميه الرئيسيين(مهارات اللغة الاستقبالية، ومهارات اللغة التعبيرية) (إعداد الباحثة)”.
2- التواصل المُعَزِّز والبديل Augmentative and Alternative Communication ”AAC”:
ويُقصد به في هذه الدراسة أنه ”أحد البرامج التدريبية التكاملية للأطفال ذوي متلازمة داون، والذي يعتمد على استخدام أدوات أو تقنيات تُزيد من المهارات اللغوية الوظيفية الموجودة و/أو تعمل كبديل عنها، عن طريق مجموعة متكاملة من أربعة مكونات رئيسة، هي:(الأدوات، وأنظمة الرموز، والاستراتيجيات، والفنيات).
محــــددات الــدراســــــة:
1- محـــــددات منهجيــــــة:
تتحدد الدراسة الحالية بالمنهج والعينة، والأدوات، وأساليب المعالجة الإحصائية المستخدمة، وذلك على النحو الآتي:
أ) منهـــــج الــدراســــة:
اتبعت الباحثة المنهج التجريبي، ذا تصميم المجموعة الواحدة وشالقياسين القبلي والبعدي.
ب) عينـــــة الـــدراســــــة:
تألفت عينة الدراسة من خمسة (5) أطفال ذوي متلازمة دوان، ممن يعانون قصورًا في المهارات اللغوية، وتتراوح أعمارهم الزمنية بين(4 -6) أعوام، بمتوسط عمري قدره (5.01) أعوام، وانحراف معياري قدره (0.519) درجة، ومعامل ذكاء تراوح ما بين(55-70) درجة.
ج) أدوات الــــدراســــــــة:
استخدمت الدراسة الحالية الأدوات الآتية:
I. قائمة تحديد مفردات نظام AAC للأطفال ذوي متلازمة داون (إعداد: الباحثة).
II. مقياس المهارات اللغوية للأطفال ذوي متلازمة داون(إعداد الباحثة).
III. برنامج التواصل المُعَزِّز والبديل (إعداد الباحثة).
د) أســـاليـب المعــالجــة الإحصـائيـــة:
استخدمت الباحثة في دراستها الحالية الأساليب الإحصائية الآتية:
I. اختبار ويلكوكسون لإشارات رتب الدرجات المرتبطة.
II. معامل الارتباط الثنائي لرتب الأزواج المرتبطة.
2- محـــــــدد زمنــــــي:
تم تطبيق البرنامج التدريبي في الفترة من (يناير 2022) حتى (يونيو 2022) بمجموع مئة جلسة تدريبية (88 جلسة تدريبية و2 جلسة متابعة (جلسة فردية، والأخري جماعية)، وقُدِّمَ بعض هذه الجلسات بصورة فردية (78جلسة)، وقُدِّمَ بعضها الآخر بصورة جماعية (10جلسات)، بواقع (4) جلسات وجلسة مراجعة أسبوعيًّا، فضلاً عن (10) جلسات تدريبية وإرشادية لأولياء أمور الأطفال عينة الدراسة (9 جلسات جماعية، وجلسة واحدة فردية)، قبل البدء في تطبيق البرنامج مع أطفالهم.
3- محـــــدد مــكانــــي:
تم تطبيق البرنامج التدريبي في مركز ”خطوات” لرعاية الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة، بمدينة قويسنا، بمحافظة المنوفية.
فــــروض الــدراســــة:
استنادا إلى نتائج البحوث والدراسات السيكولوجية السابقة، وفي ضوء الإطار النظري، يمكن صياغة فرضي الدراسة الحالية على النحو الآتي:
1- يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات اللغوية بأبعاده الفرعية (المهارات)، وقسميه الرئيسيين، لصالح القياس البعدي.
2- لا يوجد فرق دال إحصائيا بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياس المهارات اللغوية بأبعاده الفرعية (المهارات)، وقسميه الرئيسيين.
نتــــائـــج الــدراســــة:
أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي (0.05) بين متوسطات رتب درجات الأطفال عينة الدراسة في القياسين القبلي والبعدي علي مقياس المهارات اللغوية بعد تطبيق البرنامج التدريبي، وذلك في اتجاه القياس البعدي، وعدم وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات رتب درجات أطفال عينة الدراسة في القياسين البعدي والتتبعي علي مقياس المهارات اللغوية (بعد مضي شهرين كمتابعة).
The
individual goes through successive
stages of growth, directing towards the progress, aiming at the perfection. The individual overcomes a lot of obstacles. This obstacle may be physical, social, psychological and mental. If this obstacle affects the individual ability to communicate, he finds himself different from others and finds him self unable to express his main desires and needs, moreover, he may feel depressed, therefore, this person may be called a person with complex communication needs’ CCN.
Class of down syndrome is one of the complex communication need classes, It refers to hereditary Neurochromosomal disorder. The children with down syndrome suffer from deficiency in the language growth especially the receptive language skills which is clear in the Joint attention difficulties, the audio distinguishment difficulties and difficulties of the uttered language comprehension. Moreover, they suffer from a deficiency in the expressive language skills. Moreover those children overcome a lot of problems related to treatment , keeping and recalling the information . All of these things can lessen the amount of the learned language and its acquiring and generalizing outside the training situations, but they can use gestures and facial expressions that suit their mental age (Ganten ,2011; Oliver,2012).
One of the interventions that may help in developing the language skills for children with down syndrome is the supportive interference and motivating of communication and developing it, because those children have a desire for social communication noticeably. However they overcome difficulty in communicating with others in a natural normal way, therefore, there should be an alternative modern simple way that helps them to communicate with others in an enhancing environment that achieves knowledge and enjoyment. This way should be suitable for their capabilities and abilities, simultaneously, it should help them to generalize the learned skills to use them in their daily life.
These interventions are represented in tasks characterized by entertainment and availability of dynamic and cognitive stimuli especially with those people who suffer from deficiency in communication and those who always need using additional communication systems for supporting interaction process. It is Augmentative and Alternative Communication (AAC)(Bez& Passerino, 2012).
Based on characteristics of the individuals with Down syndrome, we can use the augmentative and alternative communication as a tool for language support or as an alternative resource for the language expression as it can use multiple media respecting the communicative abilities that the individuals present, away from the factors that have led to the linguistic deficiency, as dedicating a period for the language and cognitive development for the individual with difficulties in expression is a necessary condition for its using, as it includes an integrated group of components such as (technical and non-technical tools, techniques, Strategies, Symbols) that can be used according to the age and the cognitive performance. Moreover, it helps acquiring language, communication and developing them (Drager, Light& McNauthton, 2010).
Consequently, the positive results for a lot of studies the necessity of using the Augmentative and Alternative Communication, these studies are such as:( McHugh, 2022; Light, Barwise, Gardner& Flynn, 2021; Quinn, Kaiser& Ledford, 2020; Barbosa, Oliveira, Antoa, Crocetta, Guarnieri Antunes& Arab,2018; Allen et al.,2017; Lanter, Russell, Kuriakase& Blevins, 2016).
Statement of the Problem:
The researcher has noticed during her repetitive visits to the establishments of the children care with Down Syndrome and throughout the interviews with those children Parents and some specialists in the field of the special education, that there is a large percent of those children suffer from problems related to the Language growth, These language problems are represented in inability of those children to express themselves, their needs and desires, Consequently the parents may feel strange among the others, According to the researcher available researches and studies, it’s stated clearly that there is a deficiency in the receptive language skills including (attention, distinguishment, and language comprehension skills), It includes also deficiency in expressive language skills including(Imitation, naming, mand and intraverbal skills). Consequently, Kumin(1988) states that “ in order to enhancing the children ability to communicate(the children with down syndrome), we should sue the Augmentative and Alternative Communication either as a main way for communication or a way for enhancing language understanding throught means of audio and visual support.
Not much in known about the effect and how to use the Augmentative and Alternative Communication in the pre-school stage in the Arabian environment for developing the language skills for the children with down syndrome, This matter directs the researcher urgently to design a training program by using the Augmentative and Alternative Communication for developing some language skills for the children with Down Syndrome.
The problem of the study can be summarized by answering the following question: “What’s the effectiveness of the Augmentative and Alternative Communication using in developing some language skills for the children with Down Syndrome?”.
Aims of the study:
This study aims at:
1- Identifying the effectiveness of using the Augmentative and Alternative Communication in developing the language skills for the children with Down Syndrome.
2- Investigating the continuation of the program efficiency after applying and during the follow-up period.
Importance of the study:
Importance of this study theoretically and practically as following:
1- In Theory:
This study is one of the first studies at the Arabian environment, which seeks for developing the language skills by using the Augmentative and Alternative Communication for the children with Down Syndrome. It proves the importance of conducting this study. Moreover, this study enriches the Arabian library with a theoretical framework about the Augmentative and Alternative Communication program(AAC).
2- In practice;
 Program of the Augmentative and Alternative Communication is very useful for raising the low degrees of the study sample of the children with Down Syndrome in the language skills measurements, This contributes to helping them largely in interacting with the others seeking for achieving the functional communication.
 Using the Augmentative and Alternative Communication in the institutes and programs that present the service for the children with Down Syndrome.
 It can be seen as a guide for parents and workers in the field.
Terms of the study:
Terms of the study are represented in the following:
1- Language Skills:
The researcher defines the language skills for the children with Down Syndrome operationally as “The ability of the children with Down Syndrome to understand the linguistic terms\vocabulary, receive the audio and visual messages, present the suitable response and expressive verbally and non-verbally in the daily life situations(in the social context) represented in some overlapping skills for satisfying his\her social needs, and psychological desires such as skill of the receptive language skills including( attention, distinguishment and language comprehension skills) and expressive language skills including(imitation, naming, mand, intraverbal skills). This skills can be measured operationally throughout the degree that the children get in the measurement of the language skills for the children with Down Syndrome with its main sections which includes (the receptive language skills- the expressive language skills) (prepared by the researcher).
2- Augmentative and Alternative Communication:
It means in this study “ One of the training integrated programs for the children with Down Syndrome which is based in using tools and techniques that increase the functional language skills or work as a substitute throughout a group of four components which are(Tools, symbol system, strategies, and Techniques).
Determinants of the study:
This study is specified by the method, sample, tools and the statistical treatment techniques according to the following:
1- Methodological Determinants:
a) The Study Method:
The researcher has used the experimental method including one group, she has used also the pre and post measurements.
b) Sample of the study:
Sample of the study includes five children with Down Syndrome, who have deficiency in language skills. Their ages range from(4-6) years with average (5.01) years. The standard deviation is (0.519); with IQ(55-70) degrees.
C) Tools of the study:
This study is based in the following tools:
 A list of selecting vocabulary of AAC system for the children with Down Syndrome (Prepared by the researcher).
 Measurement of Language skills for the children with Down Syndrome (prepared by the researcher).
 Program of the Augmentative and Alternative Communication (prepared by the researcher)