الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص مستخلص الدراسة باللغة العربية اسم الباحثة: ريهام صبحي رجب عبد الباقي عنوان الرسالة: فاعلية برنامج قائم على تحسين الذكاء الوجداني وأثره في خفض أعراض اضطراب التحدي المعارض لدى أطفال الروضة الدرجة العلمية: ماجستير في التربية للطفولة المبكرة جهة الدراسة: قسم العلوم النفسية- كلية التربية للطفولة المبكرة- جامعة الفيوم المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج قائم على تحسين الذكاء الوجداني وأثره في خفض أعراض اضطراب التحدي المعارض لدى أطفال الروضة، وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي ذا المجموعة الواحدة، وتكونت عينة الدراسة من (10) أطفال تراوحت أعمارهم من (5 -6) سنوات من الملتحقين بمدرسة العلياء الخاصة بالفيوم، وتمثلت أدوات الدراسة في: مقياس مصفوفات رافن للذكاء إعداد (عماد على ،2016) ، ومقياس اضطراب التحدي المعارض (صورة الأم) إعداد (رانيا قاسم، 2020) ، مقياس الذكاء الوجداني المصور إعداد (يوسف عيد، 2016)، وبرنامج قائم على تحسين الذكاء الوجداني (إعداد الباحثة)، وقد توصلت الدراسة إلى: فاعلية البرنامج في تحسين الذكاء الوجداني وخفض أعراض اضطراب التحدي المعارض لدى أطفال الروضة ، حيث أظهرت النتائج وجود فروق بين متوسطات رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على كلّ من مقياس الذكاء الوجداني المصور ، ومقياس اضطراب التحدى المعارض ( صورة الأم) في اتجاه القياس البعدي. كما أشارت النتائج إلى استمرار فاعلية البرنامج القائم على تحسين الذكاء الوجدانى فى خفض أعراض اضطراب التحدى المعارض لدى أطفال الروضة بعد انتهاء البرنامج . الكلمات المفتاحية: الذكاء الوجداني – اضطراب التحدي المعارض – البرنامج القائم على تحسين الذكاء الوجدانى لجنة الحكم والمناقشة أ. د/ نور احمد محمد الرمادي أ. د / محمد السيد بخيت أ. د / هند إسماعيل إمبابي أ. د / رانيا محمد علي قاسم Study Abstract Researcher Name: Reham Sobhy Ragab Abdel Baky Thesis Title: Effectiveness of a Program Based on Improving Emotional Intelligence and Its Effect in Reducing The Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Kindergarten Children Degree: master of Early Childhood Education Study Authority: Department of Psychological Sciences - Faculty of Early Childhood Education - Fayoum University Abstract: The current study aimed to verify the effectiveness of a program based on improving emotional intelligence and its effect on reducing the symptoms of oppositional defiant disorder in kindergarten children. The researcher used the semi-experimental approach of only one group. The study sample consisted of (10) كلية التربية للطفولة المبكرة قسم العلوم النفسية كلية معتمدة Faculty of early childhood education Psychological Sciences Department Accredited Faculty (3) children whose ages ranged between (5-6) years of students enrolled in Al-Aliaa Private School in Fayoum. Besides, the study tools where: Raven’s Intelligence Matrices scale prepared by (Imad Ali, 2016). This is in addition to the Oppositional Defiant Disorder scale (Mother’s Image) prepared by (Rania Kassem, 2020), and the Illustrated Emotional Intelligence scale prepared by (Youssef Eid, 2016), and a program based on improving emotional intelligence (prepared by the researcher). Moreover, the study concluded: The effectiveness of the program in improving emotional intelligence and reducing symptoms of oppositional defiant disorder in kindergarten children. The results showed that there are differences between the Ranks of children’s marks of the experimental group in the pre and post measurements on each of the Illustrated Emotional Intelligence Scale, and the Oppositional Defiant Disorder Scale. (Mother’s Image) in the direction of the post-measurement. The results also indicated the continued effectiveness of the program based on improving emotional intelligence in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder in kindergarten children after the program ended. key words: Emotional Intelligence - Oppositional Defiant Disorder -A Program Based On Improving Emotional Intelligence. |