Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
استخدام استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم لدى طلاب الصف الأول الثانوي/
المؤلف
هريدى،عبد الله شوفين محمد.
هيئة الاعداد
باحث / عبد الله شوفين محمد هريدى
مشرف / ريم احمد
مشرف / احسان عبد الرحيم
مناقش / عبد الرازق مختار
مناقش / فايزة السيد عوض
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
381ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
الناشر
تاريخ الإجازة
8/9/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم مناهج وطرق تدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 396

from 396

المستخلص

ملخص البحث
مقدمة:
تناول الباحث في الفصول السابقة عرض مشكلة البحث، وإجراءات البحث بصورة مفصلة؛ حيث تم عرض الإطار النظري، والإطار التجريبي للبحث، يلي ذلك ما تم التوصل إليه من نتائج، وفي ضوء ذلك يعرض الباحث ملخصاً موجزاً للبحث متضمناً الخطوات التي سار فيها، وأهم النتائج التي تم التوصل إليها، انتهاءً ببعض المقترحات لبحوث أخرى يمكن أن تُجْرَى في مجال البحث، وذلك على النحو الآتي:
أولاً: ملخص البحث:
تُعد اللغة بصفة عامة وسيلة للتواصل والتفاهم المشترك بين الأفراد، وهى أداة الإنسان للتعبير عن حاجاته ورغباته وعواطفه وتصوراته وأحلامه وآماله وتحقيق أهدافه، فمن خلالها يستطيع الإنسان أن يتعلم من الآخرين فيُنَمِّي قدراته ويكتسب المعارف والخبرات التي تتطور من خلالها حياته، أما اللغة العربية بصفة خاصة فلها أهمية كبيرة تظهر جلياً في كونها وسيلة لدراسة المواد الأخرى، وإذا كانت اللغة العربية تركز في تعليمها على فنونها الأربعة (الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة) فإن النحو من أهم فروع اللغة العربية؛ فهو السياج الذي يحصن اللغة ويمنعها من الضياع، وهو عمودها الفقري، والمقياس الذي تقاس به الكلمة عند وضعها في الجمل، فيجعل بذلك للغة العربية وجود حقيقي وواقع عملي يحفظ نظامها وهويتها.
ونظراً لدور النحو الحيوي فى تعليم اللغة العربية والذي يمثل المعايير التى تحكم اللغة العربية فتجعلها مفهومة، فلابد من الاهتمام بإكساب الطلاب مفاهيم نحوية تجعلهم قادرين على تطبيق القواعد النحوية تطبيقاً صحيحاً في كتاباتهم وأحاديثهم، وتعينهم على تقويم لسانهم وعصمة أسلوبهم من اللحن والخطأ، بما يضمن إحداث تعلم حقيقي لتكوين المبادئ والتعميمات.
وانطلاقاً من أهمية دراسة النحو، تظهر أهمية تعلم المفاهيم النحوية التي تُعد محوراً أساسياً لفهم النحو واستيعابه لأن الطالب فى حاجة مُلحة إلى وضوح تلك المفاهيم النحوية ليكون قادراً على التمييز بين مفهوم وغيره دون خلط، وحتى يستخدم اللغة استخداماً صحيحاً، يساعده على تذكر ما يتعلمه ويسترجعه وقت الحاجة إليه، ويساعده على تنظيم المعلومات وتصنيفها وبناء العلاقات بينها، فيكون كلامه سليماً ودالاً وعباراته واضحة وأفكاره محددة، لأن وضوح الفكرة وسلامة العبارة يتوقفان على تنمية الطلاب لهذه المفاهيم واستيعابه لها وحسن استخدامها، ومن ثم يحدث التعلم الحقيقي الذي يُمَكِّن المتعلمين من تعلم المفاهيم النحوية واكتسابها.
وكما أن للمفاهيم أهمية في فهم واستيعاب أساسيات النظام النحوي، تنبع أيضاً أهمية استقلالية التعلم؛ لأنها تُعد متغيراً مهماً من المتغيرات الشخصية التى تسعى التربية الحديثة إلى العناية بها وتنميتها لدى متعلم القرن الحادى والعشرين، لكونها من المهارات الشخصية التي تدعم استقلالية المتعلم وتساعده على تحمل مسؤولية تعلمه أثناء تعلمها، وتمكنه من التعايش مع متغيرات ومستجدات هذا العصر وتلبية مطالبه بإيجابية وفاعلية، وتجعله يمتلك القدرة على الإمساك بزمام فرص التعلم مدى الحياة، وتقويم مدى تقدمه نحو تحقيق الأهداف المنشودة، فالطالب بدلاً من أن يكون اعتماده على المعلم بشكل كلي يُصبح شريك في العملية التعليمية وليس مجرد متلقي سلبي تُفْرَض عليه الأنشطة التعليمية فرضاً من قبل المعلم.
وعلى الرغم مما سبق عرضه وتأكيده حول أهمية المفاهيم النحوية عند تدريس النحو، وأهمية تنمية استقلالية التعلم لدى الطلاب، فإن الواقع يشير إلى وجود مشكلة حقيقية تكمن في طرائق التدريس التقليدية المتبعة عند تدريسها، وضعف مستوى الطلاب في المفاهيم النحوية بالإضافة إلى واقع الممارسة التربوية التي يتصف بها المتعلم من الاعتماد والاتكالية على غيره.
لذا تستدعي دراسة المفاهيم النحوية استخدام طرائق واستراتيجيات حديثة في تدريسها، وانطلاقاً من أن طريقة التدريس الناجحة هى التي تثير اهتمام الطلاب وتشوقهم للتعلم وتحفزهم على العمل الإيجابي والنشاط الذاتي والمشاركة الفاعلة والتعلم باستقلالية؛ فإن استراتيجية الفصل المقلوب من الاستراتيجيات المبتكرة التي تعتمد على توظيف التقنية الحديثة بذكاء لتقديم تعليم يتناسب مع متطلبات وحاجات الطلاب في عصرنا الحالي والخروج من الطرق التقليدية والأساليب التقليدية فى التدريس بما يتوافق مع التطور السريع الحادث الأن، وبما يواكب تطور العملية التعليمية، ويتناسب مع الثورة العلمية المتنامية بما يكفل إعداد المتعلم المتوافق مع هذه المتغيرات، حيث إنها من أفضل أنواع التعليم، الذي يطوع التقنيات الحديثة لتطوير طرق التدريس و الذي يُوَلد التشوق للمعرفة ويجعل العملية التعليمية أكثر متعة وأكثر حيوية مع قليل من المحاضرات التقليدية وكثير من المشاريع والقراءات والاطلاع في تعلم يتمركز حول الطالب لا المعلم.
وبالنظر إلى خصائص استراتيجية الفصل المقلوب نجد أنها تتناسب مع تدريس مادة النحو؛ حيث إنها مادة عقلية مجردة تحتاج إلى مهارات تفكير وإمعان العقل في مفاهيمها، كما أنها تتناسب مع طالبات الصف الأول الثانوي؛ حيث تكون قد اكتملت لديهن القدرة على التجريد والتعميم، والقدرة على الاستنتاج والربط والتطبيق.
 مشكلة البحث:
تحددت مشكلة البحث في ضعف مستوى طالبات الصف الأول الثانوي في المفاهيم النحوية المقررة عليهن، وانخفاض مستوى استقلالية التعلم لديهن وافتقارهن لها، وذلك في ظل غياب الاهتمام بتنمية المفاهيم النحوية، وكذلك عدم وجود اهتمام بتنمية استقلالية التعلم لدى الطالبات، مع غياب استخدام استراتيجيات التدريس المناسبة التي تساعد على تنمية هذه المفاهيم، لذا حاول البحث علاج هذه المشكلة من خلال توظيف استراتيجية الفصل المقلوب في تدريس النحو لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي.
وعليه حاول البحث الإجابة عن السؤال الرئيس التالي:
س: كيف يمكن استخدام استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم لدى طلاب الصف الأول الثانوي؟
ويتفرع من هذا السؤال الأسئلة الفرعية التالية:
1- ما المفاهيم النحوية المراد تنميتها لدى طالبات الصف الأول الثانوي؟
2- ما أبعاد استقلالية التعلم المناسبة لطالبات الصف الأول الثانوي والمراد تنميتها لديهم؟
3- ما أسس استخدام استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم؟
4- ما صورة دروس النحو المقررة على طالبات الصف الأول الثانوي وفق استراتيجية الفصل المقلوب؟
5- ما فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية بعض المفاهيم النحوية لدى طالبات الصف الأول الثانوي؟
6- ما فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية استقلالية التعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي؟
 أهداف البحث:
هدف البحث الحالي إلى ما يلي:
1- تعرف فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية بعض المفاهيم النحوية لدى طلاب الصف الأول الثانوي.
2- تعرف فاعلية استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية استقلالية التعلم لدى طلاب الصف الأول الثانوي.
 حدود البحث:
يقتصر هذا البحث على الحدود التالية:
1- مجموعة من طالبات الصف الأول الثانوي؛ حيث نجد أن الطالبات في هذه الفئة العمرية قد وصلن إلى درجة مناسبة من النمو العقلي واللغوي والمعرفي الذي يمكنهن من اكتساب المفاهيم النحوية في ضوء استراتيجية الفصل المقلوب وتتوفر لديهن أيضاً القدرة على ممارسة مهارات التفكير العليا، كما أن طالبات الصف الأول الثانوي يمثلن بداية المرحلة الثانوية، وإكساب الطالبات المفاهيم النحوية يحتاج إلى أن يُؤسَّس له من بداية المرحلة، بحيث يُبنى عليها في السنوات التالية من خلال استراتيجية مُعدة لهذا الغرض.
2- تطبيق أدوات البحث خلال الفصل الدراسي الثاني لعام 2018- 2019م؛ وذلك نظراً لتعدد المفاهيم النحوية التي يحدث بها خلط عند الطالبات وعدم قدرتهن على التمييز بينها والمقارنة بين أنواعها، وثبت ضعف الطالبات فيها من خلال التجربة الاستطلاعية.
3- بعض أبعاد استقلالية التعلم التي تم الاتفاق عليها من قبل المحكمين، بناءً على قائمة أبعاد استقلالية التعلم التي أعدها الباحث.
4- تم تطبيق البحث في مدرستين من المدارس الثانوية بمركز جرجا التابع لمحافظة سوهاج، وهما مدرسة جرجا الثانوية بنات الجديدة ومدرسة الأبعادية الثانوية بنات، بواقع فصل من كل مدرسة؛ حيث مصدر الشعور بمشكلة البحث.
 منهج البحث:
يتم إجراء البحث وفقاً للمناهج التالية:
 المنهج الوصفي التحليلي:
وذلك فيما يتعلق بمراجعة الأدبيات والدراسات السابقة المرتبطة بمتغيرات البحث، والتوصل
إلى بناء قائمة بالمفاهيم النحوية وأبعاد استقلالية التعلم المناسبة لطالبات الصف الأول الثانوي، وبناء أدوات البحث، بالإضافة إلى تحليل وتفسير نتائج تطبيق أدوات البحث.
 المنهج التجريبي:
وذلك فيما يتعلق بتجربة البحث وضبط متغيراته والاعتماد على التصميم القائم على المجموعتين؛ للتعرف على كيفية استخدام استراتيجة الفصل المقلوب في تنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي، وتم الاعتماد على التصميم القائم على المجموعتين؛ إحداهما تجريبية تدرس المفاهيم النحوية باستراتيجية الفصل المقلوب، والأخرى ضابطة تدرس المفاهيم النحوية بالطريقة المعتادة.
 المنهج التكنولوجي:
وذلك فيما يتعلق بمجموعة المواقف (الخبرات) التعليمية التعلُّمية التي يُستعان في تصميمها وتنفيذها وتقويم أثرها بتكنولوجيا التربية مُمثلة في الحاسوب التعليمي والكتب المبرمجة والحقائب التعليمية وسائر أنواع التعلم الذاتي من أجل تحقيق أهداف محددة بوضوح، يمكن الوصول إليها وقياسها.
 فروض البحث:
1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدى لاختبار المفاهيم النحوية- في المفاهيم ككل، وكل مفهوم على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم النحوية- في المفاهيم ككل، وكل مفهوم على حدة- لصالح التطبيق البعدي.
3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم النحوية- في أبعاد المفاهيم النحوية ككل، وفي كل بعد على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.
4- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم النحوية- في الأبعاد ككل، وفي كل بعد على حدة- لصالح التطبيق البعدي.
5- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لمقياس استقلالية التعلم- في المقياس ككل، وفي كل بعد من أبعاده على حدة- لصالح المجموعة التجريبية.
6- توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجرييية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس استقلالية التعلم- في المقياس ككل، وفي كل بعد من أبعاده على حدة- لصالح التطبيق البعدي.
 أدوات ومواد البحث:
يتضمن البحث الأدوات التالية:
‌أ- أدوات ومواد التجريب، وهي:
1- بطاقة تحليل المحتوى؛ لاستخدامها في تحليل محتوى كتاب النحو العربي طبعة 2018م- 2019م المقرر على طالبات الصف الأول الثانوي.
2- قائمة بالمفاهيم النحوية المقررة على طالبات الصف الأول الثانوي خلال الفصل الدراسي الثاني.
3- دليل المعلم لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم في ضوء استراتيجة الفصل المقلوب.
4- أوراق عمل الطالبات في ضوء استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية بعض المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم.
5- موقع إلكتروني يحتوي على فيديوهات تعليمية وتدريبات إلكترونية للمقرر الدراسي.
‌ب- أدوات القياس، وهي:
1- اختبار المفاهيم النحوية للتعرف على مستوى طالبات الصف الأول الثانوي (مجموعة البحث) في تنمية المفاهيم النحوية المقررة بالفصل الدراسي الثاني.
2- مقياس استقلالية التعلم لقياس مستوى طالبات الصف الأول الثانوي (مجموعة البحث) في أبعاد استقلالية التعلم.
 أهمية البحث:
من المتوقع أن يُسْهِم البحث الحالي بما يلي:
أ‌- الأهمية النظرية: يُرجى أن يقدم هذا البحث إطاراً نظرياً يتعلق بالمفاهيم النحوية واستقلالية التعلم، ومن جانب آخر يقدم إطاراً نظرياً عن استرتيجية الفصل المقلوب، وكيفية توظيفها في التدريس، ودورها في تنمية المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم.
ب‌- الأهمية التطبيقية: يُرجى أن يفيد البحث كل من:
۱- طالبات الصف الأول الثانوي: حيث يهدف البحث إلى تنمية كلٍ من المفاهيم النحوية واستقلالية التعلم من خلال التدريس باستراتيجية الفصل المقلوب؛ بما يعمل على زيادة كفاءتهم وقدرتهم على تعلم المفاهيم النحوية باستقلالية.
۲- معلمي اللغة العربية في المرحلة الثانوية، وذلك من خلال:
- مساعدتهم في التغلب على بعض مشكلات تدريس النحو، وعرض طريقة جديدة لتدريسها.
- تقديم دليلاً لمعلمي النحو لكيفية تدريس المفاهيم النحوية باستخدام استراتيجية الفصل المقلوب، وبالتالي مساعدتهم في تحقيق أهداف تدريس النحو وتنمية مفاهيمه.
- توجيه نظر المعلمين إلى ضرورة الاهتمام بتنمية استقلالية التعلم، مما يزيد من إقبال الطالبات على دراستها، والإسهام في تحسين النتائج التعليمية من تدريس النحو.
۳- موجهي اللغة العربية:
حيث يُقَدِّم البحث استراتيجية حديثة في تدريس النحو، بما يمكنهم من تدريب المعلمين عليها.
4- مؤلفي ومخططي ومطوري المناهج الدراسية، وذلك من خلال:
- لفت انتباههم إلى ضرورة العناية بمناهج النحو، وتفعيل الاستراتيجيات الحديثة في التدريس والتي تعتمد على إمكانات المتعلم.
- مساعدة مخططي المناهج في إعادة صياغة المقررات الدراسية وفقا لاستراتيجية الفصل المقلوب، بحيث تيسر للطالبات عملية تعلمهن على مختلف مستوياتهم.
5- الباحثين، وذلك من خلال:
- الإسهام في فتح الطريق أمامهم لإجراء بحوث ودراسات أخرى تتناول أثر استراتيجية الفصل المقلوب في مختلف فروع اللغة لتنمية المهارات اللغوية الأخرى.
 خطوات البحث وإجراءاته:
للإجابة عن أسئلة البحث، والتأكد من صحة فروضه، اتبع الباحث الإجراءات التالية:
• الاطلاع على الأدبيات والدراسات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث، وتحديد ما يمكن الاستفادة به منها فيما يلي:
• إعداد قائمة بالمفاهيم النحوية المقررة على طالبات الصف الأول الثانوي، وأخرى بأبعاد استقلالية التعلم المناسبة لطالبات الصف الأول الثانوي، وضبطهما ووضعهما في صورتهما النهائية.
• الاطلاع على أهداف تدريس النحو لطالبات الصف الأول الثانوي.
• إعداد دروس النحو المقررة على طالبات الصف الأول الثانوي بالفصل الدراسي الثاني في ضوء خطوات ومراحل استراتيجية الفصل المقلوب، وذلك من خلال تحديد الأهداف العامة والإجرائية السلوكية للوحدة، تحديد محتوى المقرر الدراسي والزمن المستغرق لتدريسها، تحديد الأنشطة والوسائل التعليمية المناسبة لكل درس، وتحديد أساليب التقويم المناسبة، وإعداد دليل المعلم، وإعداد أوراق عمل الطالبات، إعداد الموقع والفيديوهات التعليمية الخاصة بالمقرر الدراسي”.
• إعداد اختبار في المفاهيم النحوية لقياس مستوى طالبات الصف الأول الثانوي، قبل وبعد التطبيق.
• إعداد مقياس استقلالية التعلم لقياس مستوى تمكن طالبات الصف الأول الثانوي من استقلالية التعلم، قبل وبعد التطبيق.
• اختيار مجموعة من طالبات الصف الأول الثانوي وتقسيمها إلى مجموعتين، إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة.
• تطبيق اختبار المفاهيم النحوية ومقياس استقلالية التعلم على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقا قبلياً للتأكد من تَكَافُؤ أفراد المجموعتين.
• تدریس محتوى ”الموضوعات النحوية” المقررة لطالبات المجموعة التجريبية وفقاً لاستراتيجية الفصل المقلوب، على أن تدرس المجموعة الضابطة نفس محتوى ”الموضوعات النحوية” بالطريقة المعتادة.
• تطبيق اختبار المفاهيم النحوية ومقياس استقلالية التعلم على المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقا بعدياً.
• رصد النتائج وتحليلها وتفسيرها في ضوء فروض البحث وأسئلته.
• تقديم التوصيات والمقترحات بناء على نتائج البحث الحالي.
 ملخص نتائج البحث:
أسفرت المعالجة الإحصائية للدرجات القبلية والبعدية لكل من اختبار المفاهيم النحوية ومقياس استقلالية التعلم عن النتائج الآتية:
• فاعلية استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية المفاهيم النحوية ككل، وكل مفهوم على حدة، وقد اتضح ذلك من خلال:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم النحوية- ككل، وكل مفهوم على حدة- لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم النحوية- ككل، وكل مفهوم على حدة لصالح التطبيق البعدي.
• فاعلية استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية المفاهيم النحوية- في الأبعاد ككل، وفي كل بعد على حدة-، وقد اتضح ذلك من خلال:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية ودرجات طالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم النحوية- في الأبعاد ككل، وفي كل بعد على حدة- لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار المفاهيم النحوية- في الأبعاد ككل، وفي كل بعد على حدة- لصالح التطبيق البعدي.
• فاعلية استراتيجية الفصل المقلوب في تنمية استقلالية التعلم، وقد اتضح ذلك من خلال:
- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية وطالبات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس استقلالية التعلم- في المقياس ككل، وفي كل بعد من أبعاده على حدة- لصالح المجموعة التجريبية، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس استقلالية التعلم- في المقياس ككل، وفي كل بعد من أبعاده على حدة- لصالح التطبيق البعدي.
ثانياً: مقترحات البحث:
في ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث، يقدم هذا البحث مجموعة من المقترحات لبحوث أخرى؛ لأن المساهمة الفعلية للبحث الحالي لا تقتصر على مجرد عرض النتائج بل تتعدى إلى إضافة رؤى جديدة لأبحاث مستقبلية ولذلك يقترح الباحث ما يلي:
1- تصميم بيئة تعلم قائمة على الفصل المقلوب لتنمية مهارات القراءة والوعي الرقمي لدى طلاب المرحلة الثانوية.
2- استخدام استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية المفاهيم البلاغية واختزال القلق لدى طلاب المرحلة الثانوية.
3- استخدام استراتيجية الفصل المقلوب في تصحيح المفاهيم الخطأ في إحدى فروع اللغة العربية.
4- دراسة مقارنة بين استخدام استراتيجية الفصل المقلوب واستراتيجيات أخرى قائمة على استخدام التقنية الحديثة في تدريس النحو وأثرها على التحصيل المعرفي والدافعية للإنجاز.
5- استخدام استراتيجية الفصل المقلوب لتنمية الكفاءة الذاتية في النحو لدى الطلاب المعلمين.

Summary of the research
Introduction:
In general, language is considered a means of communication and mutual understanding between individuals, and it is a man’s tool for expressing his needs, desires, emotions, perceptions, dreams, hopes, and achieving his goals, through which a person can learn from others, develop his abilities and acquire knowledge and experiences through which his life develops, while the Arabic language in particular has The great importance is evident in being a means of studying other subjects, and if the Arabic language focuses on its teaching on its four arts (listening, speaking, reading and writing) then grammar is one of the most important branches of the Arabic language. It is the fence that fortifies the language and prevents it from being lost, and it is its backbone, and the scale by which the word is measured when placed in sentences, thus making the Arabic language a real existence and a practical reality that preserves its order and identity.
Given the vital role of grammar in teaching the Arabic language, which represents the standards that govern the Arabic language and make it understandable, attention must be paid to providing students with grammatical concepts that make them able to apply grammatical rules correctly in their writings and conversations, and to help them correct their language and the infallibility of their style from melody and error, in a manner that ensures the creation of Real learning to form principles and generalizations.
And based on the importance of studying grammar, the importance of learning the grammatical concepts that are a main focus for understanding and comprehending grammar appears because the student is in urgent need of clarity of those grammatical concepts to be able to distinguish between a concept and others without mixing, and in order to use the language correctly, helping him to remember what he learns and retrieve it When it is needed, and it helps him to organize and classify information and build relationships between them, so that his speech is sound and indicative, his phrases are clear and his ideas are specific, because the clarity of the idea and the integrity of the phrase depend on the students ’development of these concepts, his understanding of them and their good use, and then real learning takes place that enables learners to learn grammatical concepts And acquired.
Just as concepts are important in understanding the basics of the grammatical system, so too does the importance of independent learning Because it is considered an important variable among the personal variables that modern education seeks to take care of and develop for the twenty-first century learner, because it is one of the personal skills that support the independence of the learner and help him to assume responsibility for his learning during his learning, and enable him to coexist with the changes and developments of this era and meet his demands positively and effectively, And it makes him have the ability to grasp the opportunities for lifelong learning, and to evaluate his progress towards achieving the desired goals, so instead of his reliance on the teacher entirely, he becomes a partner in the educational process and not just a passive recipient on which educational activities are imposed on him by the teacher.
Despite what was previously presented and emphasized about the importance of grammatical concepts when teaching grammar, and the importance of developing the independence of learning among students, the reality indicates that there is a real problem that lies in the traditional teaching methods used when teaching them, and the students ’poor level of grammatical concepts in addition to the reality of educational practice that characterizes By the learner from dependence and dependence on others.
Therefore, the study of grammatical concepts calls for the use of modern methods and strategies in teaching them, and based on the fact that a successful teaching method is what arouses students’ interest and eagerness to learn and motivates them to positive action, self-activity, active participation and independent learning; The inverted separation strategy is one of the innovative strategies that rely on smartly employing modern technology to provide an education commensurate with the requirements and needs of students in our current era and to break out of traditional methods and traditional methods of teaching in line with the rapid development happening now, and in line with the development of the educational process, and commensurate with the scientific revolution It is one of the best types of education that adapts modern technologies to develop teaching methods, which generates a desire for knowledge and makes the educational process more enjoyable and more lively with a few traditional lectures and many projects, readings and perusal in a learning centered around The student is not the teacher.
Looking at the characteristics of the flipped classroom strategy, we find that it is suitable for teaching grammar. As it is an abstract mental subject that requires thinking skills and reflection in its concepts, and it is suitable for first-grade secondary school students; where they have completed the ability to abstraction and generalization, and the ability to deduce, link and apply.
Research problem:
The research problem was identified in the low level of high school students in the grammatical concepts assigned to them, and their low level of learning independence and their lack of it, in light of the lack of interest in developing grammatical concepts, as well as the lack of interest in developing the learning independence of female students, with the absence of using appropriate teaching strategies that help On developing these concepts, the research tried to treat this problem by employing the inverted classroom strategy in teaching grammar to develop some grammatical concepts and learning independence for high school students.
Accordingly, he tried to find the answer to the following main question:
Q: How can the flipped classroom strategy be used to develop some grammatical concepts and learning independence among first-grade students?
This question is divided into the following sub-questions:
1- What are the grammatical concepts to be developed for first-grade secondary students?
2- What are the dimensions of learning independence suitable for first-grade students and intended to be developed for them?
3- What are the foundations for using the flipped separation strategy to develop some grammatical concepts and learning independence?
4- What is the picture of grammar lessons prescribed for first-grade students according to the flipped classroom strategy?
5- What is the effectiveness of using the flipped classroom strategy in developing some grammatical concepts among first-grade secondary students?
6- What is the effectiveness of using the flipped classroom strategy in developing the learning independence of first-grade secondary students?
Research objectives:
The aim of the current research is to:
1- Know the effectiveness of using the flipped classroom strategy in developing some grammatical concepts among first-grade secondary students.
2- Know the effectiveness of using the flipped classroom strategy in developing the learning independence of first-grade secondary students.
Research limitations:
This research is limited to the following limits:
1- A group of first-grade secondary students; where we find that students in this age group have reached an appropriate degree of mental, linguistic and cognitive development that enables them to acquire grammatical concepts in light of the flipped classroom strategy and they also have the ability to practice higher thinking skills, and the first-grade students represent the beginning of the secondary stage, Enabling students to acquire grammatical concepts needs to be established from the beginning of the stage, so that they can be built upon in the following years through a strategy prepared for this purpose.
2- Application of research tools during the second semester of 2018-2019; This is due to the multiplicity of grammatical concepts in which students confuse their inability to distinguish between them and compare their types, and students’ weakness in them has been proven through exploratory experience.
3- Some dimensions of learning independence that were agreed upon by the arbitrators, based on the list of dimensions of learning independence prepared by the researcher.
4- The research was applied in two secondary schools in the Gerga district of Suhag governorate, namely, the New Gerga Secondary School for Girls and the Al-Abadeya Secondary School for Girls, according to a semester of each school. where the source of the feeling of the research problem.
Research Methodology:
The research is conducted according to the following approaches:
* Descriptive and Analytical Approach:
This is in relation to reviewing the literature and previous studies related to research variables, and accessibility
To build a list of grammatical concepts and dimensions of learning independence appropriate for first-grade secondary students, and build
Research tools, as well as analysis and interpretation of the results of the application of research tools.
* experimental approach:
With regard to the research experiment, adjusting its variables, and relying on the two-group design; To learn how to use the flipped classroom strategy in developing some grammatical concepts and learning independence among first-grade students, and the two-group design was relied upon; One of them is experimental that studies grammatical concepts with the strategy of inverted separation, and the other is control that studies grammatical concepts in the usual way.
*Technological approach:
This is in relation to the set of educational and learning situations (experiences) that are used in the design, implementation and evaluation of their impact by educational technology represented in the educational computer, programmed books, educational bags and other types of self-learning in order to achieve clearly defined goals that can be accessed and measured.
Research hypotheses:
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post application of the grammatical concepts test in the concepts as a whole, and each concept separately in favor of the experimental group.
2- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications to test the grammatical concepts in the concepts as a whole, and each concept separately in favor of the post application.
3- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the scores of the control group students in the post application of the grammatical concepts test - in the dimensions of the grammatical concepts as a whole, and in each dimension separately - in favor of the experimental group.
4- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications to test grammatical concepts - in the dimensions as a whole, and in each dimension separately - in favor of the post application.
5- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and those of the control group in the post application of the learning independence scale - in the scale as a whole, and in each of its dimensions separately - in favor of the experimental group.
6- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the learning independence scale - in the scale as a whole, and in each of its dimensions separately - in favor of the post application.
Research tools and materials:
The research includes the following tools:
A- Experimentation tools and materials, which are:
1- Content Analysis Card; To be used in analyzing the content of the Arabic grammar book, 2018-2019 edition, scheduled for first-grade secondary students.
2- A list of grammatical concepts prescribed for first-grade secondary students during the second semester.
3- A teacher’s guide for developing some grammatical concepts and learning independence in light of the inverted classroom strategy.
4- Worksheets for students in light of the flipped classroom strategy to develop some grammatical concepts and learning independence.
5- A website that contains educational videos and electronic training for the course.
B- Measurement tools, which are:
1- Grammar concepts exam to identify the level of first-grade secondary students (the research group) in developing grammatical concepts prescribed in the second semester.
2- A measure of learning independence to measure the level of first-grade secondary students (the research group) in the dimensions of learning independence.
Importance of Research:
The current research is expected to contribute to:
A- Theoretical importance: This research is requested to provide a theoretical framework related to grammatical concepts and the independence of learning, and on the other hand it provides a theoretical framework on the strategy of the flipped classroom, how to employ it in teaching, and its role in developing grammatical concepts and independence of learning.
B- Application importance: it is kindly requested that the research benefit from:
1- First year secondary students: where the research aims to develop both grammatical concepts and the independence of learning through teaching with the flipped classroom strategy. Including increasing their efficiency and ability to learn grammatical concepts independently.
2- Teachers of Arabic at the secondary level, through:
Helping them overcome some of the problems of teaching grammar, and presenting a new way to teach them.
- Providing a guide to grammar teachers on how to teach grammatical concepts using the flipped classroom strategy, and thus help them achieve the goals of teaching grammar and develop its concepts.
- Directing teachers ’attention to the need to pay attention to the development of learning independence, which increases students’ interest in studying it, and to contribute to improving educational results from teaching grammar.
3- Arabic language guides:
The research presents a modern strategy in teaching grammar, enabling them to train teachers on it.
4- Authors, planners, and curriculum developers, through:
- He drew their attention to the need to pay attention to grammar curricula, and to activate modern approaches and theories in teaching that depend on the potential of the learner.
Helping curriculum planners to reformulate curricula according to the flipped classroom strategy, in order to facilitate the learning process for students at their various levels.
5- Researchers, through:
- Contributing to opening the way for them to conduct research and other studies dealing with the effect of the inverted separation strategy on the various branches of language to develop other language skills.
Research steps and procedures:
To answer the research questions and make sure of the validity of his hypotheses, the researcher follows the following procedures:
• Reviewing the literature and previous studies related to the research topic, and determining what can be used from them in the following:
• Preparing a list of grammatical concepts prescribed for first-grade secondary students, and others with dimensions of learning independence appropriate for first-grade secondary students, adjusting them and putting them in their final form.
• Getting acquainted with the goals of teaching grammar for first-grade secondary students.
Preparing grammar lessons for students of the first grade of secondary school in the second semester in light of the steps and stages of the flipped classroom strategy, by defining the general and procedural behavioral objectives of the unit, determining the course content and the time taken to teach it, determining the appropriate educational activities and means for each lesson, and determining evaluation methods ”The preparation of the teacher’s guide, the preparation of female students’ working papers, the site preparation and the educational videos for the course. ”
• Preparing a test on grammatical concepts to measure the level of first-grade secondary students, before and after the application.
• Preparing a learning independence scale to measure the level of first-grade secondary school students’ ability to learn independence, before and after implementation.
• selecting a group of first-grade secondary students and dividing it into two groups, one experimental and the other controlling.
• Applying the test of grammatical concepts and the measure of learning independence to the experimental and control groups, prior application, to ensure the equality of the members of the two groups.
• Teaching the content of “grammatical subjects” prescribed for the students of the experimental group in accordance with the strategy of the flipped classroom, provided that the control group studies the same content of “grammatical subjects” in the usual way.
• Applying the test of grammatical concepts and the measure of learning independence on the experimental and control groups.
Monitoring, analyzing and interpreting results in light of research hypotheses and questions.
• Make recommendations and suggestions based on the results of the current research.
Results of th Research:
The statistical treatment of the pre and post scores for each of the grammatical concepts test and the learning independence measure yielded the following results:
• The effectiveness of the inverted separation strategy in developing grammatical concepts as a whole, and each concept separately, and this was evidenced by:
- The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of the grammatical concepts test - as a whole, and each concept separately - in favor of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications To test the grammatical concepts - as a whole, and each concept separately in favor of post application.
• The effectiveness of the inverted separation strategy in developing grammatical concepts - in the dimensions as a whole, and in each dimension separately -, and this was demonstrated through:
- The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of the test of grammatical concepts - in the dimensions as a whole and in each dimension separately - in favor of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in The pre and post applications to test grammatical concepts - in the dimensions as a whole, and in each dimension separately - in favor of the post application.
• The effectiveness of the flipped separation strategy in developing learning independence, and this has been demonstrated through:
- The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group students in the post application of the learning independence scale - in the scale as a whole, and in each of its dimensions separately - in favor of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scor
scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of the test of grammatical concepts - in the dimensions as a whole and in each dimension separately - in favor of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in The pre and post applications to test grammatical concepts - in the dimensions as a whole, and in each dimension separately - in favor of the post application.
• The effectiveness of the flipped separation strategy in developing learning independence, and this has been demonstrated through:
- The existence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group students in the post application of the learning independence scale - in the scale as a whole, and in each of its dimensions separately - in favor of the experimental group, as well as the presence of statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students In the pre and post applications of the learning independence scale - in the scale as a whole, and in each of its dimensions separately - in favor of the post application.
Research proposals:
In light of the results of the research and its recommendations, this research presents a set of proposals for other researches; Because the actual contribution of the current research is not limited to merely presenting the results, but rather to adding new insights to future research. Therefore, the researcher suggests the following:
1- Designing a learning environment based on the flipped classroom to develop reading skills and digital awareness among high school students.
2- Using the flipped classroom strategy to develop rhetorical concepts and reduce anxiety among secondary school students.
3- Using the flipped classroom strategy to correct the wrong concepts in one of the branches of the Arabic language.
4- A comparative study between the use of the flipped separation strategy and other strategies based on the use of modern technology in teaching grammar and its effect on cognitive achievement and achievement motivation.
5- Using the flipped classroom strategy to develop self-efficacy in grammar among student teachers.