Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
آليات التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة لدى طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسي/
المؤلف
كامل،ايمان صالح
هيئة الاعداد
باحث / ايمان صالح كامل
مشرف / حافظ فرج احمد
مشرف / مايسة على
مناقش / حسن مختار
مناقش / نجاح رحومة
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
216ص.
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
26/9/2021
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 235

from 235

المستخلص

الملخص:
مقدمة:
لقد جاء مفهوم المواطنة العالمية بعد التطورات والتغييرات المعاصرة ليشمل التربية علي الديمقراطية والتعددية والالتزام الجماعي، وقبول الاختلافات الثقافية ومعالجة المشكلات ضمن منظور عالمى، وذلك لأنها تهدف إلي خدمة المجتمعات الإنسانية كافة ،حيث أن التربية في المواطنة العالمية تستند علي حقوق الإنسان وقيم المواطنة.
فهي جملة من القيم الإنسانية الراقية التي تسمو بها قيمة الإنسان، وتلازم وجودها المجتمع المدني التي تتجسد فيه كل مناحي الحياة الإنسانية ،وقد شكلت الحقوق والواجبات والانتماء من أهم دعائم المواطنة ،فالحقوق يجب أن يلمسها المواطن ماثلة أمام ناظره ينعم فيها ويؤمن بها ، وأما الواجبات فعليه أن يؤديها نحو مجتمعه الذي يحيا فيه قولاً وسلوكاً. ومن ثم فالمواطنة قضية اجتماعية تربط الفرد بدولته وبيئته ومجتمعه.
وتعتبر المواطنة من القضايا التي تعرض نفسها بقوة عند معالجة أي بعد من أبعاد التنمية بصفه عامة ،والمواطنة بمفهومها الواسع تعني الصلة بين الفرد والدولة التي يقيم فيها بشكل ثابت ،ويرتبط بها جغرافياً وتاريخياً وثقافياً، وبعد ازدياد الشعور بالمواطنة من التوجهات المدنية الأساسية التي من أهم مؤشراتها الموقف من احترام القانون والنظام العام، واحترام حقوق الإنسان، والتسامح، وقبول الآخر، وغيرها من المؤشرات التي تمثل القيم الأساسية للمواطنة.
وفي ضوء هذا يجب تنمية وتعزيز قيم المواطنة في نفوس أطفالنا منذ الطفولة المبكرة، فلا يمكن للمواطنة وقيمها أن تقوم دون اكتسابها عبر التربية والتنشئة من خلال الأسرة والمؤسسات التربوية ودور العبادة ووسائل الإعلام ومراكز الشباب كل ذلك لإعداد المواطن الصالح المتمسك بقيم وعادات وتقاليد مجتمعه.
ونظراً لما يشهده العالم اليوم من ثورة علمية وتكنولوجية في كافة المجالات, فقد تغير الكثير من القيم، ولهذا تبرز أهمية التركيز على القيم والمبادئ التي ثبت مع الزمن جدواها في الحفاظ على مكانة الفرد وهيكل المجتمع, وفي ظل غياب القيم لن يعرف المجتمع التماسك والاستقرار, وإنما يسود التفكك الاجتماعي والمؤسسي مما يمهد لوجود تربة خصبة لانتشار الفوضى وأشكال التخريب والفساد وما ينجم عن ذلك من أضرار للمجتمع والأفراد , وتقع على التربية مسئولية كبري في غرس القيم لدي الناشئة لتؤدي دوراً في توازن المجتمع وأمنه واستقراره،وعلي ضوء هذا تم اتخاذ هذه المؤشرات لتكون نقطة انطلاق لوضع الخطوط العريضة لتصور مقترح لتحقيق التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة.
مشكلة الدراسة: تم تحديد مشكلة الدراسة من خلال العديد من المنطلقات أهمها:
1- تفعيل القرارات الوزارية الخاصة بتنمية قيم الانتماء والمواطنة وتحقيق الانضباط المدرسى مثـل القـرار: رقم ١٨ (لسنة ٢٠١٣)، والقرار رقم٢١ (لسنة ٢٠١٠)، والقرار رقم ٢٣٤ (لسنة ٢٠١٤) ، والقانون رقم (31) لسنة 2018.
2- نتائج بعض الدراسات السابقة: وقد تم الاستفادة منها في تدعيم المشكلة من خلال النتائج التي توصلت إليها بعض الدراسات السابقة ذات الصلة بجوانب الموضوع
1- 3- نتائج وتوصيات مؤتمر المواطنة بعد ثورة 25 يناير: ومنها ضرورة نشر ثقافة المواطنة من حيث الحقوق الأدبية والأخلاقية والدينية والسياسية لمعرفة حقوق المواطن في وطنه، والتأكيد على دور المدارس في ذلك حتى يتمكن شباب مصر من تحمل مسئولياتهم و القيام بواجباتهم فى بناء منظومة ناضجة من العلاقات و تفعيل القيم و السلوكيات و الأخلاقيات و تنمية جوانب القوة و الفخر و الاعتزاز و الولاء للوطن، وضرورة تأهيل المدارس من خلال المعلمين لمواجهة مشاكل عديدة تعترض طريق تنمية المواطنة، والتأكيد على دور مناهج التربية و التعليم فى تنمية ثقافة المواطنة فكرا و سلوكا و تطبيقا
وتأسيسا علي ما سبق يمكن تحديد مشكلة الدراسة في الأسئلة البحثية التالية:
1- ما الأسس النظرية للمواطنة ؟
2- ما دور المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة لدي الحلقة الأولي من التعليم الأساسي ؟
3- ما واقع التعليم في الحلقة الاولى من التعليم الأساسي؟
4- ما آراء المديرين والمعلمين نحو تنمية قيم المواطنة لدى طلاب الحلقة الاولى من التعليم الأساسي ؟
5- ما التصور المقترح لتحقيق التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة لطلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي؟
أهداف الدراسة:
تهدف الدراسة الحالية إلي وضع تصور مقترح يُسهم في تحقيق التكامل بين المؤسسات التربوية لتنمية قيم المواطنة لطلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي .
أهمية الدراسة:
تكمن أهمية الدراسة في تدعيم دور الأسرة من أجل تعزيز بعض القيم، والتصور المقترح لتفعيل هذا الدور لطلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي؛ ويتلخص أبرزها فيما يلي :
1. كون القيم أحد المحددات المهمة للسلوك الإجتماعى للأفراد, ولما لها من أهمية في إعادة بناء الحياة على أرض الوطن .
2. يمكن الخروج بتوصيات ومقترحات من شأنها الوقوف على الآليات التي تحقق التكامل بين المؤسسات التربوية لتنمية قيم المواطنة لطلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي.
3. تناول الدراسة لموضوع قيم المواطنة الذي يعد أمرا ضروريا وأساسيا ولا غني عنه في أي مجتمع بصفه عامة وفي مصر بصفه خاصة.
4. التقليل من الانحرافات السلوكية والأخلاقية في المجتمع بتزويد الشباب بشحنات إيمانية من داخل المؤسسات التربوية.
5. تسليط الضوء على المؤسسات التربوية، الواعية بدورها، والمتسلحة بالقدر الملائم من المعرفة من خلال قيام المسئولين فيها بمسئولياتهم تجاه أفرادها من الأطفال خاصة وذلك وصولاً بهم نحو أفق يضئ الأمل بغدٍ مشرق جديد ومجتمع متماسك قائم على المحبة والسلام والإخاء.
6. بيان أهمية الدور الذي يمكن أن تلعبه المؤسسات التربوية لترسيخ قيم المواطنة وتعزيزها, والتصدي لهذه المرحلة من ”اللاقيم” و”اللاأخلاقية” التى يمر بها المجتمع المصري في الآونة الأخيرة.
حدود الدراسة:حدود الدراسة: تتمثل حدود الدراسة الحالية فى الحدود التالية:
• الحدود البشرية: المتمثلة في أفراد العينة المختارة من قبل الباحثة وهم مديرين ومعلمين طلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي.
• الحدود الجغرافية: المتمثلة في محافظة (سوهاج – الفيوم – القاهرة) تم اختيار هذه المحافظات لقربها من محل سكن الباحثة
• الحدود الموضوعية: تمثلت الحدود الموضوعية في دراسة آليات التكامل بين المؤسسات التربوية والتي تتمثل في (الأسرة، المدرسة، دور العبادة ، وسائل الإعلام ، النوادي) لتنمية قيم المواطنة (الضبط الاجتماعي، التمتع بالحقوق، الالتزام بالواجبات، المشاركة المجتمعية، الديمقراطية) لدي طلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي.
• الحدود الزمنية: تم تطبيق أداة الدراسة خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2020-2021م.
منهج الدراسة وأداتها: استخدمت الدراسة الحالية: المنهج الوصفي: وهو المنهج الذي يقوم علي وصف دقيق للظاهرات، ويعتمد علي وصف ما هو كائن ويفسره، ويهتم بتحديد الظروف والعلاقات التي توجد بين الوقائع، وهو لا يقتصر علي جمع البيانات وتبويبها وإنما يمضي إلي ما هو أبعد من ذلك لأنه يتضمن قدرا من التفسير لهذه البيانات، والمهم أنه ليس مجرد وصف ما هو حادث أو ما هو كائن فالجوهر هو المهم في البحث الوصفي، ولكن عملية البحث لا تكتمل حتى تنظم هذه البيانات وتحلل وتستخرج منها الاستنتاجات ذات الدلالة والمغزى بالنسبة للمشكلة المطروحة للبحث، كما يهتم بتحليل وتحديد الممارسات الشائعة والسائدة. وسيستخدم هذا المنهج في وصف قيم المواطنة، والتعرف علي واقع هذه القيم لدي طلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي، ودور المؤسسات التربوية في تدعيم هذه القيم لديهم، وكذلك الأدبيات التربوية في هذا الشأن والإفادة منها والتغلب علي الصعوبات التي تحول دون تحقيق التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة لطلاب الحلقة الأولي من التعليم الأساسي والذي يعتمد علي مجموعة من الإجراءات البحثية التي تتكامل لوصف الظاهرة أو الموضوع اعتمادا علي جمع البيانات والحقائق وتصنيفها ومعالجتها وذلك للوصول إلي النتائج عن الظاهرة وللتعرف علي كل ما يدور داخل المؤسسات التربوية ، وذلك من أجل إبراز السلبيات والمشكلات التي تواجه المؤسسات التربوية ، ومحاولة إيجاد الحلول المقترحة من خلال وضع تصور مقترح لكيفية تحقيق التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة.
أداة الدراسة: تعتمد الدراسة الحالية على الاستبانه:
قامت الباحثة بإعداد استبانه موجهه إلى عينة من مديرين ومعلمين طلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بمحافظات (سوهاج – الفيوم – القاهرة) بهدف التعرف على آليات التكامل بين المؤسسات التربوية في تدعيم قيم المواطنة (الضبط الاجتماعي – التمتع بالحقوق– الالتزام بالواجبات – المشاركة المجتمعية-الديمقراطية) لديهم، وأهم المتطلبات التى يحتاجون إليها في هذه المرحلة.
خطوات السير في الدراسة:
في ضوء ما توصلت إليه الدراسات السابقة وما تم عرضة في مشكلة الدراسة ومنهجها ، تتحدد إجراءات الدراسة، من خلال الخطوات الإجرائية التالية:
الخطوة الأولي: عرض الإطار العام للدراسة من حيث: مقدمة الدراسة، مشكلة الدراسة وأهدافها، وأهميتها، وحدودها، ومنهجها، وأدواتها، ثم مصطلحات الدراسة، فالدراسات السابقة والتعقيب عليها، ثم خطوات السير في الدراسة.
الخطوة الثانية: الإطار النظري للدراسة ويتضمن: الأسس النظرية للمواطنة ويشمل (مفهومها – أهميتها – خصائصها – قيمها – أساليب تحقيقها – دور قيمها في بناء طلابها – وأثر قيمها علي استقرار الفرد والمجتمع.
الخطوة الثالثة: وتضمنت: دور المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة وهم :(الأسرة- المدرسة- دور العبادة- وسائل الإعلام- النوادي.
الخطوة الرابعة: وتضمنت: عرض عن واقع التعليم لطلاب الحلقة الأولى من التعليم الأساسى من حيث(تاريخه ونشأته -فلسفته -اهدافه -خصائص وسمات ومتطلبات مرحلة التعليم الأساسي-هيكل نظام التعليم في مصر-مشكلات التعليم الأساسي المعاصرة في مصر)..
الخطوة الخامسة: إجراءات الدراسة الميدانية وتحليل وتفسير النتائج: وتناولت تصميم وإعداد أداة الدراسة الميدانية، وبعد القيام بتحكيم الاستبانة والقيام بتطبيقها علي معلمين ومديرين الحلقة الأولي من التعليم الأساسي، وتحديد مدي التشابه والاختلاف بين استجابات أفراد العينة ، وقد اعتمدت الباحثة في تحليلها الإحصائي للبيانات علي استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Statistical Package For Social Sciences, SPSS)، ويعتبر من أدق الأساليب الإحصائية للعلوم الاجتماعية حاليا, وذلك للحصول علي نتائج الدراسة وتحليل وتفسير النتائج وصولا لتوصيات الدراسة.
الخطوة السادسة: وتتضمن هذه الخطوة: تقديم التصور لكيفية تحقيق آليات التكامل بين المؤسسات التربوية في تنمية قيم المواطنة.
ِAbstract
Introduction:
The concept of global citizenship came after contemporary developments and changes to include education on democracy, pluralism and collective commitment, acceptance of cultural differences and addressing problems within a global perspective, because it aims to serve all human societies, as education in global citizenship is based on human rights and the values of citizenship.
It is a set of sublime human values that elevate the value of the human being, and its existence is associated with civil society in which all aspects of human life are embodied. Rights, duties and belonging have been among the most important pillars of citizenship. To perform it towards his society in which he lives in word and behavior. Hence, citizenship is a social issue that links the individual to his state, environment and society.
Citizenship is considered one of the issues that present itself strongly when addressing any dimension of development in general, and citizenship in its broad sense means the link between the individual and the state in which he resides in a constant manner, and is linked to it geographically, historically and culturally, and after the increase in the sense of citizenship from the basic civic trends that are among its most important indicators Attitude towards respect for law and public order, respect for human rights, tolerance, acceptance of others, and other indicators that represent the basic values of citizenship.
In light of this, the values of citizenship must be developed and strengthened in the hearts of our children from early childhood. Citizenship and its values cannot be established without being acquired through education and upbringing through the family, educational institutions, places of worship, media and youth centers, all of this to prepare the good citizen who adheres to the values, customs and traditions of his society.
In view of the scientific and technological revolution that the world is witnessing today in all fields, many values have changed, and this is why the importance of focusing on the values and principles that have proven over time to be useful in preserving the status of the individual and the structure of society, and in the absence of values, society will not know cohesion and stability, but rather Social and institutional disintegration prevails, which paves the way for the existence of fertile soil for the spread of chaos, forms of sabotage and corruption, and the resulting damages to society and individuals, and education has a great responsibility in instilling values in the young people to play a role in the balance of society, its security and stability, and in light of this these indicators were taken as a point A starting point for laying out the outlines of a proposed conception to achieve integration between educational institutions in developing citizenship values.
The problem of the studyhas been identified on many grounds, the most important of which is
1) Activating ministerial decisions related to developing the values of belonging and citizenship and achieving school discipline, such as Resolution: No. 18 (for the year 2013), Resolution No. 21 (for the year 2010), Resolution No. 234 (for the year 2014), and Law No. (31) for the year 2018.
2) Results of some previous studies: They have been used to consolidate the problem through the findings of some previous studies related to aspects of the topic
3) Results and recommendations of the Citizenship Conference after the January 25 Revolution: Among them is the necessity to spread the culture of citizenship in terms of moral, ethical, religious and political rights to know the rights of citizens in their homeland, and to emphasize the role of schools in this so that Egyptian youth can assume their responsibilities and carry out their duties in building a mature system of relationships and Activating values, behaviors and ethics, developing aspects of strength, pride, pride and loyalty to the homeland, and the need to rehabilitate schools through teachers to face many problems that stand in the way of citizenship development, and to emphasize the role of educational curricula and education in developing the culture of citizenship in thought, behavior and application
The Problem of the current study is Illustrated in the following Questions:
1) What are the theoretical foundations of citizenship ?
2) What is the role of educational institutions in developing the values of citizenship?
3) What is the reality of education in the first cycle of basic education?
4) What are the opinions of principals and teachers towards developing the values of citizenship among the first stage pupils of basic education?
5) What is the proposed vision for achieving integration between educational institutions in developing the values of citizenship for pupils in the first stage of basic education?
Study Aims:
The current study Aims to:
The current study aims to develop a proposed vision that contributes to achieving integration between educational institutions to develop citizenship values for pupils in the first cycle of basic education.
Study Importance:
The current study Denies its Importance from the following Points:
• The importance of the study lies in strengthening the role of the family in order to reinforce some values, and the proposed vision for activating this role for pupils in the first stage of basic education; The most prominent of which is summarized as follows.
• The fact that values are one of the important determinants of the social behavior of individuals, and because of their importance in rebuilding life on the homeland.
• Recommendations and proposals can be drawn up to identify mechanisms that achieve integration between educational institutions to develop citizenship values for students of the first cycle of basic education..
• The study dealt with the issue of citizenship values, which is a necessary and fundamental matter that is indispensable in any society in general and in Egypt in particular.
• Reducing behavioral and moral deviations in society by providing young people with shipments of faith from within educational institutions
• Shedding light on educational institutions that are aware of their role, and armed with the appropriate amount of knowledge, through their officials carrying out their responsibilities towards their children, in particular, in order to bring them to the horizon that illuminates hope for a new bright future and a cohesive society based on love, peace and brotherhood.
• Explain the importance of the role that educational institutions can play to consolidate and reinforce the values of citizenship, and to address this stage of ”non-values” and ”immorality” that Egyptian society is going through in recent times.
Study Limitations:
The current study is Limited to:
• Substantive limits
The objective limits were represented in studying the mechanisms of integration between educational institutions, which are represented in (the family, school, houses of worship, the media, youth centers) to develop the values of citizenship (social control, enjoyment of rights, commitment to duties, community participation, consultation and democracy) among the students of the first cycle from basic education..
• Human boundaries
Represented by the members of the sample selected by the researcher, who are administrators and teachers for students of the first stage of basic education
• Objective boundaries:
The objective boundaries were represented in studying the mechanisms of integration between educational institutions, which are represented in (family, school, places of worship, media, youth centers) to develop citizenship values (social control, enjoyment of rights, commitment to duties, community participation, consultation and democracy) I have pupils in the first stage of basic education
• Temporal boundaries
Study tool was applied during the first semester of the academic year 2020-2021 A.D.
Study Methodology:
The Descriptive Approach: It is the approach that is based on an accurate description of the phenomena, depends on describing what is present and explains it, and is concerned with identifying the circumstances and relationships that exist between the facts, and it is not limited to collecting and classifying data, but rather goes beyond that because it includes a degree of explanation for these The data, and the important thing is that it is not merely a description of what is an accident or that which is an object, the essence is what is important in the descriptive research, but the research process is not completed until this data is organized, analyzed and drawn from it to conclusions that are meaningful and meaningful in relation to the problem in question, as it is concerned with analyzing and identifying common and prevailing practices. This approach will be used to describe the values of citizenship, and to identify the reality of these values among the first stage pupils of basic education, and the role of educational institutions in strengthening these values they have, And to get acquainted with everything that is going on inside educational institutions, in order to highlight the negatives and problems facing educational institutions, and try to find proposed solutions through developing a proposed concept and a proposed concept of how to achieve integration between educational institutions in developing the values of citizenship.
Study Tools:
The current study is based on the questionnaire
The researcher prepared a questionnaire addressed to a sample of principals and teachers of students of the first cycle of basic education in the governorates of (Sohag - Fayoum - Cairo) with the aim of identifying the mechanisms of integration between educational institutions in strengthening the values of citizenship (social control - enjoyment of rights - commitment to duties - community participation - the democracy) they have, and the most important requirements they need at this stage
Chapter of the Study:
The study Consist of 6 Chapters in the following Order:
Chapter One:
General frame work of the study Includes, Introduction, Study Problem, Objectives, Importance, Limitations, Methodology, Tool, Key Words and Terminology, Study Procedures and Previous Studies.
Chapter Two
The theoretical framework of the study and includes: the conceptual framework of citizenship and includes (its concept - its importance - its characteristics - its values - methods of achieving it - the role of its values in building its students - and the impact of its values on the stability of the individual and society.
Chapter Three
It included: The role of educational institutions in developing the values of citizenship, and they are: (family - school - places of worship - media – Clubs)..
Chapter Four
It included: a presentation on the reality of education for students of the first cycle of basic education in terms of (its history and origin - its philosophy - its objectives - characteristics, characteristics and requirements of the stage of basic education - the structure of the education system in Egypt - contemporary basic education problems in Egypt).
Chapter Fiv
Field study procedures, analysis and interpretation of results: It dealt with designing and preparing the field study tool, and after evaluating the questionnaire and applying it to teachers and managers of the first cycle of basic education, and determining the extent of similarity and difference between the responses of the sample members, and the researcher relied in her statistical analysis of the data on the use of the statistical package program For Social Sciences (Statistical Package For Social Sciences, SPSS), and it is considered one of the most accurate statistical methods for social sciences currently, in order to obtain the results of the study, analyze and interpret the results, in order to reach the recommendations of the study.
Chapter Six
This step includes: Presenting a vision for how to achieve integration between educational institutions in developing citizenship values