Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لتنمية الكفاءة الرياضية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية /
المؤلف
مرسي، هبة محمد عبدالرازق.
هيئة الاعداد
باحث / هبة محمد عبد الرازق مرسي
مشرف / علاء الدين سعد متولي
مشرف / سامية حسنين عبدالرحمن هلال
مشرف / أسامة عبد العظيم محمد
الموضوع
الرياضيات تعليم وتدريس. الرياضيات طرق التدريس.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
384 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
Multidisciplinary تعددية التخصصات
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 411

from 411

المستخلص

تحددت مشكلة البحث الحالي في وجود ضعف في مستوى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الكفاءة الرياضية، وللتغلب على هذه المشكلة، وتم استخدام التعليم المتمايز، حيث هدف البحث الحالي إلى تحديد فاعلية التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات لتنمية الكفاءة الرياضية بأبعادها الخمسة(الاستيعاب المفاهيمي- الطلاقة الإجرائية- الكفاءة الاستراتيجية- الاستدلال التكيفي- النزعة الرياضية المنتجة) لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي، وتكونت عينة البحث من (84) تلميذا من تلاميذ الصف السادس الابتدائي بإدارة كفر شكر التعليمية بمحافظة القليوبية، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة حيث بلغ عدد تلاميذ المجموعة التجريبية(40) تلميذا، من مدرسة كفر كردي الابتدائية المشتركة ودرست بالتعليم المتمايز، وبلغ عدد تلاميذ المجموعة الضابطة(44) تلميذا، من مدرسة كفر عزب غنيم الابتدائية المشتركة، ودرست بالطريقة المعتادة وذلك بعد التأكد من تجانس المجموعتين في كل من العمر الزمني والمستوى الاقتصادي والاجتماعي، والتحصيل السابق في الرياضيات، وأعدت الباحثة اختبار الكفاءة الرياضية، ومقياس النزعة الرياضية المنتجة ، ومقياس أنماط التعلم للصف السادس الابتدائي وتوصل البحث الحالي إلى:-
1- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الكفاءة الرياضية ككل وعند كل بعد من أبعاده لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
2- وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس النزعة الرياضية المنتجة لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وفقاً لنمط التعلم في التطبيق البعدي لاختبار الكفاءة الرياضية ككل وفي بعدي (الطلاقة الإجرائية – الاستدلال التكيفي)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وفقاً لنمط التعلم في بعدى (الاستيعاب المفاهيمي – الكفاءة الاستراتيجية).
4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية وفقاً لنمط التعلم لكل منهم في التطبيق البعدي لمقياس النزعة الرياضية المنتجة” لصالح متوسط درجات التلاميذ ذوي نمط التعلم الحركي، ثم التلاميذ ذوي نمط التعلم السمعي، ثم التلاميذ ذوي نمط التعلم البصري يليهم التلاميذ ذوي نمط تعلم القراءة والكتابة على الترتيب.
وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج البحث تمت التوصية باستخدام التعليم المتمايز في تدريس الرياضيات في المراحل التعليمية المختلفة لتنمية الكفاءة الرياضية بأبعادها الخمسة.
When Allah created all creation, each one of them came different from the other, neither alike nor identical, and Allah confirmed this difference {Allah raised some of you above others by degrees}. This preference may be in the body, or in science, or in the way of thinking
Therefore, Islam was keen to address people according to their minds and the extent of what they comprehend and understand, and it acknowledged the individual differences between people and individuals, in other words, it approved the principle of different interests. The interest of someone may be not important to others.
So differences are a general phenomenon in all beings, and it is one of the ways of Allah in his creation. Individuals of the same species differ among themselves, so there are no two individuals alike in response to each of them in one situation, and this difference between individuals is what gives life meaning, and this means that if equal All individuals are in IQ, for example - then intelligence will not become a trait that distinguishes one individual from another, and thus all individuals are only suitable for one profession.
In the educational process, it is noted that the students of the same class, despite their closeness in age, differ from each other in many characteristics such as height, weight, abilities, tendencies, interests and patterns, which make each of them a distinct student by himself, and these differences seem clear, prompting the teacher to take a certain position towards them. Reorganizes the seats of the pupils, or may divide them into homogeneous or heterogeneous groups.
Mathematics is one of the sciences that are indispensable to any individual, regardless of his culture or age, because it is related to his daily life, such as measurement, weight, distance, volume, area and other things.
Despite the importance of mathematics, it often becomes an obstacle to studying it for many because of its abstract nature and lack of sufficient knowledge of its theories and laws
The objectives of mathematics education have changed in the last two decades, so that academic achievement is no longer seen as the primary and main objective of mathematics education, but rather shifts the interest in preparing an individual capable of employing and using his mathematical knowledge in the battlefield of life. Success in the labor market requires more than just competence. Arithmetic, but it also needs the ability to apply mathematics in solving problems and overcoming difficulties. (Alaa Abu Al-Rayaat: 2014)
In 1989, the National Council of Teachers of Mathematics published a document. Based on what the study committee at the National Research Council Education Center in the United States of America (NCR) conducted a review of psychology research and the teaching and learning of mathematics, a comprehensive view of what it means to succeed in learning mathematics was reached, by identifying ways to learn mathematics successfully for anyone, and to achieve the main goal that school mathematics seeks, which is called ’Mathematical Proficiency’, which includes all aspects of experience, competence and knowledge of mathematics (NRC, 2001: 115).
Therefore, the current research deals with differentiated education and its effectiveness in developing the mathematical proficiency of primary school students.