Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
Using Differentiated Instruction Based on Learners’ Profiles For developing EFL Receptive Skills among Preparatory Stage Students /
المؤلف
EL Dabr, Randa Eliewa Abd EL Mawgood.
هيئة الاعداد
باحث / راندا عليوة عبد الموجود الدبر
مشرف / مني سالم زعزع
مناقش / حسناء صبري عبد الحميد حلوة
مناقش / عبير علي محمود دياب
الموضوع
English language.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
294 p. :
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم )اللغة الإنجليزية(
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 294

from 294

Abstract

First of all favor, thanks, praise, appreciation and gratitude are to Al- Mighty Allah for inspiring and giving me the power and patience to conduct this thesis. Achieving this thesis is considered one of the most challenges of my life. Therefore, all praise is directed to Allah who enabled me to finish it.
I gratefully acknowledge persons who so graciously helped and supported me to successfully achieve this work. My gratitude is deeply paid to my supervisors; Dr. Mona Salem Zaza, Professor of curriculum and methods of teaching English and Vice-dean of community and environmental affairs, Faculty of Education, Benha University; Dr. Hassnaa Sabry Abd Alhamid, Assistant Professor of curriculum and methods of teaching English, Faculty of Education, Benha University and Dr. Abeer Ali Mahmoud Diab, Lecturer of curriculum and methods of teaching English, Faculty of Education, Benha University for their kindness, effective supervision, support, advice, motivation and encouragement throughout this study. Their useful comments were truly a great help at every step of this study.
Deepest thanks and gratitude go to Dr. Eman Abd-Elhaq, Professor of curriculum and methods of teaching English and the dean of the Faculty of Education, Benha University and Dr. Heba El Sayed Elghotmy, Assistant Professor of curriculum and methods of teaching English, Faculty Of Education, Menofiya University for accepting the participation in the committee of examining the research.
Thanks are also extended to the curriculum and instruction department of the faculty of Education, Benha University, especially to the EFL staff members:Dr. Fatma Sadek, Dr Mahsoub Abdel-Sadeq, Dr. Magdy Amin, Dr, Abdel- Latif al- Shazli, Dr. Randa Karboush Dr. Nesreen Elswedy for their assistance and guidance.
I would like to thank Dr. Ebrahim Eltoncy Elsayed, lecturer of curriculum and teaching methods of Math, Faculty of Education, Benha University for his help concerning the statistical analysis. Deep thanks go to the teachers and the students of the Martyr Mohamed Hosooba Preparatory School for their cooperation and effort that facilitated carrying out the experiment.
Finally, I extend my gratitude and thanks to my parents especially my mother’s soul and her prayers which are still the cause of any success in my life. My sincere, deep and endless thanks are also extended to my beloved and merciful husband, Mohamed, who encouraged me to remain steadfast and achieve this life altering goal. Thanks are also to my dear kids; Doha, Mostafa, Ahmed and Saeed, who endured a lot during my research, and whose love, affection and supplication stimulated me to complete this work.
وتنبع أهمية الدراسة مما تقدمه للمجموعات التالية:
1- طلاب المدارس الإعدادية:
قد تساعد في تنمية المهارات الإستقبالية لديهم في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية من خلال تحفيزهم وإشراكهم في دروس الإستماع والقراءة. وتعزيز أدائهم في تلك المهارات والتفاعل مع بعضهم البعض من خلال تعليم المجموعات الصغيرة في ضوء أنماط التعلم.
2- معلمي اللغة الانجليزية كلغة اجنبية:
• لفت إنتباهم إلى أهميه التعليم المتمايز في ضوء أنماط التعلم لتنمية المهارات الإستقبالية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لدي الطلاب.
• تزويدهم بالإجراءات العملية لتنفيذ التعليم المتمايز لتنمية هذه المهارات.
3-الباحثون:
تفتح هذه الدراسة مجالًا جديدًا للبحث حول استخدام التعليم المتمايز لتطوير جوانب نفسية ولغوية ومهارية أخرى في اللغة الإنجليزية.
4- مخططي المناهج:
تلقي هذه الدراسة الضوء علي أهمية التعليم المتمايز وتشجيع مخططي المناهج لتطوير مناهج اللغة الإنجليزية في ضوء فاعلية التعليم المتمايز في تنمية المهارات الإستقبالية لدي الطلاب.
إجراءات الدراسة:
اتبعت هذه الدراسة الإجراءات التالية:
1- تحديد المهارات الإستقبالية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية واللازمة لطلاب المرحلة الإعدادية من خلال:
• مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة المتعلقة بالمهارات الإستقبالية في اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية لطلاب المرحلة الإعدادية.
• إعداد قائمه بالمهارات الاستقبالية في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية اللازمة لطلاب المرحلة الإعدادية.
• عرض القائمة علي لجنة من المحكمين للتحقق من مدي ملاءمتها للإستخدام في هذا البحث.
• تعديل وبناء الصيغة النهائية للقائمة وفقا لآراء المحكمين وملاحظاتهم.
2- تحديد كيفية تطبيق التعليم المتمايز لتنمية المهارات الإستقبالية في اللغة الانجليزية كلغة اجنبية لدي طلاب المرحلة الإعدادية من خلال:
• مراجعه الأدبيات والدراسات السابقة المتعلقة بالتعليم التمايز.
• تحديد الأنشطة وأنواع التقييم المستخدم في التعليم المتمايز في ضوء أنماط تعلم الطلاب
• تحديد الإجراءات التي سيتم إتباعها عند تطبيق التعليم المتمايز.
3- تحديد مدي فعالية إستخدام التعليم المتمايز في ضوء أنماط تعلم الطلاب لتنمية المهارات الإستقبالية في اللغة الانجليزية كلغة اجنبية لدي طلاب المرحلة الإعدادية من خلال:
• إختيار عينه من طلاب الصف الثاني بالمرحلة الإعدادية.
• تطبيق إختبار قبلي للمهارات الإستقبالية.
• تطبيق استبيان أنماط التعلمVARK لتحديد نمط التعلم لكل طالب.
• تقسيم الطلاب الي مجموعات حسب نمط تعلمهم.(مرئي ,سمعي, حركي, وقراءة/كتابة)
• التدريس باستخدام إستراتيجيات وانشطة وطرق تدريسية مختلفة لكل مجموعة وفقا لنمط تعلمها.
• تطبيق إختبار بعدي للمهارات الإستقبالية بعد تطبيق البرنامج.
4- جمع بيانات الدراسة وإجراء تحليل إحصائي للبيانات.
5- تحليل وتفسير نتائج الدراسة
6- - تقديم التوصيات والمقترحات.