Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
Using a Systemic Functional Genre-Based Approach for Developing EFL Writing Skills and Reducing Writing Anxiety among Student Teachers at Faculty of Education /
المؤلف
Hussein, Nehal Magdy Hussein Hassan.
هيئة الاعداد
باحث / نهال مجدى حسين حسن حسين
مشرف / فاطمه صادق محمد
مناقش / إيمان محمد عبدالحق
مناقش / رندا محمد صفي الدين
الموضوع
English language Study and teaching.
تاريخ النشر
2021.
عدد الصفحات
392 p. :
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية
تاريخ الإجازة
1/1/2021
مكان الإجازة
جامعة بنها - كلية التربية عام - المناهج وطرق التدريس وتكنولوجيا التعليم
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 418

from 418

Abstract

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of using the systemic functional genre-based approach in developing EFL student teachers’ writing skills and reducing their writing anxiety. The participants of the present study (n=50) were EFL third-year students enrolled in the English section at the Benha the Faculty of Education in Qalubia Governorate. The instruments and materials of the present study included an EFL writing skills checklist, a pre/post EFL writing skills test, and an EFL writing anxiety scale. The present study followed the two groups (control and experimental). The study followed pre/posttest design. In this design, the dependent variables were measured before and after the experiment for both groups. The results revealed that there is a statistically difference between the mean score of the control group and that of the experimental group in the post-assessment of the overall EFL writing skills test in favor of the experimental group. The results also revealed that there is a statistically difference between the mean score of the control group and that of the experimental group in the post-assessment of the overall EFL writing anxiety scale in favor of the experimental group. Therefore, it can be concluded that the systemic functional genre-based approach is effective in developing the EFL writing skills and reducing writing anxiety among EFL student teachers
استهدفت الدراسة الحالية الي توضيح اثر استخدام مَدخل وظيفي نظامي قائم على تحليل النص لتنمية مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وخفض القلق من الكتابة لدى الطلاب المعلمين بكلية التربية. وتكونت عينة االدراسة من خمسة وتسعون طالب من طلاب الفرقة الثالثة شعبة اللغة الأنجليزية بكلية التربية جامعة بنها ، بمحافظة القليوبية. وأشتملت مواد وأدوات الدراسة على ﻗﺎﺋﻤﺔ بمهارات اﻟﻜﺘﺎﺑﺔ ﺑﺎﻟﻠﻐﺔ اﻹﻧﺠﻠﻴﺰﻳﺔ اللازمة للطلاب الفرقة الثالثة ، اختباراً للكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (بتطبيقه قبلياً وبعدياً) ، ومقياس لقياس القلق من الكتابة باﻟﻠﻐﺔ الإنجليزية. وأشتملت الدراسة الحالية علي مجموعتين (الضابطة والتجريبية). ويعد هذا البحث من البحوث الشبه تجريبية ذات المجموعتين (الضابطة والتجريبية) وقياس قبلي- بعدى. وقد تم اختبار طلاب المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية قبل اجراء المعالجة لتحديد مستوي التجانس بين طلاب المجموعتين في مهارات الكتابة باللغة الأنجليزية ومقياس القلق من الكتابة باﻟﻠﻐﺔ الإنجليزية ، ثم اختبار طلاب المجموعتين بعد تطبيق مَدخل وظيفي نظامي قائم على تحليل النص لتحديد فاعليته فى تنمية مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وخفض معدلات القلق من الكتابة لدي طلاب المعلمين بشعبة اللغة الإنجليزية بكلية التربية ببنها. وأشارات نتائج الدراسة الى أنه ”يوجد فرق ذو دلالة أحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات طلاب المجموعة الضابطة وطلاب المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى فى مهارات االكتابة ككلOverall “EFL writing skills لصالح المجموعة التجريبية وكذلك يوجد فرق ذو دلالة أحصائية عند مستوى 0.01 بين متوسطات درجات طلاب المجموعة الضابطة وطلاب المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى لمعدلات القلق من االكتابة باللغة الإنجليزية ككلOverall EFL writing Anxiety لصالح المجموعة التجريبية”.