الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدفت الدراسة وضع تصور مقترح لتطوير التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم العام بالكويت. واستخدمت المنهج الوصفي لوصف وتحليل واقع التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم العام بالكويت. وتم تصميم استبانة هدفت إلى الوقوف على درجة أهمية تطوير برامج التنمية المهنية لمديري مدارس التعليم العام. وتضمنت محاور الاستبانة : - الدراسات العليا - التدريب والتطوير المستمر. - إجراء البحوث العلمية - القراءة الموجهة والحرة . - حضور الندوات والمؤتمرات - الزيارات الميدانية والرحلات. وتم تطبيقها على عينة وصلت (300) من المديرين والمديرين المساعدين بمدارس التعليم العام ، وتم عرض الاستبانة على عينة من الخبراء الاكاديميين في بعض الجامعات العربية. وكانت أبرز النتائج : - حاجة مديري المدارس الابتدائية والمتوسطة بالكويت إلى التنمية المهنية المستمرة في ظل التحديات والمتغيرات المتلاحقة. - ثمة قصور في أداء مديري المدارس الكويتية أكدته نتائج الدراسة النظرية والدراسات السابقة. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين مفردات العينة من حيث النوع ( ذكر أو انثي). - هناك فروقا دالة إحصائيا بين متوسطات درجات المدير والمدير المساعد حسب سنوات الخبرة (أقل من 5 سنوات - من 5 : 10 سنوات)، لصالح من 5 : 10 سنوات. الكلمات المفتاحية : - التنمية المهنية. - مديري مدارس التعليم العام . ABSTRACT The study aimed to develop a proposed vision for developing the professional development of principals of public education schools in Kuwait. The descriptive approach was used to describe and analyze the reality of professional development for principals of public education schools in Kuwait. A questionnaire was designed aimed at identifying the degree of importance of developing professional development programs for principals of public education schools. Questionnaire topics included: - Graduate Studies - Continuous training and development. - Conducting scientific research Guided and free reading. - Attending seminars and conferences Field visits and excursions. It was applied to a sample of (300) principals and assistant principals in public education schools, and the questionnaire was presented to a sample of academic experts in some Arab universities. The most prominent results were: The need for principals of primary and middle schools in Kuwait for continuous professional development in light of the challenges and successive changes. - There is a shortcoming in the performance of Kuwaiti school principals, which was confirmed by the results of the theoretical study and previous studies. - There are no statistically significant differences between the sample items in terms of gender (male or female). - There are statistically significant differences between the average degrees of the director and the assistant director according to years of experience (less than 5 years - from 5 to 10 years), in favor of 5 to 10 years. key words - Professional development. - Principals of public education schools. |