Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
فاعلية برنامج إلكتروني في علاج بعض صعوبات تعلم العروض وتنمية مهارات الوعي الصوتي لدى طلاب المرحلة الثانوية الأزهرية /
المؤلف
الجمال، إيمان خميس صالح يونس.
هيئة الاعداد
باحث / إيمان خميس صالح يونس الجمال
مشرف / أمير صلاح الهواري
مشرف / أحمد مفرح أحمد
مناقش / محمد أحمد عويس
الموضوع
qrmak
تاريخ النشر
2021
عدد الصفحات
263 ص. :
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المناهج وطرق تدريس اللغة العربية
تاريخ الإجازة
2/3/2021
مكان الإجازة
جامعة الفيوم - كلية التربية - قسم المناهج وطرق تدريس
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 13

from 13

المستخلص

مستخلص البحث:
يهدف البحث الكشف عن فاعلية برنامج إلكتروني قائم على الوسائط المتعددة لعلاج بعض صعوبات تعلم العروض، وتنمية مهارات الوعي الصوتي لدى طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، و المنهج شبه التجريبي، الذي اعتمد على تصميم مكون من مجموعتين: إحداهما ضابطة، تتكون من (32) طالبة درست بالطريقة التقليدية، والأخرى تجريبية، تتكون من ( 32 ) طالبة، قد طبق عليها البرنامج الإلكتروني القائم على الوسائط المتعددة، وقد تم اشتقاق عينة البحث من طلاب الصف الثاني الثانوي الأزهري، حيث حددت العينة من طالبات الصف الثاني الثانوي الأزهري بمعهد فتيات الحادقة الأزهري بمحافظة الفيوم، وتكونت أدوات البحث من قائمة بصعوبات تعلم العروض، وقائمة بمهارات الوعي الصوتي العروضي، واختبار صعوبات تعلم العروض تكون من أربعين سؤالًا، واختبار مهارات الوعي الصوتي العروضي تكون من عشرين سؤالًا، وبطاقة ملاحظة تكونت من سبع وعشرين مفردة ، ودليلي المعلم والطالب وفقًا للبرنامج الإلكتروني القائم على الوسائط المتعددة، و بعد التحقق من صدق أدوات البحث، وثباتها، تم تطبيقها لدى عينة البحث، حيث استمرت مدة التطبيق ستة أسابيع. وقد أظهرت نتائج البحث ما يلي:
1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار صعوبات تعلم العروض لصالح التطبيق البعدي.
2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار صعوبات تعلم العروض لصالح المجموعة التجريبية.
3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار الوعي الصوتي لصالح التطبيق البعدي.
4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الوعي الصوتي لصالح المجموعة التجريبية.
5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي، والبعدي لبطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدي.
6- وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية، والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية.
7- وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب عينة البحث في اختبار صعوبات تعلم العروض، واختبار الوعي الصوتي، وبطاقة الملاحظة.
Abstract:
The research aims to identify the effectiveness of an electronic program based on multimedia to treat some difficulties in learning presentations, and to develop phonemic awareness skills for students of the second grade of Al-Azhar secondary school. To achieve the goal, the researcher used the descriptive approach, and the quasi-experimental approach, which relied on a design consisting of two groups: one of them A control group, consisting of (32) female students who studied in the traditional way, and the experimental one, consisting of (32) female students, on whom the electronic program based on multimedia was applied. The research sample was derived from the students of the second grade of Al-Azhar secondary school, where the sample was selected from the female students of the class. The second secondary school of Al-Azhari at the Al-Hadqa Girls’ Institute Al-Azhari in Fayoum Governorate. The search tools consisted of a list of the difficulties of learning presentations, a list of the skills of presentational voice awareness, a test of learning difficulties of presentations consisting of (40) questions, and a test of vocal awareness skills of presentation consisted of (20) questions, and a note card. It consisted of (27) items, and the teacher and student guides according to the electronic program based on multimedia, and after verifying the validity and stability of the research tools, they were applied to the research sample, where the application period lasted six, I sell. The search results showed the following:
1- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the test of learning difficulties of presentations in favor of the post application.
2-There are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group and the control group in the post application of the test of learning difficulties of presentations in favor of the experimental group.
3- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the phonemic awareness test in favor of the post application.
4- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the vocal awareness test in favor of the experimental group.
5- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group students in the two applications, pre and post, of the observation card in favor of the post application.
6- There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group in the post application of the observation card in favor of the experimental group.
7- There is a statistically significant correlation between the scores of the study sample students in the presentations learning difficulties test, the phonemic awareness test, and the observation card.