الفهرس | يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام |
المستخلص هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر نمط التشارك عبر المنصة التعليمية الإلكترونية Edmodo في تنمية مهارات البرمجة والتنظيم الذاتي لدى طلاب المرحلة الثانوية، واستخدام المنهج التجريبي، وتم تبني نموذج إبراهيم الدسوقي(2015) في التصميم التعليمي لبيئة التعلم، وتكونت العينة من (60) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة الثانوية بنات الثانوية بإدارة غرب الفيوم التعليمية بمحافظة الفيوم، وتم توزيعهم على مجموعتان تجريبيتان قوام كلاً منها(30) طالبة. ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: • وجود أثر إيجابي لنمط التشارك عبر المنصة التعليمية الإلكترونية Edmodo في تنمية التحصيل المعرفي والجانب المهاري لمهارات البرمجة ومهارات التنظيم الذاتي. • تفوق المجموعة التجريبية الثانية التي استخدمت نمط التشارك التآزري على المجموعة التجريبية الأولى التي استخدمت نمط التشارك المتوازي في الجانب المعرفي والمهاري لمهارت البرمجة ومهارات التنظيم الذاتي. الكلمات المفتاحية: نمط التشارك (المتوازي-التآزري)- المنصة التعليمية الإلكترونية Edmodo- مهارات البرمجة- مهارات التنظيم الذاتي. Abstract Candidate’s name: Hala Hamdy Abdel-Mageed Soliman. Thesis title: The Collaborative Pattern Across E-learning Platform (Edmodo) and its Impact on Developing some Programming and Self-Regulation Skills among Secondary Stage Student. Awarded by: Fayoum University - Faculty of Education. Academic degree: master’s degree in Education, Department of Curriculum and Methodology, majoring in “Instructional Technology”. Research language: Arabic. Grant year: 1442 AH / 2021 AD. Supervisors: Prof. Dr. Iman Salah El-Din Saleh; Dr. Azza Fawzi Abdel Hafeez. Abstract: The study aims to reveal the effect of the collaborative pattern across Edmodo E-learning platform on developing programming and self-regulation skills among high school students, using the experimental approach. Ibrahim El-Desouki model (2015) was adopted in the educational environment. The sample consisted of (60) female students from the first year secondary school at Althanawya Banat Secondary School for girls at the West Fayoum Educational Administration in Fayoum Governorate. They were distributed into two experimental groups of (30) students each. Among the most important conclusions of the study: • There is a positive impact of the collaborative pattern across the Edmodo e-learning platform in developing the cognitive achievement and the skill side of programming skills and self-regulation skills. • The second experimental group that used the pattern of synergistic collaboration outperformed the first experimental group that used the parallel collaborative pattern in the cognitive and skills aspect of programming skills and self-regulation skills. Key words: Collaborative pattern (parallel-synergistic)- Edmodo E-learning Platform - Programming skills - Self-Regulation skills |