Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دراسة عامليه للصمود النفسي لدى الأطفال
في مجموعات عمرية متتابعة/
المؤلف
ابوالعنين،اميرة سامى عوض الله.
هيئة الاعداد
باحث / اميرة سامى عوض الله
مشرف / سماح زهران
مشرف / نبيهة عبد العظيم
مناقش / اسماء عبد المنعم
مناقش / نادية محمود
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
243ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
5/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم تربية الطفل
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 296

from 296

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى قياس الصمود النفسي لدى الأطفال في مجموعات عمرية متتابعة، والكشف عن الفروق في الصمود النفسي بين الأطفال خلال مرحلتي الطفولة (المبكرة – المتوسطة) ضمن المجموعات المتتابعة، وبين الأطفال من الجنسين (ذكور- إناث) ضمن المجموعات المتتابعة، وبين الأطفال (العاديين - ذوي الظروف الضاغطة) ضمن المجموعات المتتابعة. طبق في الدراسة 1. مقياس الصمود النفسي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة من (5-7) سنوات (إعداد الباحثة)، نسختين (أ) من ”5-6” سنوات، (ب) من ”6-7” سنوات، 2. مقياس الصمود النفسي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المتوسطة من (7-9) سنوات (إعداد الباحثة)، نسختين (أ) من ”7-8” سنوات، (ب) من ”8-9” سنوات، 3. استمارة جمع مؤشرات الحالة الاقتصادية والاجتماعية للطفل (إعداد الباحثة)، 4. اختبار المصفوفات المتتابعة الملون (CPM) لقياس الذكاء (إعداد جون رافن). أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الذكور والإناث في المجموعة الرابعة من (8-9) سنوات لصالح الإناث - وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الذكور لصالح المجموعات من (5-6)، (6-7)، (8-9) سنوات - وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الإناث لصالح المجموعات من (5-6)، (6-7)، (8-9) سنوات - وجود فروق دالة إحصائيًا في متوسط رتب الأطفال لصالح المجموعات من (5-6)، (6-7)، (8-9) سنوات - عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الذكور ذوي الظروف الضاغطة في المجموعات العمرية المتتابعة - وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الإناث ذوات الظروف الضاغطة لصالح المجموعات من (5-6)، (6-7)، (8-9) سنوات - عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الأطفال الذكور والإناث ذوي الظروف الضاغطة في المجموعات العمرية المتتابعة - وجود فروق دالة إحصائيًا في متوسط رتب الأطفال ذوي الظروف الضاغطة لصالح المجموعات من (5-6)، (6-7)، (8-9) سنوات - عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الأطفال الذكور العاديين وذوي الظروف الضاغطة - عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط رتب الأطفال الإناث العاديين وذوات الظروف الضاغطة.
الكلمات المفتاحية
– الصمود النفسي ”Resilience Psychological”
– مجموعات عمرية متتابعة ”Sequential Ages”
Abstract
The study aimed to measure the psychological resilience of children in consecutive age groups, and to reveal the differences in psychological resilience between children during the two stages of childhood (early - middle) within the consecutive groups, and between children of both sexes (male - female) within the successive groups, and between children (normal) - Those with stressful conditions) within successive groups. Applied in the study 1. The Psychological Resilience Scale for Children in Early Childhood from (5-7) Years (the researcher preparation), two versions (A) from ”5-6” years, (B) from ”6-7” years, 2. The Psychological Resilience Scale for Children in Middle Childhood from (7-9) years (the researcher’s preparation), two versions (a) from ”7-8” years, (b) from ”8-9” years, 3. A form for collecting indicators of the economic and social status of the child (the researcher’s preparation), 4. The Color Sequential Matrix Test (CPM) to measure intelligence (John Raven’s preparation). The results of the study showed that there are statistically significant differences between the average ranks of males and females in the fourth group of (8-9) years in favor of females - there are statistically significant differences between the average ranks of males in favor of groups from (5-6), (6-7), (8-9) years - the existence of statistically significant differences between the average female ranks in favor of groups from (5-6), (6-7), (8-9) years - the existence of Statistically significant differences in the average ranks of children in favor of groups from (5-6), (6-7), (8-9) years - the absence of statistically significant differences between the average ranks of males with stressful conditions in the age groups Sequential- There are statistically significant differences between the average ranks of females with stressful conditions in favor of groups from (5-6), (6-7), (8-9) years - There are no statistically significant differences between the average ranks of male children And females with stressful conditions in successive age groups - the presence of statistically significant differences in the average ranks of children with stressful conditions in favor of groups from (5-6), (6-7), (8-9) years - no Statistically significant differences between the average ranks of normal male children and those with stressful conditions - There are no statistically significant differences between the average ranks of normal female children and those with stressful conditions.
Key words:
- Psychological Resilience
- Sequential Ages