Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
تصميم الاختبار التكيفي المحوسب متعدد المراحل وأثره على دقة قياس الاستدلال البصري باستخدام نظرية الاستجابة للمفردة
’’دراسة محاكاة وتطبيق’’/
المؤلف
محمد،مصطفى احمد قاسم.
هيئة الاعداد
باحث / مصطفى احمد قاسم
مشرف / امنية كاظم
مشرف / شادية عبد العزيز
مناقش / محمود عبد العليم
مناقش / عادل السعيد
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
298ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
علم النفس التربوى
الناشر
تاريخ الإجازة
22/8/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - قسم علم النفس التعليمى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 323

from 323

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة إلى التوصل لأفضل تصميم تكيفي محوسب متعدد المراحل يحقق دقة في قياس الاستدلال البصري وذلك باستخدام نظرية الاستجابة للمفردة والاستعانة بالمحاكاة كوسيلة وسيطة لتحقيق هذا الهدف. وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس الاستدلال البصري وكانت صورته الأولية مكونة من (114) مفردة، تم توزيعها على ثلاث صور اختبارية وتطبيقهمورقياً على عينة مكونة من (948) طالباً وطالبة تراوحت أعمارهم من (9) إلى (17) سنة، وتم تدريجها على ميزان تدرج واحد مشترك باستخدام النموذج ثلاثي المعلم ليصبح العدد الكلي لمفردات المقياس بعد التدريج (102) مفردة، واستخلصت الدراسة تقديرات قدرة الأفراد ومعالم مفردات المقياس، وحددت المعايير التي تفسر في ضوئها مستويات قدرة الأفراد.
قامت الدراسة بتقسيممقياس الاستدلال البصري إلى سبع صور اختبارية مُصغرة طول كل منها (15) مفردة وتختلف في مستوى صعوبتها؛حيث تم استخدامها في تكوين التصميمات التكيفية المحوسبة ثنائية المرحلة وبلغت ست تصميمات والتصميمات ثلاثية المرحلة وبلغت عشرة تصميمات وذلك فرضياً تمهيداً لتوليد استجابات الطلاب عليها باستخدام المحاكاة من خلال تغذية برنامج المحاكاة بتقديرات قدرة الأفراد، ومعالم المفردات المقدرة من التطبيق الورقي،ومكونات الصورة الدينامية النهائية،وأسفرت نتائج المحاكاة عن توليد استجابات عينة مكونة من (704) طالباً وطالبة علي (16) تصميم تكيفي محوسب (ثنائي-ثلاثي) المرحلة وذلك لكل طالب مختبر. وحذف (98) طالباً وطالبة لعدم قدرة برنامج المحاكاة توليد استجاباتهم، وتمثلت أهم نتائج الدراسة في أن تصميم (1-3-3) أكثر دقة في تقدير قدرة الأفراد على مقياس الاستدلال البصري.كما قامت الدراسة بتطبيقه واقعياً بالحاسب الآليعلىعينة مكونة من (60) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول والثاني الإعدادي للتحقق من فاعليته، وأثبتت الدراسة فاعليته من خلال دقة تقديره لقدرة الأفراد على مستوى كل من الصور الاختبارية المصغرة والمسارات الاختبارية والمراحل الاختبارية والتصميم ككل، بالإضافة إلى فحص حساسيته للتمييز بين مستويات الأفراد.
الكلمات المفتاحية:
نظرية الاستجابة للمفردة، تصميمات الاختبار التكيفي المحوسب متعدد المراحل، الاستدلال البصري

Abstract
Researcher: Mostafa Ahmed Kasem Mohamed Shehata
Title:A Multistage Computer Adaptive Test Design and Its Effect On The Visual Reasoning Measurement Accuracy By Using Item Response Theory ”Simulation & Practical”
The studyaimed to reach the best computerized multi-stage adaptive test design that achieves accuracy in measuring visual reasoning using item response theory and the use of simulation as an intermediate means to achieve this goal. The studytools were represented in the visual reasoning scale, and its initial form was composed of (114) items, distributed on three test forms and applied (paper administration) to a sample of (948) boys and girls students whose ages ranged from (9) to (17) years, and items was calibrated on one common scale using the three-parameter model to bring the total number of scale items after calibration (102) to items. The study extracted estimates of the individual’s ability and parameters of the items of the scale. The norms that explain the levels of persons abilities have been defined.
The study has divided the scale of visual reasoning into seven modules, each of which are (15) items lengths and differ in the level of its difficulty, as it was used in the formation of computerized two-stage adaptive designs, and it reached six designs and three-stage designs reached ten designs, presumably in preparation for the generation of student responses to them using Simulation by feeding the simulation program with estimates of persons abilities, the estimated items parameters from the paper administration of the visual reasoning scale, and the final panel components. The simulation results were generating responses for each student of (704) students and that on each design from (16) computerized multi stage designs, and deleted (98) boys and girls due to the inability of the simulation program to generate their responses, and the most important results of the study were that (1-3-3) design was more accurate in estimating the ability of individuals to measure the visual reasoning. The study also applied it realistically by computer to a sample consisting of (60) boys and girls from the first and second preparatory stage students to verify its effectiveness, and examine its sensitivity to distinguish individual levels.
Key Words:
Item response theory, Multistage Computer adaptive test, Visual Reasoning