Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
دراسة مقارنة لخبرات بعض الدول في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية وإمكانية الإفادة منها بمصر/
المؤلف
شرارة،أميرة عبد الحكيم منصور ابراهيم
هيئة الاعداد
باحث / اميرة عبد الحكيم
مشرف / نوال احمد نصر
مشرف / فاطمة على السعيد
مناقش / محمد يوسف
مناقش / حنان اسماعيل
تاريخ النشر
2020
عدد الصفحات
342ص.
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
تاريخ الإجازة
11/10/2020
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 341

from 341

المستخلص

الملخص:
مقدمة الدراسة:
شهد العالم على مدى العقدين الماضيين تدفق لا محدود للمعلومات، ولا سيما تكنولوجيا المعلومات، وما تبع هذا التدفق من تغير في بنية المعرفة ومعطياتها، علاوة على النمو السريع في الشبكة الإلكترونية. وكان نتيجة لهذه التطورات في ظل ظاهرة العولمة تحول الاقتصاد العالمي إلى اقتصاد قائم على المعرفة.
ويتطلب هذا التغيرإعدادقوةالعملالقادرة علىاستخدامالآلاتوالمعداتالتيأصبحتمعقدةبصورةمتزايدة،كما يؤدي إلى تدني الطلب على المهارات منخفضة المستوى، وتضع خريجي التعليم الثانوي الفني والعاملين منهم في موضع ضعيف، بما يؤدي بهم إلى الاتجاه نحو البطالة، والاستبعاد من سوق العمل.ومن ثم تبرز ضرورة تنمية المهارات والتعليم والتدريب المهني المستدام من أجل تحقيق التنمية الشاملة والمستدامة، واكتساب الفرد لمهارات جديدة تؤهله للتعامل مع المعارف والتكنولوجيا والمعلوماتالرقمية، والتعلم باستمرار؛لأجلالتكيف مع مستجدات العصر، وتلبية احتياجات سوق العمل الذي ينتقل سريعاً من تقنيات منتجة حديثة إلى تقنيات أحدث وأكثر تطوراً.
مشكلة الدراسة:
تحددت مشكلة الدراسة في الأسئلة الآتية:
1. ما الأطر النظرية للتعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية؟
2. ما واقعالتعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية في مصر؟
3. ما خبرة الهند في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنيةالصناعية؟
4. ماخبرة الصين في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنيةالصناعية؟
5. ما المخطط المقترح لتطويرالتعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية بمصر في ضوء الاستفادة من خبرتي الهند والصين وبما يتفق مع ظروف المجتمع المصري؟
حدود الدراسة:
1. اقتصرت الدراسة على التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية بمصر نظام السنوات الثلاث والسنوات الخمس.
2. اقتصرت الدراسة على خبرتي الهند والصين في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية.
منهج الدراسة:
اتبعت الدراسة مدخل المشكلة Problem Approachلبراين هولمزBrian Holmes.
خطوات الدراسة:
سارت خطوات الدراسة في ضوء ما سبق على النحو التالي:
الخطوة الأولى:
تحديد الإطار العام للدراسة ويتضمن مقدمة الدراسة، ومشكلتهاوأسئلتها، وأهدافها، وأهميتها، وحدودها، ومنهجها، ومصطلحات الدراسة، والدراسات السابقة، وخطوات الدراسة.
الخطوة الثانية:
عرض الأطر النظرية للتعليم والتدريب المهني المستدام ومبرراته والاتجاهات العالمية السائدة فيه، ويتم الاعتماد في ذلك على الأدبيات والدراسات والوثائق.
الخطوة الثالثة:
تحليل المشكلة وتتضمن دراسة وتحليل الواقع الراهن للجهود المصرية في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية.
الخطوة الرابعة:
دراسة خبرة الهند في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجيالمدارس الثانوية الفنية الصناعية، والعوامل المجتمعية المؤثرة فيه في ضوء الرجوع للدراسات والأدبيات.
الخطوة الخامسة:
دراسة خبرة الصين في التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية، والعوامل المجتمعية المؤثرة فيه في ضوء الرجوع للدراسات والأدبيات.
الخطوة السادسة:
عرض التحليل المقارن،وتوضيح أوجه التشابه والاختلاف بين خبرتي الهند والصينفي التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية.
الخطوة السابعة:
التنبؤ، ويتضمن ما يلي:
- تقديم مخطط مقترح لتطوير التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية بمصر في ضوء الاستفادة من خبرتي الهند والصين.
- مدى قابلية المخطط المقترح للتنفيذ بالبيئة المصرية.
وتوصلت الدراسة إلى تقديم مخطط مقترح لتطوير التعليم والتدريب المهني المستدام لخريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية في مصر، وذلك في ضوء الإفادة من كل من الدراسة النظرية والدراسة المقارنة لخبرتي الهند والصين والمبادرات المصرية في التعليم والتدريب المهني المستدام، وكانت أهم عناصره:
• رسم سياسة وطنية لتنمية المهارات تتميز بالديناميكية والمرونة.
• إنشاء هيئة أو مؤسسة خاصة بالتعليم الفني والتدريب المهني تتولى متابعة خريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية، وتقييم كفاياتهم الخارجية ومواءمتهم المهنية لمتطلبات سوق العمل، مع رصد تحولات السوق وتغيراته.
• استكمال الإطار الوطني للمؤهلات المهنية مع الاطلاع على التجربتين الهندية والصينية في هذا الشأن.
• تشجيع المؤسسات الصناعية والشركات على تصميم برامج تدريبية للعاملين بها من خريجي المدارس الثانوية الفنية الصناعية.
ٍSummary
Introduction:
Over the past two decades, the world has seen an unlimited flow of information, especially information technology, and this flow of change in the knowledge structure and data, as well as the rapid growth of the Internet. As a result of these developments in the shadow of globalization, the global economy has been transformed into a knowledge - based economy.
This change requires the development of a labor force capable of using increasingly complex machinery and equipment, low demand for low-level skills, placing technical secondary education graduates and their staff in a vulnerable position, leading to unemployment, exclusion from the labor market. Thus, the need for sustainable development of skills, education and vocational training is essential for comprehensive and sustainable development, the acquisition of new skills by the individual to deal with knowledge, technology and digital information, and continuous learning to adapt to the latest developments and meet the needs of the labor market, Latest and more sophisticated techniques.
Problem of the study:
The problem of the study is determined by the following questions:
1. What are the theoretical frameworks for sustainable vocational education and training for technical secondary school graduates?
2. What is the reality of sustainable vocational education and vocational training for graduates of secondary technical schools in Egypt?
3. What is India’s experience in sustainable vocational education and training for vocational secondary school graduates?
4. What is China’s experience in sustainable vocational education and training for technical secondary school graduates?
5. What is the proposed scenario for the development of sustainable vocational education and training for graduates of technical secondary schools in Egypt in light of benefiting from the experience of India and China and in accordance with the conditions of Egyptian society?
The limits of the study:
1. The study is limited to vocational education and vocational training for graduates of industrial technical secondary schools in Egypt for three and five years.
2. The study is limited to the experience of India and China in the sustainable vocational education and training of graduates of technical secondary industrial schools.
Study Approach:
The study follows the problem approach of Brian Holmes.
Study Steps:
The study steps are determined in light of the above as follows:
The first step
Determining the general framework of the study, including the introduction of the study, its problem, its questions, objectives, importance, limits, methodology, study terminology, previous studies, and study steps.
The second step:
To present the intellectual and theoretical frameworks of the VET, its justifications and global trends, and rely on literature, studies and documents.
The third step:
Analysis of the problem includes the study and analysis of the current reality of the Egyptian efforts in vocational education and vocational training for graduates of secondary technical schools.
The fourth step:
To study India’s experience in sustainable vocational education and training for vocational secondary school graduates and the societal factors that influence it in the light of reference to studies and literature.
The Fiveth Step:
Study of China’s experience in sustainable vocational education and training for vocational secondary school graduates and the societal factors that influence it in light of the reference to studies and literature.
The sixth Step:
Present comparative analysis, and illustrate the similarities and differences between India and Brazil’s experience in sustainable vocational education and training for industrial technical secondary school graduates.
The seventh step:
Prediction, contains the following
- Introducing a proposed scenario for the development of sustainable vocational education and training for graduates of secondary technical industrial schools in Egypt in light of benefiting from the experience of India and Brazil
- The extent to which the proposed scenario for implementation in the Egyptian environment.
The study reached to present a proposed scheme for developing sustainable vocational education and training for graduates of industrial technical secondary schools in Egypt, in light of benefiting from both theoretical study and the comparative study of the experiences of India and China and Egyptian initiatives in sustainable vocational education and training, the most important elements of which were:
• Formulating a national policy for developing skills characterized by dynamism and flexibility.
• Establishing a commission or institution for technical education and vocational training that will monitor industrial technical secondary school graduates, assess their external competencies and their professional alignment with labor market requirements, while monitoring market transformations and changes.
• Complete the national framework for professional qualifications, with knowledge of the Indian and Chinese experiences in this regard.
• Encouraging industrial enterprises and companies to design training programs for their graduates from industrial technical secondary schools