Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
متطلبات استخدام تكنولوجيا المعلومات لتطوير إدارات التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج=
المؤلف
احمد، خليل إبراهيم أبو الوفا .
هيئة الاعداد
باحث / خليل إبراهيم أبو الوفا أحمد
مشرف / أحمد حمدي شوره توفيق
مناقش / رمضان احمد عبد المطلب
مناقش / صلاح عبد الحكيم
الموضوع
تكنولوجيا المعلومات-تخطيط.
عدد الصفحات
237 ص.؛
اللغة
العربية
الدرجة
ماجستير
التخصص
العلوم الاجتماعية (متفرقات)
الناشر
تاريخ الإجازة
29/7/2020
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية الخدمة الاجتماعية - تخطيط اجتماعى
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 235

from 235

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية
أولاً: مدخل لمشكلة الدراسة:
يسعى الأفراد في مختلف شركات الأعمال التجارية والمؤسسات للعمل في وقت زمني أقصر دوماً، وكفاءة وإنتاجية أكبر، الأمر الذي يجعل من تكنولوجيا المعلومات وسيلة مهمة وضروية للوصول إلى أهدافهم وتطوير أعمالهم يوماً بعد يوم، إذ أصبحت الحاجة ملحة لأداء الكثير من المهام في وقت قصير لتلبية الاحتياجات التي تتطلبها الأسواق العالمية والمحلية من خدمات وبضائع.
حيث تعمل تكنولوجيا المعلومات علي توفير مجموعة من الأدوات والعمليات والمنهجيات التي تسهل عملية سير الأعمال وتحقيق أهداف المؤسسة مثل الترميز، والبرمجة ونقل البيانات والتخزين والاسترجاع وتحليل النظم وتصميمها والتحكم بها، فضلاً عن المعدات المرتبطة المستخدمة لجمع ومعالجة وتقديم المعلومات وهذا هو مضمون أهمية تكنولوجيا المعلومات, والتخزين الإلكتروني، وحماية مختلف السجلات القيمة في المؤسسات, وتقديم المعلومات والاتصالات اللازمة والمهمة لأصحاب القرار، حيث تساعدهم في اتخاذ القرار الصائب بما يتعلق بمؤسساتهم.
كما تساعد تكنولوجيا المعلومات علي الصيانة الآمنة لملفات العملاء، بما يضمن حيوية ونزاهة العمل, وتسهيل عملية التدريس وتلقي المعلومات لطلاب المدارس، خصوصاً بعد إدخال الحواسيب ضمن المناهج التدريسية, والعمل علي حماية المعلومات الإلكترونية من الاختراق أو القضاء عليها خلال كارثة تكنولوجية, وتخفيف أعباء الموظفين في أداء مهامهم، وسهولة تتبع المشاريع ومراقبة البيانات المالية, بالإضافة إلي التحكم بسماحية الوصول إلى المعلومات والبيانات المخزنة في قواعد البيانات، والقدرة علي تعديلها ونقلها وحذفها, والوصول عن بعد إلى الشبكة الإلكترونية الخاصة بالشركة أو المؤسسة، بحيث يتمكن الموظفون العمل من المنزل أو أي مكان آخر, وتسهيل التواصل بين الموظفين وعالم الأعمال بسرعة وفعالية كبيرة.
وحيث تهتم الخدمة الاجتماعية بمواجهة مشكلات المجتمع المختلفة, كما تعمل أيضاً علي إحدث التغيرات التي تساهم في تطوير المؤسسات الاجتماعية باستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات, ومن نفس المنطلق يهتم التخطيط الاجتماعي أيضاً بإحداث التغيرات الهادفة والمخططة لتطوير المؤسسات الاجتماعية باستخدام التكنولوجيا المتاحة عالمياً ومحلياً.
ثانياً: أهمية الدراسة:
8) الاهتمام العالمي بتكنولوجيا المعلومات وتوظيفها في إحداث التنمية والتطوير في كافة القطاعات.
9) الاهتمام المحلي باستخدام تكنولوجيا المعلومات وتعميمها في جميع المؤسسات.
10) التطور الهائل في تكنولوجيا المعلومات واستخداماتها المتعددة.
11) الدور الحيوي لإدارات التخطيط والمتابعة في المحافظات المختلفة في تحقيق التنمية المستدامة.
12) أهمية التخطيط والمتابعة في تطوير وتحديث الأداء الإداري لمؤسسات الحكم المحلي.
13) اهتمام الخدمة الاجتماعية بتوظيف تكنولوجيا المعلومات في المؤسسات الاجتماعية والاقتصادية.
14) دور التخطيط الاجتماعي في استخدام كافة الإمكانات ومنها تكنولوجيا المعلومات في تحقيق التنمية المحلية في المجتمع.
ثالثاً: أهداف الدراسة:
2) تحديد متطلبات استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج, ومنها:
‌ه- تحديد المتطلبات المالية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير المالي لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
‌و- تحديد المتطلبات الإدارية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير الإداري لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
‌ز- تحديد المتطلبات التدريبية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير التدريبي لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
‌ح- تحديد المتطلبات البشرية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير البشري لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
5) تحديد معوقات استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
6) تحديد مقترحات تفعيل استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
7) التوصل لتصور مقترح لتفعيل استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج.
رابعاً: مفاهيم الدراسة:
(1) مفهوم تكنولوجيا المعلومات.
(2) مفهوم التطوير.
(3) مفهوم إدارة التخطيط والمتابعة.
خامساً: تساؤلات الدراسة:
2) ما متطلبات استخدام تكنولوجيا المعلومات لتطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج, ومنها:
‌ه- ما المتطلبات المالية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير المالي لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
‌و- ما المتطلبات الإدارية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير الإداري لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
‌ز- ما المتطلبات التدريبية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير التدريبي لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
‌ح- ما المتطلبات البشرية لاستخدام تكنولوجيا المعلومات لتحقيق التطوير البشري لإدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
5) ما المعوقات التي تحول دون استخدام تكنولوجيا المعلومات بالصورة المطلوبة لتطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
6) ما مقترحات تفعيل استخدام تكنولوجيا المعلومات لتطوير وتحسين وتجويد إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج ؟
7) ما التصور المقترح لتفعيل استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج؟
سادساً: الإجراءات المنهجية للدراسة:
(1) نوع الدراسة:
تنتمي هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية.
(2) المنهج المستخدم:
اتساقاً مع نوع الدراسة وأهدافها سوف يستخدم الباحث المسح الشامل للعامين بإدارات التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج, وعينة من الخبراء في مجال تكنولوجيا المعلومات.
(3) أدوات الدراسة:
من أجل تحقيق أهداف الدراسة والإجابة على تساؤلاتها واتساقاً مع منهجيتها سوف تعتمد الدراسة على الأدوات الآتية:
1) استبيان للعاملين والمسئولين بإدارات التخطيط والمتابعة الميدانية بمحافظة سوهاج.
2) مقابلات شبه مقننة مع الخبراء في مجال تكنولوجيا المعلومات.
(4) مجالات الدراسة:
(أ) المجال البشري:
3) المسح الاجتماعي الشامل للعاملين والمسئولين بإدارات التخطيط والمتابعة الميدانية بمحافظة سوهاج, والبالغ عددهم (98) مفردة.
4) عينة من الخبراء في مجال تكنولوجيا المعلومات , والبالغ عددهم (10) خبراء.
(ب) المجال المكاني:
طبقت الدراسة في إدارات التخطيط والمتابعة الميدانية بمحافظة سوهاج.
• أسباب اختيار الباحث لإدارات التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج:
‌أ- عمل الباحث بإدارة التخطيط والمتابعة الميدانية بمركز المنشاة بمحافظة سوهاج.
‌ب- اهتمام المسئولين بالمحافظة بتطوير إدارات التخطيط والمتابعة الميدانية بالمحافظة.
‌ج- تسهيل المسئولين وتعاونهم إجراءات جمع البيانات الخاصة بالدراسة.
(ج) المجال الزمني:
استغرقت فترة جمع البيانات من الميدان حوالي شهر ونصف ابتداءاً من 16/1/2020 إلي 29/2/2020.
سابعاً: نتائج الدراسة:
توصلت نتائج الدراسة إلي الآتي:
1) جاءت المتطلبات التدريبية في الترتيب الأول بنسبة (95.7%), وجاءت المتطلبات البشرية في الترتيب الثاني بنسبة (88.1%), كما جاءت المتطلبات الإدارية في الترتيب الثالث بنسبة (82.5%), بينما جاءت المتطلبات المالية في الترتيب الرابع والأخير بنسبة (77.8%).
2) جاءت المعوقات المالية في الترتيب الأول بنسبة (80.2%), وجاءت المعوقات التدريبية في الترتيب الثاني بنسبة (70.7%), كما جاءت المعوقات البشرية في الترتيب الثالث بنسبة (67.3%), بينما جاءت المعوقات الإدارية في الترتيب الرابع والأخير بنسبة (59.2%).
3) كما قام الباحث بعمل تصور مقترح لتفعيل استخدام تكنولوجيا المعلومات في تطوير إدارة التخطيط والمتابعة بمحافظة سوهاج .
ملخص الدراسة باللغة الإنجليزية
English Summary
First : Introduction to the problem of study:
The people in different businesses and institutions seek to work in a shorter time period, always with greater efficiency and productivity, which makes information technology an important and necessary means to reach their goals and develop their business day after day, as the need has become urgent to perform many tasks in a short time to meet Requirements for global and local markets for services and goods.
where information technology provides a set of tools, processes and methodologies that facilitate the business process and achieve the goals of the organization such as coding, programming, data transmission, storage, retrieval, system analysis, design and control, as well as related equipment used to collect, process and present information and this is the content of the importance of information technology, storage Mail, protecting the various valuable records in the institutions, and providing the necessary and important information and contacts to the decision-makers, as it helps them make the right decision regarding their institutions.
The information technology also helps in the safe maintenance of customer files, in a manner that guarantees the vitality and integrity of the work, and facilitates the teaching process and the receiving of information for school students, especially after the introduction of computers within the educational curricula, and work to protect electronic information from penetration or eliminate it during a technological disaster, and alleviate the workload Performing their duties, ease of tracking projects and monitoring financial data, in addition to controlling the permissibility of accessing information and data stored in databases, and the ability to modify, transfer and delete them, and remote access to the company’s electronic network or The institution, so that employees can work from home or anywhere, and facilitate communication between employees and the world of business quickly and very effectively.
As the social work interested in facing society problem’s, and too work in achieve changes that helping in make progress for social institutions by using technologies, as the same the social planning interested in achieve changes that making progress for social institutions by using local and international available technologies.
Second : The Importance of the study:
1) Global interest in information technology and its use in bringing about development and development in all sectors.
2) Local interest in the use of information technology and its dissemination in all institutions.
3) The tremendous development in information technology and its multiple uses.
4) The vital role of planning and follow-up departments in the various governorates in achieving sustainable development.
5) The importance of planning and follow-up in developing and updating the administrative performance of local government institutions.
6) Social service interest in employing information technology in social and economic institutions.
7) The role of social planning in using all capabilities, including information technology, in achieving local development in society.
Third : The Objectives of the study:
The main objective of the study is to define requirements for the use of information technology in the development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate.
Sub-goals are derived from it:
1) Determine the financial requirements for using information technology to achieve the financial development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate.
2) Define the administrative requirements for using information technology to achieve the administrative development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate.
3) Define training requirements for using information technology to achieve training development for the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate.
4) Defining the human requirements for using information technology to achieve human development for the Department of Planning and Follow-up in Sohag Governorate.
5) Identify obstacles to using information technology in developing the planning and follow-up department in Sohag Governorate.
6) To come up with proposals to activate the use of information technology in the development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate.
Fourth : The concepts of The Study:
1) The concept of information technology.
2) Development concept.
3) The concept of planning and follow-up department.
Fifth: The Study questions:
The main question of the study is what are the requirements for using information technology to develop the planning and follow-up department in Sohag Governorate?
Sub-questions are derived from it:
1) What are the financial requirements for using information technology to achieve the financial development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate?
2) What are the administrative requirements for using information technology to achieve the administrative development of the Planning and Follow-up Department in Sohag Governorate?
3) What are the training requirements for using information technology to achieve training development for the Department of Planning and Follow-up in Sohag Governorate?
4) What are the human requirements for using information technology to achieve human development for the Department of Planning and Follow-up in Sohag Governorate?
5) What are the obstacles that prevent the use of information technology as required to develop the planning and follow-up department in Sohag Governorate?
6) What are the suggestions for using information technology to develop, improve and improve the planning and follow-up department in Sohag Governorate?
Sixth: Methodological Procedures for the Study:
Type of study:
This study belongs to descriptive and analytical studies.
Methodology used:
Consistent with the type and objectives of the study, the researcher will use the comprehensive survey for the two years in the planning and follow-up departments in Sohag Governorate.
Study Tools:
In order to achieve the aims of the study and answer its questions and in line with its methodology, the study will rely on the following tools:
1) A questionnaire for workers and officials in the field planning and follow-up departments in Sohag Governorate.
2) Semi-structured interviews with IT experts.
Fields of study:
- The human domain:
1) The comprehensive social survey of workers and officials in the field of planning and follow-up departments in Sohag Governorate, which numbered (98) individuals.
2) A sample of (10) experts in the field of information technology.
- Spatial domain:
The study will be applied in the field planning and follow-up departments in Sohag Governorate.
Reasons for the researcher choosing planning and follow-up departments in Sohag Governorate:
1) The researcher worked in the field planning and follow-up department in the facility center in Sohag Governorate.
2) The interest of the governorate officials in developing field planning and follow-up departments in the governorate.
3) Facilitating and cooperating with officials to collect study data.
- Time domain:
It took about a month and a half to collect data from the field, starting from 16/1/2020 to 2/29/2020.
Seventh: Results of the study:
The results of the study reached the following:
1) The training requirements came in the first order by (95.7%), and the human requirements came in the second order by (88.1%), as the administrative requirements came in the third order by (82.5%), while the financial requirements came in the fourth and last order by (77.8%).
2) Financial constraints came in the first order by (80.2%), and training obstacles came in the second order by (70.7%), and human obstacles came in the third order by (67.3%), while administrative obstacles came in the fourth and last order with (59.2%) .