Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
Knowledge and Attitude of Adolescent students toward premarital examination in secondary schools At Assiut city /
المؤلف
Mohamed Kamel, Marwa
هيئة الاعداد
باحث / مروة محمد كامل محمد
مشرف / هدي دياب فهم إبراهيم
مناقش / شيماء الوردان علًي
مناقش / مني محمد محمود
الموضوع
toward premarital examination in secondary schools
تاريخ النشر
2019
عدد الصفحات
76p. :
اللغة
الإنجليزية
الدرجة
ماجستير
التخصص
المجتمع والرعاية المنزلية
الناشر
تاريخ الإجازة
1/10/2019
مكان الإجازة
جامعة أسيوط - كلية التمريض - Family and Community Health
الفهرس
Only 14 pages are availabe for public view

from 93

from 93

Abstract

الملخص العربي
مقدمة:
فحص ما قبل الزواج هو إجراء فحص للأزواج للكشف المبكر عن الأمراض. حيث يعتبر أحدى مكونات الرعاية الصحية التى تقدم قبل الزواج ، ومن فوائدها توفير معلومات عن الامراض التى قد تنتقل عن طريق الزواج للمقبلين على الزواج واحتمالية انتقال تلك الأمراض إلى الاطفال الذين لم يولدوا بعد ، وإتاحة الفرصة للوقاية من الأمراض وإدارتها ومعالجتها.
الهدف من الدراسة:
- تقييم معلومات واتجاهات الطلاب عن فحص ما قبل الزواج بمدينة أسيوط.
مكان الدراسه:
اجريت الدراسة فى اربعة مدارس ثانوية وتشمل (التجارية ،مدرسة جمال سلطان فرغلى الثانوية بنين شرق أسيوط )و( مدرسة الوليدية ومدرسة الصناعية بنات غرب أسيوط).حيث أجريت الدراسة على879 طالب .
أدوات الدراسة
تم استخدام آدتين لجمع البيانات:
أ- الأداة الأولى: تحتوى على جزآين:
الجزء الاول:- أشتمل على البيانات الشخصيه مثل اسم المكان العمر-الجنس - الاقامه....الخ
الجزء الثانى: تضمن أسئلة لتقييم معلومات الطلاب حول فحص ما قبل الزواج مثل مفهوم فحص ما قبل الزواج ، وأنواع الفحوصات الخاصة به ,والاماكن التى تقدم هذه الخدمة،مصدر المعلومات لدى الطلاب .
الآداة الثانية:
مقياس ليكرت لتقييم أتجاهات الطلاب عن فحص ما قبل الزواج بمدينة أسيوط، ويشمل أربعة عشر عبارة ، كل عبارة لها ردا على النحو الآتي: لا أوافق بشدة (1)، غير موافق (2)، محايد (3)، موافق (4) و أوافق بشدة ( 5). تم جمع البيانات في الفترة من منتصف فبراير إلى نهاية أبريل ، 2018. استغرق الباحث يومين كل أسبوع ، 35-45 طالب ممن وافقوا على المشاركة في الدراسة في اليوم الواحد.
نتائج الدراسة:
أوضحت الدراسة ان أكثر نصف الطلاب تتراوح أعمارهم بين 16 و أقل من 18 سنة ومتوسط اعمارهم كان من 19:14سنة. وفيما يتعلق بالنوع ، أكثر من الثلثين من الطلاب كانوا من الإناث.
أوضحت الدراسة ايضا من نتائج المعلومات وجد ان66 ٪ من الطلاب لديهم معرفة ضعيفة و 20,6٪ منهم لديهم معرفة متوسطة ، في حين أن 13,4٪ فقط منهم لديهم معرفة جيدة عن فحص ما قبل الزواج.
فيما يتعلق بأتجاهات الطلاب فقد لوحظ أن نصف الطلاب 50.4٪ لديهم أتجاهات سلبية و49.6٪ منهم لديهم أتجاهات إيجابية تجاه الفحص قبل الزواج.
الخلاصة
أستنادا الى نتائج الدراسة الحالية ،يمكن أستنتاج أن هناك ثلثى العينة المدروسة لديهم مستوى منخفض من المعرفة في حين أن 13.4٪ منهم فقط لديهم مستوى جيد من المعرفة تجاة فحص ما قبل الزواج،و كانت نصف العينة المدروسة لديهم اتجاهات سلبية و 49.6٪ منهم لديهم اتجاهات إيجابية تجاه فحص قبل الزواج.
التوصيات
أوصحت الدراسة بالاّتى:
وضع برنامج تثقيفي صحي حول أهمية خدمات الفحص قبل الزواج.
زيادة الوعي حول الفحص قبل الزواج من خلال وسائل الإعلام لتوفير معلومات دقيقة وتوجيهات صحية حول جوانب مختلفة من الفحص قبل الزواج.
تشجيع عمل ابحاث اخرى لتكرار هذه الدراسة في مدارس أخرى مع طلاب مختلفين لزيادة القدرة على تعميم النتائج.

Summary
Premarital examination is conducting examination for couples for early detection of diseases. Premarital examination is considering one of components premarital care, which provide service for couples; it provided partner with information about certain diseases and probability of passing those diseases to their unborn children and opportunity for prevention, management and treatment of diseases.
The present study aimed to assess knowledge and attitude of adolescent students about premarital examination at Assiut University. The study was conducted in 4 randomly selected secondary schools which include (Commercial, Jamal Farghali Sultan schools’ for Boys in East city, Alwaleedeya and Industrial schools for Girls in West the city) .The total number of sample was 879 students.
Tools of the present study:
Two tools were used in this study;
The first tool; Self - administered questionnaire was developed by researcher to collect information from the students, it included two parts:
Part 1: personal characteristics of the students; it included: name of student (optional) ,name of school ,age, sex, grade, residence, marital status, parents’ education and occupation.
Part 2: It consisted of questions to assess students’ knowledge regarding premarital examination which included definition, Beneficiary category, ,Importance ,diseases that can be detected by it , Types of pre marital investigation, Suitable time for examination, source of information , Service providers, Place of premarital examination.
The second tool Attendees’ Attitude scale toward premarital examination.; this scale assess the attitude of students’ regarding Pre-marital examination . It consisted of 14 statements five likert scale . Each positive statement have response as Strongly Disagree(1), Disagree(2), No opinion (3), Agree(4) and Strongly Agree(5) and reversed for positive statement. Data was collected by researcher, in the period from the mid of February to the end of April, 2018. The researcher took two days each week, 35-45 student who agree to participate in the study per day.
The main results of the present study;
The current study cleared that more than half (53.1%) of student’s aged from16-< 18 years and the mean age ± SD was 16.26 ± 1.14 ,As regard to sex, slightly more than two thirds (67.6%) of students were females and more than three fifth (63.8%) of them live in urban areas.
According to total score of knowledge; the study revealed that two thirds (66.0%) of studied students had poor score of knowledge and around one fifth (20.6%) of them had satisfactory score of knowledge, while only (13.4%) of them had good score of knowledge.
In addition to the present study observed that half (50.4%) of studied students had negative and 49.6%of them had positive attitude toward premarital examination.
Conclusion:
Based on the results of present study, it can be concluded that:
Two thirds of studied students had poor score of knowledge about premarital examination while only (13.4%) of them had good score of knowledge. Half of studied students had negative attitude and 49.6%of them had positive attitude toward premarital examination