Search In this Thesis
   Search In this Thesis  
العنوان
نظــام مقترح للتنمية المهنيـة للقيــادات الأكاديـميـة بالجامعـات الليـبـيـة في ضوء خبرات بعض الدول/
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
المؤلف
بوصلاح عبدالقادر محمد
هيئة الاعداد
باحث / بوصلاح عبد القادر محمد
مشرف / سوزان محمد المهدى
مشرف / محمد عاشور ابراهيم
مناقش / هاله امين مغاورى
مناقش / محمد ماهر محمد
تاريخ النشر
2018
عدد الصفحات
301 ص
اللغة
العربية
الدرجة
الدكتوراه
التخصص
أصول التربية
الناشر
جامعة عين شمس كلية البنات
تاريخ الإجازة
23/9/2018
مكان الإجازة
جامعة عين شمس - كلية البنات - اصول التربية
الفهرس
يوجد فقط 14 صفحة متاحة للعرض العام

from 356

from 356

المستخلص

مقدمـة
نظراً لأهمية التنمية المهنية للقيادات الأكاديمية الجامعية فقد اهتمت العديد من جامعات دول العالم بوضع الخطط والبرامج المدروسة إيماناً منها بأن التنمية المهنية المستمرة لقياداتها الأكاديمية هو أفضل الخيارات المتاحة أمامها لتحقيق التنافسية والتميز لذلك وضعت تلك الجامعات أنظمة معتمدة للتنمية المهنية لها أهدافها وبرامجها وأساليبها وآلياتها, بل واشترطت فيمن يتولى قياداتها أن يكون قد مر ببرامج تؤهله لذلك.
وعليه فإن هذه الدراسة هدفت إلى تحديد أهم الأسس النظرية التي تستند عليها التنمية المهنية وكذلك دواعي الاهتمام بها فضلاً عن التعرف على الاتجاهات المعاصرة لتنمية القيادات الأكاديمية.كما هدفت الدراسة أيضاً إلى التعرف على أهم خبرات جامعات بعض الدول في كيفية وضع نظم لتنمية قياداتها الأكاديمية ولكي يتم وضع نظام مقترح للتنمية المهنية للقيادات الأكاديمية فقد تم تسليط الضوء على واقع التنمية المهنية للقيادات الأكاديمية بالجامعات الليبية لكي ينسجم هذا النظام مع واقع وظروف الجامعات الليبية ويطور جوانب الضعف ويعزز جوانب القوة في هذا الواقع وتحقيقاً لأهداف الدراسة فإن خطواتها سارت على النحو التالي:
المحور الأول: تم فيه تحديد مشكلة الدراسة وأسئلتها وأهميتها وحدودها ومنهجها وأدواتها وكذلك مصطلحاتها وعرض أهم الدراسات السابقة المتعلقة بالدراسة والتعليق عليها.
المحور الثاني: تم فيه تحديد مفهوم القيادة وأهميتها بالنسبة للجامعات ومعايير اختيار القيادات الأكاديمية وأدوارها.
المحور الثالث: عرض الإطار المفاهيمي للتنمية المهنية من حيث مفهومها ومبادئها وأهدافها وأهميتها,؛ كما استعرض دواعي الاهتمام بالتنمية المهنية للقيادات وهي التقدم العلمي والتكنولوجي والعولمة والجودة والاعتماد والتنافسية والمحاسبية التعليمية.
المحور الرابع: استعراض أهم الآليات المعاصرة للتنمية المهنية والتي من أهمها التدريب المستمر, المنظمات المتعلمة, تخطيط المسار الوظيفي والتمكن المهني.
المحور الخامس: التعرف على خبرات جامعات بعض الدول في نظام التنمية المهنية للقيادات الأكاديمية.
المحور السادس: سلط الضوء على واقع التنمية المهنية للقيادات الأكاديمية في الجامعات الليبية.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج الوصفي الذي تم من خلال جمع البيانات عن الواقع هذا إلى جانب مدخل النظم والذي تم الاستعانة به في وضع النظام المقترح وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج كان أهمها:
1- لا يوجد نظام معتمد للتنمية المهنية للقيادات الأكاديمية بالجامعات الليبية.
2- لا توجد مراكز مخصصة تعني بالتنمية المهنية للقيادات الأكاديمية.
3- أهداف التنمية المهنية لا تنسجم وتتوافق مع أهداف ورؤية ورسالة الجامعة.
4- قلة تمتع القائمين على تنفيذ نظام التنمية المهنية بالخبرة والكفاءة في مجال تنمية القيادات الأكاديمية.
5- لا يتمتع التخطيط لنظام التنمية المهنية بالكفاءة المطلوبة.
6- غياب التنسيق أثناء عملية التنفيذ بين وقت القيادات الأكاديمية ومواعيد إجراء برامج التنمية المهنية.
7- الافتقار إلى التنوع في أساليب التقويم فهي تعتمد فقد على مدى مساهمة المشارك في عملية المناقشة والحوار في المحاضرات وورش العمل.
8- من أهم أساليب التنمية المهنية المحاضرات وورش العمل.
وفي ضوء تلك النتائج توصلت الدراسة إلى اقتراح نظام للتنمية المهنية للقيادات الأكاديمية بالجامعات الليبية ولكي يحقق هذا النظام أهدافه فقد أوصت الدراسة بالآتي:
1- أن يكون من ضمن لائحة الجامعات الليبية بنود تُعنى بوضع نظام معتمد لتنمية قياداتها الأكاديمية على أن تكون المفاضلة في الاختيار للمناصب القيادية في الجامعة على مدى التزام المرشح بحضور برامج التنمية المهنية من عدمه.
2- ضرورة اعتماد مراكز خاصة تعني بالتنمية المهنية للقيادات الأكاديمية على أن يوفر لها الدعم اللازم ويكون ضمن الهيكل التنظيمي للجامعة.
3- إصدار التشريعات التي تساعد في تنفيذ نظام التنمية المهنية للقيادات الأكاديمية كإعطاء أجازات تفرغ للملتحقين ببرامج التنمية المهنية وكذلك إعطائهم الحوافز سواء كانت مادية أو معنوية.
The summary of study
In view of the importance of the vocational development of academic leadership, many universities of the world have concerned of making plans and considering programs believing that ongoing professional development of academic leadership is the best available options to achieve competitiveness and uniqueness so it put the systems of accredited universities to make professional development which have its goals, programs and techniques. Even required who lead it to be qualified.
So this study is aimed to specify the most important theoretical foundation which based on professional development and also its justifications and its concerns. As well as identify the contemporary directions to develop academic leadership. And it is aimed also to know the most important experiences of many countries universities to how to put systems to develop its academic leadership and to put proposed system for professional development to academic leadership. So it has been highlighted the reality of professional development of academic leadership in Libyan universities in order to this system consistent with reality and conditions of Libyan universities to develop weakness sides and strengths sides in this reality and achieving the aims of study so its steps going on as follows:
The first: identify the study problems and its questions, importance, limits, circumstances, tools and also its terminology and show the most preceding important studies which related with the study and comment on it.
The second: identify the concept of leadership and its importance with universities and selection criteria of the academic leadership and its roles.
The third: show the conceptual framework of professional development about its concept, principles, aims and its importance, also concern justifications with professional development to leadership. And it is the scientific progress, technology, globalization, quality, reliance, competitiveness and educational accounting.
The fourth: review the most important contemporary direction of professional development which its importance is the learning organization, career planning and vocational profession.
The fifth: knowing the experiences of some countries, universities in the system of professional development of academic leadership.
The sixth: highlighting the professional development reality of academic leadership in Libyan universities.
And to achieve the aims of study. Use the SPD approach which is used within collecting data about reality. That’s besides systematic analysis which is considered in putting the proposed system. The study found that many results, its importance is:
1. There is no certified system of professional development to academic leadership.
2. There is no specializing centers which concern with professional development of academic leadership.
3. The aims of professional development disapprove with the aims, vision and mission of the university.
4. The decrease of experience and efficiency in the field of developing the academic leadership by those whom implement the project.
5. The planning of professional development system has no required efficiency.
6. The absence of organization during implementation process between the time leaders and timetables of making professional development program.
7. The reduction of diversifying evaluation methods, because it is depended only on the contribution and participation in debate and conversation process in lectures and workshops.
8. The most important techniques of professional development is lectures and workshops.
As a result, the study found that propose professional development of academic leadership system in the Libyan universities as follows:
1. Libyan universities list should include the items of these universities with putting certified system to develop its academic leadership which its choice to leadership positions in the university based on the extent of candidate commitment with attending professional development programs.
2. It is necessary to certify special centers which concerns with professional development of academic leadership with providing the required support and to be from the organized structure of the university.
3. Issuing legislation which helping in implement professional development of academic leadership programs. Such as, giving vacations to those enrolment in these programs. Also giving them financial or moral incentives.